hvis han selv lukker selskabet så skal han afgive en erklæring - herunder om gæld og så kommer spørgsmålet op - og gælden frem Skat kan ikke se om gæld skal betales og hvornår. Man kan jo have lån på 20 år og den gæld man har i status (alt fra leverandører til moms til skat) er jo f.eks fra leverandører resultat af en udgift og for moms af skat af en forpligtelse Her er ENESTE måde skat kan kende til forhold, at den der pengene til gode kræver pengene ind. Her giver tingene så sig selv. Du kræver pengene ind, her tilmed i personlig virksomhed, og enten betaler han og du er glad og han skal jo beholde sit fradrag, eller også betaler han ikke - og så bliver han personligt konkurs og skylder dig pengene stadigt og skal betale dig. Når han går konkurs kan man sige han så ikke har glæde af at trække udgiften fra, men skattemæssigt er det afgørende, at DU som har penge tilgode trækker manden i retten og enten får penge, eller får ham erklæret konkurs. Skat kan kun kende indtægter og udgifter ud fra fakturaer. Der er masser af ubetalte regninger ved årsregnskabet, og masser af gæld der kan løbe over mange år. Du kunne jo teoretisk have givet ham lån eller 2 års kredit osv. KUN ved at du trækker ham i retten, slipper du for indtægten skattemæssigt og i princip, han mister fordel ved fradrag for udgiften fordi han enten SKAL betale - eller her, går konkurs. Vær glad for det er personligt virksomhed hvor konkurs = personen også vh John Hannover |
Det var et ret flot og uddybende svar egentlig.. Beklager at belemre dig sådan.
Hvis jeg intet gør, og han lukker selskabet om 2, 3 eller 100 år, så kommer han i karambolage med myndighederne fordi at gælden ville fremgå fra hans regnskab/vedtægter? Jeg vil rigtigt gerne forstå, hvorfor der intet sker, hvis jeg intet gør. Det er ikke fordi, at jeg ikke vil gøre noget, men jeg er træt af ikke at forstå alle disse komplicerede regler.......
kan man arbejde en gæld af? kan man i dette eksempel blive enige om, at vedkommende arbejder gælden af? hvad er skats syn på det?
Står jeg selv med advokat,- og sagsomkostningerne?
Bh, kære John. Tak. Igen.