Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg og moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Dec 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er et nystartet IVS selskab, der har oprettet selskabet ved blot at lægge 1 kr. som startkapital. 

Jeg har indtil videre "lagt ud for" mit selskab, hvorefter det var hensigten, at når selskabet begynder at få en omsætning, skal udbetale det jeg personligt har lagt ud for som udlæg. 

Har mit IVS selskab mulighed for at trække moms fra disse private køb, som skal betales til mig som udlæg? 

Hvad er den skattemæssige bedste ordning. Er det i stedet at overfører penge direkte ind i selskabet, så det er selskabet selv der betaler alle regninger mv. Eller kan det bedre betale sig, at jeg lægger ud for mit selskab, og selskabet senere betaler pengene tilbage til mig som udlæg? (også i forhold til moms)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bogfører dine køb som helt alm. køb og har fradrag i det omfang der er moms på faktura - og modkonto er så udlæg. Regningerne får du til dit IVS uanset hvilket kort der betaler.
Hvis der er tale om kortere tids udlæg så er der ikke mere i det - er det længere tid - så vil det være et lån til selskabet - og nok smartest at du låner selskabet en lidt større sum så det har egne penge. I længere tid = lån skal du beregne en markedsrente (ofte mellem 4 og 12%) da du ikke må låne selskabet penge uden rente som ejer

Jeg synes det er en generel fejl at stifte for 1 kr når man VED man har omkostninger, altid et eller andet til den lovpligtige arbejdskade uanset omsætning og løn, ofte til bank, web, internet, osv men nu du har det valg, så ville jeg foreslå du låner selskabet 10.000 kr så det har lidt at bruge af - mod rente (kan være helt ok da det skattemæssigt er billigere end løn faktisk) frem for en masse små udlæg i måske lang tid

Der er ingen anden sag i det skatte og momsmæssigt

Du er ny i IVS og alt for mange kommer galt af sted fordi pligter glemmes og giver bod eller tilmed tvangslukning - Check disse 12 pkt af et efter et så du er stensikker på du har dem alle på plads http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Rent skattemæssigt gør det ingen forskel, fordi du i princippet og alt andet lige betaler skat af dit overskud i firmaet. Det, du kalder at "lægge ud" er regnskabsmæssigt et lån fra dig til firmaet. Det kører over mellemregningen. Når du får regninger i firmaets navn, er det således ligegyldigt om du betaler fra egen lomme, svigermors eller firmaets bank. Dette gælder moms såvel som alt andet. (Medmindre vi er ude i store beløb, så firmaet skal betale dig renter) Jeg synes, at det lyder lidt besværligt. Kunne der være en idé i, at du overførte f.eks. 10.000 kr. fra privat til firma ved særlige festlige lejligheder? Medmindre din fremgangsmåde skyldes, at du vil spare på renter, er det langt det nemmeste, at betale det hele fra firmaets konto. Så må du fylde den op, når det er nødvendigt.

Vær opmærksom på, at du vil kunne udgiftsføre regninger, du har betalt umiddelbart inden du blev momsregistreret, hvis blot de 100% vedrører firmaet. Bogføringsdato er så firmaets startdato.

Tilmeldt 20. Dec 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hurtigt og uddybende svar.

Du har gjort mig en del klogere. Det vil jeg tage til mig. 

Jeg regner med, jeg senere har brug for en revisor til skattemæssig rådgivning mv. Er det noget du kan hjælpe mig med, hvis det skulle være aktuelt? 

Endnu engang tak for svar.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Rosa T.:
Jeg regner med, jeg senere har brug for en revisor til skattemæssig rådgivning mv. Er det noget du kan hjælpe mig med, hvis det skulle være aktuelt? 

Hvis det var til mig, så kontakt mig, og så finder vi ud af noget :-).

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)