Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af ejerlejlighed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Jeg udlejer en ejerlejlighed, og har ved SKAT læst mig frem til at det er erhvervsmæssig udlejning, da jeg ikke selv bor i lejligheden og den er udlejet i mere end 12 måneder. Derfor skal jeg lave regnskab og udvidet selvangivelse, og har i den forbindelse lidt spørgsmål som jeg håber at der sidder nogle kloge hoveder med svarene til :) 

1. Skal jeg fuldt beskattes af hele overskuddet i lejligheden, eller er det muligt at "spare op" i lejligheden til vedligeholdelseudgifter?

   1.1 Skal jeg evt under VSO for at kunne spare op i lejligheden?

2. Der er i 2017 lavet nyt køkken i lejligheden. Kan dette gå som en vedligeholdelsesudgift i regnskabet eller er det en forbedring?

   2.1 Hvis ikke hele køkkenet kan være en vedligeholdelse, kan noget af det være? (Her tænker jeg gulvslibning, maling, opsætning af radiator, elarbejde)

Jeg er ikke sikker på at det gør en forskel, men jeg har ejet lejligheden i lidt over 2 år, og den har været lejet ud i hele perioden. 

Hilsen Christina :)

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

1) Ja, du skal beskattes af overskuddet eller har fradrag for underskuddet. 41-42% eller 56% (topskat) i skattebetaling af overskuddet. Du kan spare op ved anvendelse af VSO og ''slippe'' med en foreløbig beskatning på 22%. Disse 22% kan du få tilbage hvis du i et senere indkomstår laver et underskud som følge af høje vedligeholdelsesudgifter. Hvorvidt du skal anvende VSO, KAO eller bare almindelig personbeskatning kræver en konkret vurdering, herunder henset til de renteudgifter der er tilhørende ejendommens lån samt dine øvrige indkomstforhold. Hvis du nærmer/er i topskat kan det være en god idé. Alternativt er KAO nok tilstrækkelig for dig.

2) Det kommer an på, hvorvidt du faktisk har sat det i bedre stand, end da du erhvervede ejendommen. Det vil der nok være tale om her. I så fald vil du kun være i stand til at henføre en skønnet andel af omkostningen som vedligeholdelse. Resten vil skulle anses som en forbedring. Gulvslibning, maling mv. vil typisk have karakter af vedligeholdelse. 

Din ejertid har muligvis noget at sige. Har du læst op på procentreglen for nyerhvervede ejendomme? Se: https://tax.dk/jv/ch/C_H_3_2_3_4_4.htm 

Husk du ikke skal betale ejendomsværdiskat når du udlejer ejendommen og ikke selv bor der. Det er der virkelig mange der ikke får ændret og det koster knaster. 

Tilmeldt 4. Jan 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen! Jeg kigger på linket! :)

Så har jeg lidt at arbejde videre med :)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)