Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Måske opstart af krypto-invest-virksomhed, f.eks. ApS, med indskud af bitcoins/lignende - muligt? Metode?

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 28. Mar 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Krügerrand er i modsætning til bitcoins ikke virtuelle. De er jo ganske håndfaste. Bitcoins opfylder alle betingelserne for at være en immateriel rettighed.
Det er jeg nu ikke enig i. En af de væsentligste forskelle mellem et materielt aktiv og et immaterielt aktiv er, at et materielt aktiv, kan ses og mærkes, mens immaterielle aktiver ikke kan. et eksempel på et konkret aktivet er en computer. Et eksempel på et immaterielt aktiv er information. http://www.wisdombog.com/1/2014/07/materielle-immaterielle.html Et givent antal bitcoins kan altid sælges på børsen til præcis den aktuelt handlede værdi og det kan man gøre lynhurtigt og så er det likvider, hvilket er yderst håndgribeligt og materielt. Det er i mine øjne næsten stort set ligeså godt som penge i banken eller letomsættelige værdipapirer. Og er man potentiel kreditor, står det en frit for, at undlade at give kredit. Det andet du skriver er dog fint og ok, tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03

Martin, du kan jo slå plat og krone med en bitcoin. Der er ikke udstedt fysiske penge og det må derfor være en immateriel rettighed. 

En bemærkning til debatten om SKAT og deres håndtering og mulighed for at kontrollere transaktioner, så er udgangspunktet i Danmark et skattesystem baseret på tillid. Altså en forventning om at vi selv trofast selvangiver det vi skal. Her er det min opfattelse at reglerne om spekulation eller ej egentlig er ganske klare. SKAT har så ikke fulgt med tiden, hvor bitcoins og andre former for virtuelle coins er allemands muligheder i dag. Det vil nok tage "tid" inden den lander og man får lavet en international regulering af dette.

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 09
Skrevet kl. 21:25

Det kunne være interessant, hvis der er en revisor herinde med erfaring i hvad man gør... Jeg har søgt lidt, men kan egentligt ikke blive helt klog på det.

Some financial professionals believe digital currency should be accounted for under Topic 305, Cash and Cash Equivalents; others say Topic 825, Financial Instruments , applies to electronic money; while others consider Topic 350, Intangible Assets , or, Topic 330, Inventory, the more appropriate accounting guidance.

Fra: https://tax.thomsonreuters.com/media-resources/news-media-resources/checkpoint-news/daily-newsstand/bitcoin-seeks-recognition-from-u-s-gaap/ - hvis ikke det må være et let-omsætteligt aktiv (305 - eller 825), så syntes jeg at "varelager" er mere oplagt end en immateriel rettighed som i mine øjne er meget mere svært at værdiansætte præcist (se f.eks. bare patenter). Jeg fastholder at man rimeligt præcist på ethvert tidspunkt kan se hvad bitcoins handles til og man kan lynhurtigt konvertere dem til let-omsættelige likvider...

En anden side er rimeligt enig med dig - men er vist også åben for at det er "varelager"/inventory:

because Bitcoins are:

1. Not legal tender (i.e. cash as defined);
  2. Not cash equivalents because their value is exposed to significant changes in market value; and
  3. Not a contractual right to receive either cash or a cash equivalent. 

So Bitcoins fail the definition of a financial asset. Okay, so where does that leave us (other than scratching our collective heads in consternation). Well, today’s accounting rules would lead to accounting for Bitcoins either as an intangible asset or inventories. 

If the Bitcoins are recognised as inventory, then they would need to be measured at cost.  I guess at a pinch the entity could disclose the fair value of the Bitcoins, but that’s about as good a solution as eating baby food because you have no teeth. 

If the Bitcoins are recognised as intangible assets, then the default position would also be to measure them at cost. There is the possibility that if the Bitcoins are accounted for as intangible assets, an entity might be able to justify that there is an active market for the Bitcoins, in which case the Bitcoins would be able to be measured at fair value. However, this is still only second prize, because movements in that fair value would be recognised through other comprehensive income and the gain would not be recycled through profit and loss when the Bitcoins are realised.

Fra: http://pwc.blogs.com/ifrs/2017/11/accounting-for-cryptocurrency.html

Jeg tror ikke jeg helt forstår den diskussion han er i gang med, men det kunne være interessant, hvis der evt er en revisor som kunne give sin vurdering med, nu vi er i gang :-)

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 09
Skrevet kl. 21:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Whiskey:
Martin, du kan jo slå plat og krone med en bitcoin. Der er ikke udstedt fysiske penge og det må derfor være en immateriel rettighed. 
Jeg tror vi har begge to ret (men jeg har mest, i dette tilfælde, når vi taler om et krypto-investeringsselskab)... Der er en test her: https://www.pwc.com/gx/en/audit-services/ifrs/publications/ifrs-news-march-2017.pdf

Testen siger at udgangspunktet er som skriver: Immaterielt aktiv. Men der en test for om det kan blive betragtet som varelager, som jeg syntes passer fuldstændigt ind her: "inventories do not need to be in a physical form, but do need to be held for sale in the ordinary course of business.  However, cryptocurrencies may not be traded frequently enough such that trading activity would be an entity’s ‘ordinary course of business. Bitcoins would fail the definition of inventory unless this test is met."

Dvs. hvis man handler nogenlunde regelmæssigt - og der er tale om et krypto-investeringsselskab, så er hovedformålet jo netop at eje/beside/handle kryptovalutaer. Og så mener jeg at det kan betragtes som varelager, ligesom for næringsdrivende der handler med fysiske varer...

Og det vil også sige at hvis du nu f.eks. er en tømrervirksomhed eller alt muligt andet - der tilfældigvist også har bitcoins i virksomheden så fejler testen og så er bitcoins'ene ikke varelager - men immateriel rettighed. Sådan må det være...

Tilmeldt 24. Oct 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:28

Hej Martin. Rigtig spændende tråd. Jeg går selv med de samme tanker som dig ifht. at starte investeringsvirksomhed og vil derfor høre om du er kommet i gang med din egen virksomhed? Hvis ja hvilken bank har du i så fald brugt? Finder det ret besværligt at finde en bank der vil lade mig åbne en erhvervskonto når jeg fortæller at jeg arbejder med cryptoassets.

Mvh

Frederik

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)