Jeg er ikke skatte ekspert, og jeg har ikke været skattepligtig i Danmark i næsten 20 år, så jeg er ikke up to date på reglerne. men jeg tænker lidt at. Der betales vel kun skat af profit, og profit kan kun fastsættes når bitcoins veksles tilbage til kroner. Så længe bitcoin ikke veksles kan der ikke beregnes profit, og derfor ikke betales skat. Min tanke er altså at så længe de ikke veksles kan de flyttes skattefrit ind i selskabet. På den anden side ville jeg ikke blive overrasket over hvis danmark beskatter ikke realiseret gevinst. lol I det tilfælde så løber man da ind i et problem med aktierkurser der går op og ned før de sælges. Eksempelvis hvis jeg har en aktie som stiger. Så bliver jeg beskattet. Så falder den igen og jeg sælger med tab. Så er jeg blevet beskattet af en gevinst der aldrig har været realiseret, og jeg sidder med et dobbelt tab. En revisor vil kunne give helt lart svar på dette. Igen så er der alternativet om at føre dine bitcoin til person eller firma i udlandet som ikke er skattepligtig, for så at føre dem tilbage til selskabet. Eksempelvis kunne du stifte selskab et sted som i hong kong. Der er der ikke skat på såkaldt capital gains, så hvidt jeg husker. John H. Har du nogen input til beskatning af ikke realiseret gevinst i danamark ??? |
hvis BTC er erhvervet som investering - så siger skat at der er skat af profit korrekt? https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2017/skat-ved-investering-i-bitcoinsno brain:Der betales vel kun skat af profit, og profit kan kun fastsættes når bitcoins veksles tilbage til kroner.
Så længe bitcoin ikke veksles kan der ikke beregnes profit, og derfor ikke betales skat.
Hvis man lade dem overgå fra privat eje til selskabskapital er det = salg, og udløser profit (ganske som hvis private aktier overgik til selskabskapital - dermed slap man ikke for gevinst på aktien)
I selskaber beskattes aktier mm lagermæssigt (modsat privat ejede aktier for at holde os til dem) men i alle fald:
Jeg forestiller mig også, at en kapital der står i en udenlandsk valuta - og her i BTC og ikke er vekslet til DKK - må skulle reguleres årligt? Ellers ville det jo være et hul, hvor man kunne stifte et A/S med ½ mio DKK i aktiekapital, som jo er kreditorers sikkerhed - og dagen efter kunne den være 50 kr - hvis nu det gik helt galt med den underliggende - ikke vekslede - valuta.
Her må der vel skulle ske en regulering af kapitalen ultimo - ellers tror kreditorer, at der er en værdi af ½ mio som sikkerhed, men den er 50 kr i stedet
Tilsvarende hvis BTC steg til de 10 dobbelte, så forestiller jeg mig vel også at det skal afspejles i kapitalen, at den nu har en værdi af 5 mio frem for 500.000 som ved stiftelse-.
Jeg kan ikke overskue, om en stigning af selskabskapitalen fra ½ mio til 5 mio kan gøres uden denne bogføres som indtægt og udløser selskabsskat - når selskabskapitalen er i en anden valuta end DKK og stiger voldsomt (nok underordnet om det var USD eller BTC der gjorde at kapitalen var 10 gange mere værd) Jeg ville TROR (Whiskey??) at der ville være en gevinst der skulle selskabsbeskattes med 22%
Personlig skat udløses ikke før end selskabet sælges/lukkes - men til den tid falder der jo så en personlig skat på forskellen mellem den oprindelige kapital (sat i DKK eller USD) og den gevinst der udløses ved lukning
Om det betaler sig at stifte i HK og forhold omkring hvor man så har sin bopæl og driver selskabet fra (ex fra DK), er nok mere kompliceret end vi skal rode det ind her. Selskabskat var der ikke den gang jeg drev virksomhed i HK og jeg ved ikke om det er ændret (siden 2010)
vh John Hannover