Grund til jeg siger at nogen banker tillader det og andre ikke er fordi de kan aldrig rene 100% sikker på det er fra lovlige handler ..
Hvordan vil du bevise banken at du ikke arbejder sort, køber bitcoin ved en maskine for sorte penge og sender dem til firma konto = hvidvaskning af penge og DERFOF ER DD IKKE LIGEGLAD OG DEFFOR ANBEFALDEDE JEG DIG AT KØBE VÆRDI PAPIR I STEDET, hvis du overhovedet gider læse hvad man skriver til dig
Beklager forsinket svar, har haft småtravlt og jeg kunne se på jeres links at jeg godt lige ville læse lidt op, før jeg svarede, men nu er der fred og ro...
1 du bør faktisk overveje bindende svar fra skat. Hvis crypto er en del af selve erhvervsgrundlaget så kan det fungere men hvis skat ikke ser det som det, så er det meget vanskeligt http://finansiel.blogspot.dk/2017/11/beskatning-bitcoins-btc-og-anden.html Området er nyt og præcedens ikke voldsomt kendt - så få bindende svar fra skat Du forklarer heller ikke hvordan du vil indskyde cryptoværdierne - Du kan ikke bruge dem som stiftelseskapital vil jeg mene . uden revisorerklæring som minimum og selv det er jeg ikke sikker på er ret let, jeg tror ikke dagskurs bare vil række men igen - der er ikke meget præcedens
Super, mange tak... Jeg vil overveje bindende svar fra skat, problemet er dog at det virker som en utroligt lang og tung vej og måske ved skat ikke engang selv endnu hvad de skal svare... Ikke just opmundrende, når min mening egentligt var bare at være ærlig, betale skat, spare op i selskab og få klare linjer... Nuvej.
Super, mange tak... Det med lovpligtig arbejdsskade, syntes jeg godtnok også lyder utroligt besværligt, for et firma som bare har samme adresse som mig selv og hvor jeg sidder om aftenen/weekenden og laver lidt... Nå, men tak, jeg vil tænke over det... Også nyt for mig, at det koster et par tusinde kr med en erhvervsbank-konto... Det er godtnok ikke let at være iværksætter i DK, kan jeg se... Fint link, tusind tak.
Cookie - John Hannover:
3 regnskab og hvad der offentligøres afhænger af flere tal, omsætning, balance og ansatte. Omsætning er salget og det kan op til ret høje grænser godt indholdes i bruttoavance men beholdninger aktiver og passiver = værdi af BTC som skal omregnes til DKK og lagerbeskattes hvert år skal være offentlige Ud over lagerbeskatning med 22% af gevinster (eller udskud minus ved tab) vil der så være skat for dig selv som løn og du kan ende i topskat med det meste før eller siden - men jo i første omgang klare dig med selskabsskat- men IGEN få enten bindende svar fra skat eller råd fra en revisor der tør tage fuldt ansvar for hvad der er klogt for dig
Jeg mener at have set at nogen firmaer ikke viser deres omsætning - kun bruttofortjenesten. Det syntes jeg er en god ting, især når man er lille og ikke vil have at andre skal vide for meget om ens selskabsforhold... Når man bliver større, betyder det mindre at andre kan se det hele, syntes jeg... Fint nok med omregning af aktiver og passiver til DKK og lagerbeskattes, det regnede jeg også med... Det er ikke min tanke at tage løn ud, før der er evt er tjent rigtigt mange penge - alternativt er det fint nok, hvis det går konkurs, så har jeg lært noget "gratis" (fordi hele indskuddet i forvejen er fortjeneste på krypto-handel)...
Cookie - John Hannover:
Endeligt tror jeg ikke skattereglerne som de er idag for private med personlig skat af gevinst og ligningsmæssigt fradrag for tab, nødvendigvis gælder så lang tid, der ses på hele området i skatterådet
Det forstod jeg ikke... Hvad tænker du vil blive ændret fremover, måske?
Du kan sagtens få erhverv konto til investeringsselskab ( jeg har det selv) dog er banken er bestemt ikke ligeglad hvor pengene kommer fra da de skal følge hvidvask lovgivning.
enig - den del kan være op ad bakke - og i alle fald vil der være meget stærke krav om selvskyldnerkaution med fuld sikkerhed personligt
Ja, det virker sgu' ikke til at være verdens letteste land, at stifte virksomhed i... Det ville dog være en god erfaring for mig uanset om det går godt/dårligt - så jeg vil overveje bindende svar fra skat, stadigt... Tak.
Nej du kan ikke indskyde noget værdi ind i et selskab uden en revisor hvis du ikke bruger Ren kontanter.
Du skal have en revisor til at lave en aportindskud dokument fordi du ikke bruger Ren kontanter.
Jamen, så er vi også enige om at det kan lade sig gøre. Så er der det med bindende svar fra skat, som jeg vil overveje at sætte i gang... Det er dog demotiverende, at det sikkert tager mange måneder at få et svar tilbage... Det virker ikke til at man i DK (fra myndighedernes side) er særligt hjælpsomme overfor nystartede erhvervsvirksomheder. Det med personlig kaution i bank, lyder også skræmmende. Det virker meget bureaukratisk, men jeg vil kunne lære meget ved at kaste mig ud i det. Så jeg vil måske prøve bindende svar fra skat og så er det lettere at beslutte herefter...
Jamen, så er vi også enige om at det kan lade sig gøre. Så er der det med bindende svar fra skat, som jeg vil overveje at sætte i gang... Det er dog demotiverende, at det sikkert tager mange måneder at få et svar tilbage... Det virker ikke til at man i DK (fra myndighedernes side) er særligt hjælpsomme overfor nystartede erhvervsvirksomheder. Det med personlig kaution i bank, lyder også skræmmende. Det virker meget bureaukratisk, men jeg vil kunne lære meget ved at kaste mig ud i det. Så jeg vil måske prøve bindende svar fra skat og så er det lettere at beslutte herefter
jeg ved ikke om vi er enige om andet end at hvis man stifter med anden værdi en kontanter så skal man have revisorerklæring på værdien ganske som skyggemanden forklarer.
OM den værdi som stiftelseskapital kan være i BTC som så omregnes til DKK - er det store spørgsmål. Bindende svar tager lidt tid ja - men hvad med at gå til en af de store revisorer og hør om de mener man overhovedet kan anvende en cryptovaluta - omregnet til DKK ved stiftelsestidspunktet - som apportstiftelse, det tror jeg sagtens en god revisor (jeg ville tage et af de store huse) kan svare på helt lynhurtigt - og kan denne ikke - SÅ bindende svar
Dit piveri om Danmark som specielt vanskeligt ved at du ikke bare kan stifte selskab med BTC er rent piveri og viser mig du nok måske slet ikke skal kaste dig ud i noget så relativt komplekst - kan du ikke lige nævne en række lande hvor du kan have BTC som selskabskapital ved stiftelse?
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er absolut ingen tvivl om at bitcoins kan bruges som apportindskud ved stiftelse af et aps. Her adskiller bitcoins sig ikke for andre immaterielle aktiver. Her skal alene en revisor lave en vurderingsberetning.
Der er absolut ingen tvivl om at bitcoins kan bruges som apportindskud ved stiftelse af et aps. Her adskiller bitcoins sig ikke for andre immaterielle aktiver. Her skal alene en revisor lave en vurderingsberetning.
Henrik har ret.
Det eneste du skal gøre er at få en revisor til at lave en revisor erklæring som dokumenterer værdien. Når dette er gjort kan du skyde dem ind som kapitakrav i et aps uden at skulle konverterer dem til kontanter først.
Dine bitcoin vil nu tilhører aps selskabet, og ikke dig. Du kan derfor ikke længere beskattes af dem uanset hvad.
Alternativt kan du lade dine bitcoin gå gennem en mellem mand som ikke vil blive beskattet. Evt grunden skatteplanlægning eller bopæl i udlandet.
Der er absolut ingen tvivl om at bitcoins kan bruges som apportindskud ved stiftelse af et aps. Her adskiller bitcoins sig ikke for andre immaterielle aktiver. Her skal alene en revisor lave en vurderingsberetning. Min tvivl er mere på, om man kan få en revisorerklæring så let, når vi taler om noget der bare inden for denne uge har haft EN værdi kl 12 og 30% mindre kl 20 - OM revisor vil være betænkelig, eller vil være tilfreds med at erklære kapitalen har den værdi lige det klokkeslet revisor underskriver erklæringen
også min formodning - og derfor jeg foreslog en revisor - som kunne svare og jo skulle bruges til apport i alle fald. De må vel skulle omregnes i DKK ved kapitalen og så - vel løbende for at konstatere kapitalens eksistens / tab / gevinst - og vel med samme krav om GF hvis værdien f-eks er mere end halvveret?
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det eneste du skal gøre er at få en revisor til at lave en revisor erklæring som dokumenterer værdien. Når dette er gjort kan du skyde dem ind som kapitakrav i et aps uden at skulle konverterer dem til kontanter først.
også min formodning - derfor forslag om at gå til revisor som er krav for apport erklæring og også enig i de ikke skal konverteres/ veksles, men de skal da givet omregnet til DKK værdi - ganske som alle andre aktiver - på stiftelsesdagen=
no brain:
Dine bitcoin vil nu tilhører aps selskabet, og ikke dig. Du kan derfor ikke længere beskattes af dem uanset hvad.
Ja og nej Afhængigt af om Bitcoins der bruges til stiftelsen ses som resultat af investering, for gør de det er der jo personlig skat af gevinsten når de overgår til selskabskapital, ganske som der kunne være af aktier mm?
Herefter vil skatten være på selskabet - så er spørgsmålet, måske nok så meget til Whiskey - hvordan med skat?
1 Når Bitcoins anvendes som kapital, er der så ikke en risiko for, at man beskattes af den gevinst man har haft som privat investor i BTC inden, eller kan være sikker på at den værdi ikke beskattes ved stiftelsen?
2 Vil man skulle regulere kapitalen løbende - eller som minimum ved årsregnskab (jeg tror ja, for ellers ved jo ingen om der faktisk i DKK er kapital værdi?)
3 Hvis man skal det, vil der så ved årets skat være skat af gevinst - 22% selskabsskat - og stadigt, hvis pengene igen skal ud personligt, så vil det kun kunne ske ved lukning af selskabet eller som udbytte - vel beregnet i DKK - og med 27/42% skat oveni den betalte selskabsskat?
vh John H