Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køber varer nu, men betaler først i det nye år, tæller de så med i dette år?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Apr 17
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ønsker ikke at brænde inde med et for stort lager den 31/12, men min leverandør løber snart tør for nogle varer som jeg bare må have. Så jeg har aftalt med dem at jeg lægger ordren hos dem nu her, og så bliver varene først leveret i det nye år. Jeg skal dog overføre pengene til dem nu her, så de er sikre på at jeg rent faktisk ønsker ordren. 

Dvs. at jeg først får leveret varene i det nye år, og som webshop må man jo først trække pengene når ordren er sendt. Så bilagsdatoen bliver i dette år, men forfaldsdatoen bliver først i det nye år, da det først er der ordren bliver leveret.

Vil det kunne lykkedes på den måde, så varene jeg køber ikke kommer til at stå som lager i dette igangværende år? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:15

Nej de vil skule medregnes som lager ikke ankommet når du trækker købet fra - men det går jo lige op - 

Om du har pengene i banken eller i de varer der er under transport eller ikke ankommet men betalt er jo samme og om du ikke tager dem som varer under vejes - så ville du jo have et tilgodehavende for dem så du kan ikke få fradrag for købet i år og så ikke skule tage samme beløb ind som værdi

vh John Hannover

Tilmeldt 12. Apr 17
Skrevet kl. 14:12

Takker for svaret :-)

Det kan jeg godt se. Men så lige for at tage et andet eksempel. Jeg lægger ordren nu her, så bilagsdatoen bliver nu her, men jeg får først varene i det nye år, og pengene bliver først trukket i det nye år. Så tæller varene vel først i det nye års regnskab? For det er vel lige meget hvornår bilagsdatoen er, forfaldsdatoen/fakturadatoen er vel den der bestemmer hvilket år det skal skrives ind i regnskabsmæssigt?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis varen er bestilt i år, og først betales og leveres næste år. Så vil jeg tage den med næste år.
Hvis varen er bestilt i år, og du har betalt for den i år, men det ikke er leveret. Så vil jeg tage den med som forudbetaling af varer, som et aktiv i balance.
Hvis varen er bestilt i år, betalt og leveret i år, så vil jeg tage den med som varelager.
Hvis varen er bestilt i år, betalt og leveret i år, og forbrugt/videresolgt i år, så vil jeg tage den med som vareforbrug/varekøb.

Tilmeldt 12. Apr 17
Skrevet kl. 14:43

Takker mange gange for svaret, det besvarer det hele, tak for det! :-) 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 14:58

La være med at lave dit køb nu, da lager bliver beskattet.. Det er ikke ligesom i Sverige

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 15:11

Skygge Manden:

La være med at lave dit køb nu, da lager bliver beskattet.. Det er ikke ligesom i Sverige

Vrøvl

Lager bliver ikke beskattet.

Men varekøb til lager er naturligvis ikke fradragsberettiget.

Man kan kun fratrække omkostninger, og varer på lager er ikke omkostninger. Det er jo derfor de står i balancen.

De bliver først til omkostninger når de skal flyttes væk fra varelagerkontoen i balancen.

Det skal de f.eks. ved en af følgende muligheder:

* Vareforbrug ved levering til kunde

* Udsmid som følge af defekt/uaktuel

* Lagersvind

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 15:25

mement_mori:

Takker for svaret :-)

Det kan jeg godt se. Men så lige for at tage et andet eksempel. Jeg lægger ordren nu her, så bilagsdatoen bliver nu her, men jeg får først varene i det nye år, og pengene bliver først trukket i det nye år. Så tæller varene vel først i det nye års regnskab? For det er vel lige meget hvornår bilagsdatoen er, forfaldsdatoen/fakturadatoen er vel den der bestemmer hvilket år det skal skrives ind i regnskabsmæssigt?

Svaret fra Frederik-N var meget fint.

Et af dine egne, foregående indlæg rummer en misforståelse, så det kommenterer jeg lige på.

En ordre er ikke et regnskabsbilag. En ordre er én dokumenttype, og besvares typisk med en potentiel bestillingsbekræftelse og en ordrebekræftelse.

Regnskabsmæssigt er de interessante bilag i denne sammenhæng Følgeseddel/Varemodtagelsesseddel, (Købs)Faktura og Betaling.

Følgesedlen/Varemodtagelsessedlen angiver hvornår varerne skal henregnes til dit lager. Som udgangspunkt skal varen først lagertilgangsføres når den faktisk er kommet ind på dit lager. Der kan dog være tilfælde hvor en vare på en regnskabsmæssig skæringsdato er i transit mellem to lagre, og hvor man så skal registrere den som værende "på lager, men under transport" (som John også skrev). 

Hvis varerne ankommer på dit lager før købsfakturaen, kan du være nødt til at debitere dit varelager og kreditere passivkonto for "varer modtaget, købsfaktura endnu ej modtaget" (eller noget i den stil). Det er fordi det regnskabsmæssigt er relevant hvad du har på lager, fordi et lager altid er forbundet med en vis risiko.

Købsfakturaen angiver hvornår du har en "rigtig kreditor-gæld" til en konkret kreditor, og med momsafløftning.

Betalingen er i sig selv ikke så interessant i de fleste handelstyper, da den blot ændrer på sammensætningen af likvider hhv. gæld. Regnskabsmæssigt er den dog relevant ved en forudbetaling, fordi det er mere sikkert at have pengene likvide end at have foretaget forudbetalinger.
En undtagelse er - i salgsmæssig henseende - hvis dit indtægtskriterium ikke er salgsfakturerering men modtagelse af indbetaling fra kunde. Det kan f.eks. være relevant ved visse abonnementssalg, hvor der måske er en relevant andel af salgsfakturaerne der aldrig bliver til indbetalinger.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49

Skygge Manden:

Alt for meget vrøvl her. Hvad forskel gør det hele. Hvis den IKKE bogføres som udgift i år - så har man ikke fradrag for den vel ?- 

Hvis den bogføres som udgift i år så har man fradrag for den - xxx kr og   - tager den så til indtægt som lager + xxx kr - og er helt samme sted et stor 0 i resultat påvirkning

Det gør INGEN som helst forskel. Bogføres varens udgift i år - og det gør den hvis man får faktura, så regnes dens værdi også i år er stort 0 ingen fradrag ingen ekstra indtægt

Bogføres varens udgift ikke år men skydes til bestilling næste år, ingen udgift og indtægt er stort 0 igen

Det er helt lige meget hvad man vælger for skat

Får man faktura i år - så er det udgift i år og vareværdi i år - får man ikke - er det samme store 0 i år for den post

Sådan er det så også i Sverige hvor jeg blot var chef for ca ½ mia i omsætning

vh John hannover

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)