Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Crypto valuta

Side 19 ud af 19 (184 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Thorbjørn:
Ja hvis du har foretaget handlerne som privat-person

Super... næste spørgsmål:

Når jeg foretager en handel så bruger jeg bitcoin som base-valute. Dvs. jeg køber en alt-coin for bitcoin og når den så stiger så sælger jeg den igen og får bitcoin ud af det.

Hvilken kurs (bitcoin -> DKK) skal jeg så beregne overskudet ud fra? Den når selvangivelsen skal laves eller på handelstidspunktet? Jeg kan jo sagtens på én handel tjene 100 DKK men et par dage efter er den handel måske kun 90 DKK værd (eller 110 DKK alt efter hvordan bitcoin opfører sig).

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thorbjørn:

Hej Jesper

Du har forstået det helt korrekt. Statsskatteloven § 5 beskatter kun salgsgevinster. 

Hvis bitcoin skal behandles som fremmed kontant-valuta er købsgevinster skattefrie da statsskatteloven § 5 kun besksatter salg.

Du burde for fuldstændighedens skyld gøre opmærksom på, at det her er din fortolkning, og at den ikke stemmer overens med SKATs nuværende synspunkt.

Det fremgår klart af juridisk vejledning, afsnit c.c.2.1.3.3, at SL § 5 omfatter såvel salg som anden afståelse af aktiver

Jeg er klar over, at SL § 5 omtaler "Salg". Men uden at have undersøgt det, vil jeg formode, at der ligger en del ældre domspraksis på, at dette også omfatter "Anden afståelse".

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Man benytter normalt kursen pr. transaktionsdagen. Men det med bitcoin-kursen er lidt af et mareridt.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Ole

Jeg har klart sagt, at det er min vurdering - og SKAT har endnu ikke taget stilling til spørgsmålet.

Men det sker nok i denne måned.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Side 19 ud af 19 (184 indlæg)