Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Crypto valuta

Side 18 ud af 19 (184 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Cookie

Du glemmer at sondre mellem spekulation og næring. Hvis det er næring er der ingen problemer. Tab/Gevinst beskattes på samme måde.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Cooke

Jeg er skatteekspert med krypto-valuta som speciale. Jeg var den første, der anmodede om bindende SVAR vedrørende bitcoin

Jeg kan bestemt ikke afvise, at SKAT vil tage dit standpunkt, men det får vi snart afklaret for jeg har to bindende SVAR til prøvelse vedrørende dette spørgsmål.

Din udmelding om, at bitcoin ikke kan sidestilles med kontant-valuta forstår jeg ikke. Det har man jo gjort momsmæssig, hvor EU-kommissionen siger bitcoin momsmæssigt skal sidestilles med kontant-valuta.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Thorbjørn:

Kære Cooke

Jeg er skatteekspert med krypto-valuta som speciale. Jeg var den første, der anmodede om bindende SVAR vedrørende bitcoin. 

Jeg kan bestemt ikke afvise, at SKAT vil tage dit standpunkt, men det får vi snart afklaret for jeg har to bindende SVAR til prøvelse vedrørende dette spørgsmål.

Din udmelding om, at bitcoin ikke kan sidestilles med kontant-valuta forstår jeg ikke. Det har man jo gjort momsmæssig, hvor EU-kommissionen siger bitcoin momsmæssigt skal sidestilles med kontant-valuta.

ofte er moms og skat jo to selvstændige lovgivninger faktisk - det ligger jo i mange sager - Vi er vel enige om at valutagevinst/tab hører til skattemæssigt i rubrik 39 mens skat vel i nu ganske mange afgørelser mm har lagt BTC - spekulation (som det pt tyder på dækker næsten alt hvis man har valutaen over tid) gevinst som personlig indkomst og fradrag som ligningsmæssige

mange links til ex BDO som jo også har "nørded" en del i det i http://finansiel.blogspot.dk/2017/11/beskatning-bitcoins-btc-og-anden.html 

jeg synes faktisk (desværre) meget tyder på det er linjen - indtil evt anden lovgivning sætter andet fast

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Thorbjørn:

Jeg er ikke enig. Loven skriver direkte salg. Bitcoin skal efter min mening beskattes som kontant-valuta.

Lad os antage, at du er næringsdrivende med køb og salg af kontant-valuta (EURO). Nu tager du en 100 EURO-seddel og bruger den til at købe et par bukser i Tyskland.

Skal du nu beskattes at gevinsten på 100 EURO-seddel? Ikke efter nuværende praksis. 

Thorbjørn:

Kære Cookie

Du glemmer at sondre mellem spekulation og næring. Hvis det er næring er der ingen problemer. Tab/Gevinst beskattes på samme måde.

Hvis jeg forstår dine indlæg korrekt; så er du af den opfattelse, bortset fra næringsdrivende, at man kan neutralisere spekulation ved at bruge sine BTC til at foretage et direkte køb?

Med andre ord; hvis man eksempelvis har købt én BTC for 2 år siden og sælger den i dag! så kan man beskattes pga. spekulation hvis man sælger den éne BTC og får provenuet indsat direkte på ens bankkonto, men anvender jeg samme BTC til at købe et par bukser eller en bil beskattes jeg ikke da der er tale om et "direkte køb"?

 

Det kan godt være mit indlæg stiller tingene på spidsen, men det er blot for at understrege min pointe om, at jeg ikke opfatter direkte køb som et "smuthul" i et spekulationstilfælde.

Thorbjørn:

Kære Cooke

Jeg er skatteekspert med krypto-valuta som speciale. Jeg var den første, der anmodede om bindende SVAR vedrørende bitcoin. 

Jeg kan bestemt ikke afvise, at SKAT vil tage dit standpunkt, men det får vi snart afklaret for jeg har to bindende SVAR til prøvelse vedrørende dette spørgsmål.

Din udmelding om, at bitcoin ikke kan sidestilles med kontant-valuta forstår jeg ikke. Det har man jo gjort momsmæssig, hvor EU-kommissionen siger bitcoin momsmæssigt skal sidestilles med kontant-valuta.

Jeg undrer mig over du bruger en argumentation/holdning fra momslovgivningen analogt i forhold til skattelovgivningen. Jeg kan slet ikke se hvordan du kan sammenligne to så forskellige områder med hinanden - momssystemet er jo som udgangspunkt transaktionsbaseret og dermed ligeglad med kursændringer, man omregner på transaktionsdagen for at finde momsgrundlaget, hvad en valuta eller BTC har ændret sig i værdi før og efter er beregningen af moms uvedkommende. Lige modsat er hele diskusionen omkring skattemæssig behandling af BTC, der er det jo netop værdiændringen som er omdrejningspunktet og hvorvidt den værdiændring skal beskattes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thorbjørn:

Kære Cookie

Du glemmer at sondre mellem spekulation og næring. Hvis det er næring er der ingen problemer. Tab/Gevinst beskattes på samme måde.

nej den glemmer jeg da slet ikke og har den da helt klart med i min blog redegørelse - problemet er jo blot at selv ved handler - hvis de ikke virker som del af den daglige drift - vil man få spekulation lagt til grund - se BDO om konkret tilfælde https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2018/vaerd-at-vide-om-bitcoins-og-skat?SNSubscribed=true&utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis 
Helt konkret afgørelse fra skatterådet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej Valuta-kurs-gevinst på kontant-valuta skal ikke bogføres i rubrik 39. Her skal man kun bogføre kursgevinster omfattet af kursgevinstloven - altså valuta-kursgevinster på fordringer/gæld.

Hvis man systematisk handler bitcoin er det ikke spekulation, men næring.

Enig i, at moms og statsskatteloven er to forskellige love, men i relation til bitcoin ser jeg ingen forskel. EU-kommissionen har sagt, at bitcoin kun har et penge-formål, hvorfor det skal sidestilles med private penge.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Du har forstået det helt korrekt. Statsskatteloven § 5 beskatter kun salgsgevinster. 

Hvis bitcoin skal behandles som fremmed kontant-valuta er købsgevinster skattefrie da statsskatteloven § 5 kun besksatter salg.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis Niels Henriksen har foretaget 700 BTC-handler, kan det umuligt være spekulation. Det må være næring.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Thorbjørn:
Det må være næring

Også som privatperson? Dvs. jeg kan trække underskud fra?

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja hvis du har foretaget handlerne som privat-person

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Side 18 ud af 19 (184 indlæg)