Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved salg af freelancearbejde til udenlandsk virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har udført freelancearbejde (blogindlæg + opslag på sociale medier) for en udenlandsk virksomhed og skal nu sende dem en faktura. Min samlet årlige indtægt som freelancer er under 50.000 kr, og derfor er jeg ikke oprettet som en moms-registreret virksomhed.

Når jeg læser op omkring moms ifht. salg af varer/ydelser til udenlandske virksomheder, så tages der udgangspunkt i at det er en dansk moms-registreret virksomhed, som udfører salget. Derfor er jeg lidt usikker omkring, hvordan min faktura skal stykkes sammen? Og hvordan det hele skal registreres hos SKAT?

Hvad skal jeg ellers være opmærksom på, når jeg laver min faktura (laves i word)? Og den efterfølgende registrering hos SKAT?

MVH TLOH

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46707
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54

Du har udført hvad der svarer til honorararbejde for en udenlands virksomhed. Du skal lave faktura med dit navn, adresse og du kan tage fødselsdato/år med. Det sidste fordi de måske skal angive det til skat. Her i DK skal vi angive den slags som honorar til personuden CPR og så udlændingens navn, adresse og fødselsdata

der udover bare beskrivelse af det aftalte - samt konto til overførsel-  Iban / swift så de kan betale dig +  betalings frist

du angiver selv beløbet som honorar - her kan du bruge rubrik 15 i årsangivelsen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 17
Skrevet kl. 20:06

Tak for hurtigt svar John.

Jeg blev måske lidt forvirret over denne sætning: "Her i DK skal vi angive den slags som honorar til personuden CPR og så udlændingens navn, adresse og fødselsdata"

Hvor skal udlændingens fødselsdata angives? Og hvordan kan man angive fødselsdata for en virksomhed?

Jeg er i mellemtiden kommet på et nyt spørgsmål. Jeg sad og læste nedenstående omkring VAT no. hos Skat:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048098&vId=0

fakturaen skal jeg da angive køberens Virksomhedsnavn, Adresse samt VAT nr.? Og ifht MOMS skal jeg da sætte det til € 0 i fakturaen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13

holttloh:

Tak for hurtigt svar John.

Jeg blev måske lidt forvirret over denne sætning: "Her i DK skal vi angive den slags som honorar til personuden CPR og så udlændingens navn, adresse og fødselsdata"

Hvor skal udlændingens fødselsdata angives? Og hvordan kan man angive fødselsdata for en virksomhed?

Jeg er i mellemtiden kommet på et nyt spørgsmål. Jeg sad og læste nedenstående omkring VAT no. hos Skat:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048098&vId=0

På fakturaen skal jeg da angive køberens Virksomhedsnavn, Adresse samt VAT nr.? Og ifht MOMS skal jeg da sætte det til € 0 i fakturaen?

Hvis dansk virksomhed lønner udlænding, så skal det indberettes af den som betaler til personen,helt som for dansk person der får honorar som bidragspligtig b indkomst. Er det ikke en dansk men en udenlandsk person, så vælger man i stedet for CPR - person uden CPR og så bruger man i stedet navn, adresse og fødselsdata.

Det link til skat virker jo til at være hvis du er virksomhed med moms - Jeg forstod du IKKE var momsregistreret virksomhed men person der fakturerede. Ellers er hele svaret ikke til noget

Er du virksomhed og momsregistreret, så skal du kontrollere at modtager er moms registreret og gemme din kontrol af det og så fakturere som beskrevet i linket, med teksten reverse charge og uden moms, og så angive det til moms på modtagerens moms nummer og i momsrubrik B - men er du ikke momsregistreret virksomhed så er det bare som jeg beskrev

vh John Hannover

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12943
Skrevet kl. 20:19

Du skriver at du ikke er moms reg. fordi din indtægt er under 50.000 DKK. Det er ikke div indtægt men din omsætning der bestemmer om du skal moms registreres.  Omsætningen må ikke overstige 50.000 DKK indenfor en periode på 12 måneder.

Tilmeldt 2. Dec 17
Skrevet kl. 20:21

@JOHN: AHA! Okay, nu forstod jeg den sætning, som forvirrede mig lidt. Tak for uddybningen.

Og jo, det er korrekt. Jeg er en IKKE moms-registreret virksomhed. Den udenlandske virksomhed har bare oplyst deres VAT nr. til mig, så derfor læste jeg bare nærmere op omkring dette og faldt over den pågældende side hos SKAT.

Tilmeldt 2. Dec 17
Skrevet kl. 20:27

@Ravn: Jeg kan godt se, at jeg har begivet mig ud i et emne, hvor sprogbruget er uvant for mig. Hvad er den helt konkrete forskel mellem indtægt og omsætning?

Uanset hvad så er jeg ikke i nærheden af de 50.000 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28

Omsætning er lig din samlede fakturering og der tænker du nu nok det så også er din indtægt fordi du ikke mener at have udgifer

Indtægt = overskud = indtægt/omsætning/fakturering - minus udgifter

Der hvor moms tæller - er samlet omsætning MEN det er som ikke en gang sikkert du er momspligt ved over 50 t HVIS det du laver er honorararbejde. Det kan sagtens være over 50000 og stadigt være honorar der skal indberettes af den der udbetaler. Masser af bestyrelsesmedlemmer får f.eks honorar langt over 50 t men er bestemt ikke selvstændige af den årsag

Moms er så snart du driver egentlig selvstændig virksomhed og åbenlyst forventer at komme over 50 t på en hver 12 mdr periode. 
OM man er selvstændig eller honorar - afhænger af arbejdets karakter http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html  Når du er under 50.000 i omsætning kan du være ligeglad

vh john H

Tilmeldt 2. Dec 17
Skrevet kl. 13:29

Cookie - John Hannover:

Omsætning er lig din samlede fakturering og der tænker du nu nok det så også er din indtægt fordi du ikke mener at have udgifer

Indtægt = overskud = indtægt/omsætning/fakturering - minus udgifter

Det er nu ikke fordi, at jeg mener ikke at have nogle udgifter. I min opfattelse (grundet mangel på bedre viden), så var indtægter = hvad der kom ind, og udgifter = hvad der gik ud. Men jeg kan da godt se nu, at det ikke er den rette forståelse af ordene. Tak for oplysningen.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)