Über som ordning indeholdt i mine øjne meget godt og nyskabende - og sikkerhed tror jeg ikke skulle være stor frygt, ligesom der var godt styr på hvem kørte med hvem.
Der var problemer man må anerkende über ikke selv tog fat i som du kunne have løst:
Skatteindberetning som du i lang tid ikke ville anerkende da hver og en var selvstændige betød givet, en massiv mangel på skatteindberetning fra de enkelte (det viser de fleste kontrollerede sager) og dermed også klar mulighed for brud på dagpenge og kontanthjælpslovgivning. Der missede über helt at samarbejde med at finde løsning.
Et indtjeningsniveau som tilsyneladende var så lavt, at det næsten kun kunne løbe rundt uden skat eller med ugennemsigtighed omkring kørselsfradrag som kunne vises sig unaturligt stort i forhold til selve lønindtjeningen
Grundet i høj grad indtjeningsniveau konkurrede med taxi som havde langt flere regler at overholde. Her missede staten at få reguleret taxilovgivning i retning af Über
Havde über fra start sikret skatteindberetning via deres app - kollektivt eller på en måde som den enkelte chauffør stadigt var selvstændig, så ville ting MÅSKE ha set anderledes ud
Jeg er overbevist om, at hvis Über havde ville, så kunne de let have bygget deres app - så den kunne fungere som taximeter - lokalt i hver bil - eller centralt samlet for hver bil - og måle passager km og tomme km ved, at den app let kunne være tilsluttet en simpel sædeføler der blot bluetooth sendte når nogen sad på passagersæde. Med andre ord, ûber skulle have nærmet sig skatte og kontrolmæssigt - og regeringen og taxi skulle have nærmet sig den nye teknologi.
Kørsel til MEGET lav løn uden skatte/dagpenge/kontanthjælps-kontrol i konkurrence med stærk reguleret branche betød at det ukontrollerede måtte dø. Det burde sagtens kunne kravle ud af graven.
(og ja nu er det så en politisk diskussion og ikke til trådstarter længere)
vh John H