Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af IVS til andet formål end det der først var planen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der noget man skal være opmærksom på hvis man vil brug et reg. IVS til andre formål end det der først var tanken da det blev etableret. 

Der var 3 stifter oprindelig, som vil prøve at lave et nyt forretningsområde.  Det er nu droppet, men selvskabt er indtakt. Dvs. ingen gældsforpligtelser.

De 3 stifter vil nu bruge selskabet til forskellige former for freelancearbejde.  Er det ok så længe der naturligvis bliver lavet regnskab for hver type freelancer. Fx. ydelse A, ydelse B og ydelse C, og stifterne bliver freelancere for selskabet og fakturere selvskabt for at få honoraret for freelancearbejdet udbetalt. 

Jeg vil blive glad for svar.

/Linda

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47

Det KAN det være - men hvis skat ser disse freelancers som honorarmodtager hvor honorar skulle indberettes - eller som lønmodtager med a skat så vil fakturering af ens arbejde fra et selskab kunne udløse en skat over 100% - og jeg ville slet ikke køre på at I så fakturerer det IVS for at få honoraret ud - det ville lugte klart af meget stor risiko - omgåelse af kildeskattelov og over 100% skat i risiko

læs denne grundigt med eksempler et stykke nede http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:14

Hvis du arbejder for kun ét selskab, altså jeres IVS, så er du alt andet lige ansat og skal have almindelig løn.

Jeg ved godt, at det ikke var det, du spurgte om, men jeg ville klart overveje at lægge 3 Holding (IVS) ind, som så ejede hver sin del af IVS. Jeg siger ikke, at det er en god idé i jeres tilfælde, men at det bør overvejes, når nu I alligevel 'roder med det'. Se mere her: https://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html og på www.virk.dk.

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 13:37

Hej Linda.

Omkring det, at bruge et IVS til et andet formål end først planlagt; så ser jeg ingen hindringer i det. Altså hvis jeres IVS eksempelvis har hovedbeskæftigelse som engroshandel med brugskunst, og I nu i stedet for vil bruge det til konsulentydelser, så kan det nemt ændres på virk.dk.

Du skal blot ændre firmaets hovedaktivitet (og måske også firmanavnet...?). Herudover skal du/I ændre selskabets vedtægter og formål samt vedlægge et beslutningsreferat. Det koster 180 kr. i gebyr til Erhvervsstyrelsen.

Mvh. Kasper

Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 13:58

Tak for jeres svar :-) 

Grunden til at beholde selskabet, er at vi ikke skal oprette momsnummer hver for sig, da vi alle pt. har en omsætning på under kr. 50.000 pr. år samt det faktum at vi bedre kan hjælpes ad i selskabet med regnskaber og til dels markedsføring
Vi har alle job ved siden af, så det bliver jo ikke en stor omsætning vi får. 

Men vi er jo ikke interesseret i at få bøvl med SKAT eller andre  på nogen måde.

Det at faktureringen kan udløse en skat på over 100% forstår jeg ikke selvom jeg har læst din artikel, John.  

Vi er bare interesseret i at gøre dem nemt for alle partner i selskabet.

/Linda

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:15

Som jeg ser det er det klart det nemmeste at fortsætte med IVS og derfra bare at udbetale løn via Letløn, hvis der ikke er de store armbevægelser, f.eks. pension, kørsel osv. Jeg har brugt Letløn næsten siden det startede og selskabet får derved automatisk indberettet og trukket skat og atp. Som noget nyt får du nu også indberetning til og giro fra Feriepenge. Fra oversigten i Letløn kan selskabet blot overføre nettobeløbet til den enkelte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:14

Lindajensen:
Det at faktureringen kan udløse en skat på over 100% forstår jeg ikke selvom jeg har læst din artikel, John.  
der er ellers ganske mange eksterne link til eksperter angivet men du kan roligt tro det. Det er for at undgå man omgår kildeskat og udnytter firma - læs lidt om Flemming Østergård og honorar fra FCK mm  selvom der der var manglende armslænge, så er det stadigt klart risiko fyldt at fakture noget der af skat kan ses som honorararbejde eller løn fra et selskab (og det forstår du hvis du læser linket langsomt med underlinks evt)

Et selskab kan ikke bare leje sin ejer ud til honorar eller løn arbejde og det gør i princip ikke skattemæssigt nogen stor  forskel hvis I tager løn på samme - det handler om hvorvidt der rent FAKTISK er tale om fuldt selvstændigt arbejde eller det er honorar eller lønmodtager - det er det du skal koncentrere dig på i linket

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 17:42

Ingen hindring for at bruge IVS'et til andre formål.

Det kræves blot, formålsændringen korrigeres i selskabets vedtægter.

En sådan vedtægtsændring skal ske på generalforsamlingen med dobbelt 2/3 flertal, jf. selskabslovens § 106.

Herefter skal de nye vedtægter indsendes til Erhvervsstyrelsen.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)