Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hobbyvirksomhed der ikke er hobbyvirksomhed?!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jul 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber på et par gode råd:-)

Min søn handler en del med tøj/sko, som en del andre unge drenge. Han gør det bare lidt mere end andre tror jeg, da hans grænse på kr. 300.000 på mobilepay var opbrugt efter et par måneder.

Han er lige fyldt 15 år.

Mine spørgsmål:

1. Man kan vel ikke kalde det hobbyvirkdomhed, når han køber/sælger så meget, vel?

 Han har ikke måtte oprettte firma endnu pga hans alder. SKAT synes bare han skal passe sin skole:-) Vi oprettede APS til noget andet han laver, som han har haft siden han var 11, efter råd herindefra.

2. Moms. Han omsætter jo for langt over de kr. 50.000. Han køber typisk af danske privatpersoner. F.eks. køb af brugt T-shirt for kr. 2.000, som han så sælger videre til anden privatperson for kr. 2.400,- Nogen gange er køber dansk, andre gange fra USA eller Kina. Hvordan med moms, indog udgående?

Jeg har flere spørgsmål som dog vil være afstikkere fra ovenstående.

Håber på lidt gode input, da jeg gerne vil have det på plads og banken ringer konstant, da hans private konto jo hele tiden bliver trukket ud på hvidvaskningslister grundet det store cashflow ind og ud. Men igen, det startede bare med noget hobby, der er stukket af..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

sollerod2840:

Min søn handler en del med tøj/sko, som en del andre unge drenge. Han gør det bare lidt mere end andre tror jeg, da hans grænse på kr. 300.000 på mobilepay var opbrugt efter et par måneder.

Han er lige fyldt 15 år.

Mine spørgsmål:

1. Man kan vel ikke kalde det hobbyvirkdomhed, når han køber/sælger så meget, vel?

Nej det kan man ikke og optræde som virksomhed som han gør her er ulovligt og jeres viden om det gør at I vil være personligt ansvarlige - OG fatter slet ikke han kunne bruge Moblile pay som ikke må bruges erhvervsmæssigt af en under 18 - så dybt mustisk

sollerod2840:

2. Moms. Han omsætter jo for langt over de kr. 50.000. Han køber typisk af danske privatpersoner. F.eks. køb af brugt T-shirt for kr. 2.000, som han så sælger videre til anden privatperson for kr. 2.400,- Nogen gange er køber dansk, andre gange fra USA eller Kina. Hvordan med moms, indog udgående?

Jeg har flere spørgsmål som dog vil være afstikkere fra ovenstående.

Han er jo momspligtig og I vil være ansvarlige da I ved alt om det og lader ham sælge for langt over 50 t og - ja han kunne bruge brugtmoms hvis han var momspligtig


I kan hænge på hele momsen x 2 i bod når I ved alt om at han gør det.  Rent ud sagt synes jeg i som "curling forældre" går alt alt for langt her

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jul 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej John

Tak for hurtigt svar. Vil jo ikke ikke være curling forælder og derfor har han selv håndteret alt indtil nu, hvor at banken ringer og jeg må blande mig. Han synes jo selv det bare er lidt for sjov. Mobilepay er privat og ikke erhverv, derfor også den grænse på 300.000, den er der jo ikke hvis det var erhverv. Det er jo bare noget han gik i gang med og pludselig tager det om sig. Forestil at din egen søn solgte et par brugte sko på DBA og 4 mdr efter havde han gjort det for mange hundrede tusinde, det er jo sådan at iværksætteri opstår!

Men nu blander jeg mig så alligevel og vil derfor lige vide i hvilken retning jeg skal guide ham.

Tænkte bare at der nogen venlige sjæl herinde, der havde forstand på køb og salg af den slags private genstande, herunder til ind- og udland.

Det jeg får herindefra, skal jeg jo så have til revisor bagefter. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sollerod2840:
Mobilepay er privat og ikke erhverv, derfor også den grænse på 300.000, den er der jo ikke hvis det var erhverv.
og det er så ikke lovligt - man må slet ikke bruge MP privat til erhverv og det koster så en del mere som I vil kunne være ansvarlige for ved at vide sønnen bare giver pokker i

Fører din søn regnskab og opgiver resultat til skat=

Jeg kan ikke sige andet end at I som forældre der ved disse ting er personligt ansvarlige i forhold til en søn der overskrider moms, skat - mobilepay - forbrugerregler og alt andet -. og I er helt totalt skævt ude og ved det da godt med Søllerød og allerede ApS til sønnen - det er jo klart strafbart det i beskriver og ansvaret er klart jeres da I ved alt

I tager det alt for let - men det er jo flot sønnen kan det, og har I et ApS til ham oveni - så fatter jeg ikke I ikke kører det den vej

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sollerod2840:

Forestil at din egen søn solgte et par brugte sko på DBA og 4 mdr efter havde han gjort det for mange hundrede tusinde, det er jo sådan at iværksætteri opstår!

Nu kan man jo definere iværksætteri på flere måder, og du har din holdning - fair nok.

I min optik har det intet med iværksætteri at gøre, tværtimod; han driver en virksomhed uden at følge de regler som gælder for ham og dermed konkurrerer han (på ulige vilkår) mod butikker og webshops som på lovlig hvis laver regnskab, betaler skat og moms.

 

Det lyder måske hårdt - men kom ind i kampen; sæt jer ind i reglerne (dem alle!) og hjælp jeres søn, når han nu selv ikke er gammel nok.

sollerod2840:

Tænkte bare at der nogen venlige sjæl herinde, der havde forstand på køb og salg af den slags private genstande, herunder til ind- og udland.

I forhold til skatte- og momslovgivning har det du beskriver intet med “private genstande” at gøre. 

Det er virksomhedsdrift, ingen tvivl!

 

Jeg kan kun råde dig til at følge John’s råd - minimer de risiko som i tager lige nu, få fat i revisoren som noget af det første og få styr på reglerne omkring regnskab, skat og moms.

Med størrelsen på omsætning/cash flow tror jeg det er utopi at forestille sig Skat siger “bare få styr på det til næste kontrol”.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)