Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål efter oprettelse af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Oct 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Efter længere tids overvejelser (og en fyring fra min arbejdsplads efter at være gået ned i tid for at tage ekstra uddannelse) har jeg valgt at starte ud som freelance teknisk tegner mm, for at kunne færdig gøre uddannelsen som slutter Januar 2019. Kunderne er jeg begyndt at finde så den del af virksomheden er der da nogenlunde styr på. CVR nummer kom efter en dag, så de må have kedet sig lidt inde ved erhvervsstyrelsen. 

Jeg er nok ikke den første der spørger - Men hvad kan jeg trække fra? For at hjælpe lidt, har jeg sat lidt eksempler op på det jeg egentlig ønsker svar på. 

1) Skulle jeg mod alt forventning få omsætning inden 31/12-2017 (Jeg regner først med at komme i gang efter min opsigelsesperiode er slut pr. 1/1-18 - men som sagt er allerede ved at finde kunder) kan jeg så være så lusket at købe mig en computer - eksempel jeg omsætter for 11000 og vælger at købe en pc for 10.000 = overskud på 1000? En pc er trods alt en vigtig del og trænger nok snart til en opgradering. Men er interesseret i at vide hvad jeg kan tillade mig. 

2) Jeg købte en ny Iphone 7 for nogle måneder siden - ville jeg kunne sælge den til virksomheden? 

3) Mit private internet er jo på samme adresse som virksomheden. Jeg giver 339 (271,2 ex moms) - Jeg mener da godt at jeg kan trække det fra, men kan jeg også selvom det betales fra min private konto? Og skal min kæreste som bor på adressen også betale for fri telefon? Samme spørgsmål er gældende for mobil abonnement og i tillæg til det, kan jeg så trække alle mine abonemmenter fra? (Jeg tænker det ikke men man ved aldrig)

4) Jeg tænker ikke at jeg skal begynde at bogføre udgifter før jeg har indtægter. Men hvad med forskud? Kan jeg forskudsregistrere 0 kr i overskud? Og hvis jeg gør, vil skat så ikke rynke lidt på næsen hvis jeg bogfører udgifter? 

Håber der er en herinde som vil være så venlig at give mig nogle svar - om ikke andet gøre mig klogere på det. 

Mvh. Danny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du har CVR kan du tage udgifter og få underskud
Computer skal du forvente ikke at kunne trække fuld moms fra på hvis den står hjemme - ofte 50/50 lettest
Telefon kan du sælge ind til en ren markedspris absolut ikke mere mod så at indberette hvad der svarer til 2 700 kr om året som skat af fri telefon - Internet kan du lade firmaet betale
Hvis du så aldrig kommer igang , aldrig får omsætning, ja så KAN skat jo sige du slet ikke drev det med overskud for øje, og forkaste ting men ellers kan du godt have underskud i start og skal forskudsregistrere
Se evt http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html som er letlæst og nok kan give dig en del nødvendig viden om enkeltmands, skat moms og meget mere

vh John Hannover  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Oct 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar John. 

Det gjorde mig lidt klogere. 

Men hvis jeg har forstået det korrekt - Hele pc'ens værdi (ekskl. moms) sætter jeg i regnskabet som en udgift, og i mit moms regnskab deler jeg momsbeløbet i to? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja lyder korrekt 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogle generelle svar:

Du kan generelt trække det fra, som helt (100%) eller delvis (forholdsmæssigt, oftest 50/50) har med din forretning at gøre. Det er ikke lusket!

Husk at blive momsregistreret, hvis du skal trække moms fra, og find en passende dato at være registreret fra. Den må gerne ligge bagud i tid.

Det er ligegyldigt, hvilke bankkonti (eller kasse), du bruger til forretningen, for du skal kun svare skat af indtægter minus udgifter. Jeg vil dog KLART anbefale, at du har en særskilt konto til dét. Hvis firmaet er involveret, ville jeg betale på firmakontoen og så overføre den private del til din private konto.

Du SKAL bogføre udgifter helt fra starten, du må gerne have underskud i en 'forsvarlig' opstartsperiode!

For at få svar på detaljerne, var det måske værd at ofre 350 kr. på en bogholder til at sætte dig rigtig godt i gang.

Held og lykke med det.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Oct 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit svar. 

Jeg var egentlig bare ude efter at vide hvad man egentlig kan tillade sig. 

Min bank er ved at oprette mig en konto til firmaet, jeg tænker også at det ville blive alt for uoverskueligt ellers. 

Det med at bogføre udgifter vil jeg få sat i værk snarest muligt så. 

Igen mange tak for din respons. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)