Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i egen bil

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har nu i et år, kørt virksomhed som en fritidsbeskæftigelse, men er momsreg.
Det drejer sig om en konsulentvirks. hvor jeg kører ud og rep. pc hos kunden.
Hidtil har jeg ikke beregnet kørsel, men har tænkt på at gøre det.
Kørslen foregår i min privatbil, som jeg så i disse tilfælde, benytter som firmabil.
Mit spørgsmål er så:
Er der overhovedet nogen grænse for, hvad man må tage for kørsel af denne art? - eller skal jeg benytte mig af nogle takster som er eksisterende? - Hvad er disse takster så iøvrigt?

Jeg kunne for nemhed skyld (regnskabsmæssigt) have forskellige timelønninger, afhængig af hvor lang jeg skulle køre, er dette tilladt? (altså indregne et eller andet beløb i timelønnen)

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 10:15
Det er for dumt at du ikke trækker kørsel fra. Når du kører for firmaet, skal det selvfølgelig trækkes fra - alt andet er velgørenhedsdonationer til statskassen.

Når du er momsregistreret og udfører arbejde som du tjener penge på, så er der ikke tale om fritid, medmindre du ikke har overskud i firmaet - men det går jeg ud fra, at du har.

Din måde at afregne overfor en kunde bestemmer du selv. Nogle tager ikke penge for kørsel, nogle tager kilometerpenge, nogle tager timeløn for kørsel. Jeg plejer at sige, at man bør indrette sine priser sådan, at kunderne er mest muligt tilfredse.

Det er selvflg. sådan, at hvis du har kørselsudgifter for 300,- kr. i dit regnskab, og du fakturerer kunden 200,- kr., så lugter det af skattesnyd. Du skal sørge for, at du tjener penge på, hvad du laver.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:58

Hej Zool.... (skummel fætter som bor i Sigourney Weaver''s køleskab i GhostBusters 1...?).

Om det er dumt eller ej kan diskuteres, men du har ihvertfald fuld ret til at få noget ud af at du bruger din private bil til erhvervskørsel.

Du skal føre en kørselsbog hvor i du skriver dato, kundens navn, kilometertælleren ved start og kilometertælleren ved slut. Den viser hvor mange kilometer du har kørt i erhvervsøjemed og derved danner grundlag for de penge du skal have som godtgørelse for at have brugt din private bil - endvidere gælder det også som dokumentation over for Skat hvis de kommer og spørger.

Statens takster for 2006 ser således ud:
  • Kørsel til og med 20.000 km årligt: 3,30 kr. pr. km
  • Kørsel ud over 20.000 km årligt: 1,78 kr. pr. km
  • Det vil sige, at du, når du f.eks. har kørt 5 kilometer til en kunde og 5 kilometer tilbage igen, har godtgørelse for 10 kilometer = 33 kr. Hvis det nu i stedet havde været f.eks. 50 kilometer der var imellem kunden og dig, så ville det jo være 330 kr - så det er altså ikke småpenge vi snakker om...

Pengene er skattefrie. Det vil sige, at du kan trække dem ud af din virksomhed og lægge dem i din private lomme - uden at skulle betale skat af dem. Du skal selvfølgelig lige huske at føre dem ind i din virksomhedsregnskab som "Kørselsgodtgørelse", så du har styr over hvor pengene er røget hen.

Hvorledes du så får pengene ind i din virksomhed fra kunden, det er jo så op til dig selv. Nogle vælger ikke at lade kunderne betale for kørsel, andre har nogle kørselsgebyrer som f.eks. "Stortkøbenhavn" 200 kr. "Øvrige Sjælland" 400 kr. "Øvrige Danmark" 900 kr. og så er der også nogen som simpelthen starter med at fakturere timer fra det tidspunkt de sætter sig ud i bilen.
    Hvorledes du gør dette er helt op til dig selv og hvad dine kunder vil betale for.

/Jesper
    www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
    Tilmeldt 2. Mar 06
    Skrevet kl. 21:23
    Tak til Jesper og Lasse for svar, især Jesper (ikke for at generer dig Lasse) men en fantastisk god forklaring, lige det jeg havde brug for :-)

Fra Farum
    Tilmeldt 19. Jan 06
    Indlæg ialt: 5951
    Skrevet kl. 22:13
    Til Jespers ganske udmærkede og fyldestgørende svar skal man måske lige nævne den såkaldte 60 dages regel. Hvis du kører strækningen mellem din bopæl og et bestemt arbejdssted i mere end 60 arbejdsdage over en 24 måneders periode betragtes kørslen ikke som erhvervsmæssig kørsel fra og med 61. dag. Derefter hedder det så den almindelige sats for kørsel mellem hjem og arbejdsplads.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 2. Mar 06
    Skrevet kl. 22:51

Til Skat & Råd

Det bliver nok ikke aktuelt, da jeg ikke "endnu" har kunder som jeg besøger så ofte :-)
    men tak for tippet.
    Tilmeldt 17. May 07
    Indlæg ialt: 4
    Skrevet kl. 00:18
    Tillader mig at skrive videre i denne tråd. ;)

Jeg er lidt forvireret, det svar Jesper giver, svarer ikke helt til det jeg fik at vide at min revisor (eller jeg har misforstået ham fuldstændig).

Kort oprids af min situation: Jeg er lige startet som selvstændig freelance fotograf, jeg skal bl.a. lave billedmateriale til ejemdomsmæglere på freelance basis. I forbindelse med boligfotograferingen er der en del kørsel, et skud er omkring 2000-2500 km per måned, altså en hel del. Firmaet er et enkeltmandsfirma.

Den besked jeg fik fra min revisor var at jeg får et fradrag på 3.35 - som jeg kan trække fra på min personlige selvangivelse når den skal sendes ind. Det vil så reelt betyde at jeg skal "låne" de penge fra vores privatøkonomi til firmaet.

Er der en bedre løsning. Jeg er interesseret i at holde min privat og firma økonomi så adskildt som muligt.

Det skal siges at det var det 1. møde hos revisoren, og der var rå mængder information for en novice som mig.

Håber at I kan hjælpe.

Mvh.

Dennis

Tilmeldt 20. Apr 07
    Indlæg ialt: 16014
    30% af profil udfyldt
    Skrevet kl. 00:29
    Hej!

Der er 2. måder:

1. Du får pengene godskrevet via skatten.

2. Du udbetaler pengene til dig privat fra firmaet mod behørig dokumentation.

Dette kunne du f.eks. gøre månedsvis.

/Peter

Fra Farum
    Tilmeldt 19. Jan 06
    Indlæg ialt: 5951
    Skrevet kl. 01:01
    I bund og grund er det et spørgsmål om hvorvidt man beregner sin kørsel løbende eller ved årets udgang. I sidstnævnte situation hæver man det man har behov for i virksomheden og godskrives så ved årets udgang for kørsel, i form af en efterpostering. Naturligvis skal dokumentationen være på plads for den anførte kørsel, men man behøver ikke at have dokumentation for udtræk da det blot er at betragte som hævninger i virksomheden.

Noget andet er at det ikke er korrekt hvis revisoren har oplyst at du kan få et fradrag på 3,35 kr. pr. km. ubegrænset. Det kan du kun få op til 20.000 km. årligt. Så halveres satsen. Det fremgår iøvrigt også af Jespers svar ovenfor.

Nu ved jeg ikke hvilken bil du kører i men med så stort et kilometerforbrug var det måske værd at overveje at have bilen i virksomheden og lade sig beskatte af værdi af fri bil.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 17. May 07
    Indlæg ialt: 4
    Skrevet kl. 01:02
    Tak for det hurtige svar. :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)