Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed -> aps/holding

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Indlæg ialt: 284
Fra  ... Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvis man nu fx har indskudt 100.000 til opstart af et enkeltmandsvirksomhed og "kun" har fået betalt 20.000 tilbage til sig selv, men gerne vil opgradere til et holding+aps selvskab. Hvad sker der så med de sidste 80.000 jeg skylder mig selv?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 08:14

Få fat i en revisor

Jeg sidder selv i samme nummer, og jeg har fået ekstern hjælp. Heldigvis. Smile1

Skattefri virksomhedsomdannelse gælder først efter 3 år (og flere andre kriterier), så du kan være nødsaget til at skulle hiev de 80.000,- ud, blive beskattet af dem og derefter indskyde dem i nyt selskab. Men som sagt; få en revisor! 

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 15:06

Juridisk kan man ikke "skylde sig selv penge". Heller ikke selvom pengene er indskudt i en enkeltmandsvirksomhed.
Dette i modsætning til fx et ApS.

Ønsker du at stifte et ApS kan du sagtens tage din enkeltmandsvirksomheds penge og indskyde i et ApS - helt uden beskatning.

Ønsker du at indskyde andre aktiver end penge - fra enkeltmandsvirksomheden (dig selv) til ApS'et - anses indskuddet som et salg foretaget af dig.

Dvs. at der indtræder en beskatning af salgets avance, med mindre lov om skattefri virksomhedsondannelse anvendes.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 15:43

Kasper Friis:
du kan være nødsaget til at skulle hiev de 80.000,- ud, blive beskattet af dem og derefter indskyde dem i nyt selskab. Men som sagt; få en revisor! 

Hvis du mener virksomheden har kapital til det kan du godt hæve et beløb feks 80.000 uden at blive beskattet i et enkeltmands

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:37

Johannes Hyldahl Thomsen:

Hej,

Hvis man nu fx har indskudt 100.000 til opstart af et enkeltmandsvirksomhed og "kun" har fået betalt 20.000 tilbage til sig selv, men gerne vil opgradere til et holding+aps selvskab. Hvad sker der så med de sidste 80.000 jeg skylder mig selv?

dem trækker man ud når man lukker sit enkeltmands - hvor man samtidigt skal købe alle aktiver ud-  uanset de er straksafskrevet - med moms

Alternativt hvis der er overskud så og aktiver så det kan omdannes til ApS kan det gøre - koster revisorerklæring - éllers:

Så stiftes ny ApS og man husker http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

Og hvis skat mener man overdrager goodwill fra enkeltmands til ApS uden at få penge for det - vil der være skat af goodwill, derfor klogt uanset hvad at lige finde en revisor der kan sige hvad bedste løsning er - prøv www.agera.dk 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)