Dem der lejer et værelse i en lejlighed og dem som lejer et hotelværelse er vel næppe samme segment. Derudover stiller i også en enkel udlejer op mod et hotel; men sandheden er jo, at der skal mange flere udlejere til før hotellet kan mærke det og skal begynde at fyre medarbejdere - og så er de fyringer opvejet i den indtjening udlejerneg har. Der er naturligvis stordriftsfordele, men mon ikke vi ser en sammenslutning af de her private airbnb udlejere som så ansætter en til at gøre xx? Vi skal passe på med at synes disruption er at "tage brødet ud af munden på alle os andre". Med den tankegang kan vi jo aldrig lave noget der er smartere end det vi gør i dag. For mig handler det blot om at følge med tiden. Kundernes behov ændrer sig og dermed også løsningen. |
PashminaWear:Ifølge Says lov skaber udbud sin egen efterspørgsel. Dem som lejer deres bolig ud og sælger et sæde i bilen, får frigivet nogle midler som de så forbruger som igen skaber vækst.
Så hvis jeg "køber" et sæde i en bil fra København til Århus, og giver 100kr for det, hvor er væksten så i det ?
Hvis jeg køber en bil i stedet, så skal jeg betale for bilen, den skal til service, have nye dæk, der skal betales grøn afgift og forsikring, det giver skatter, moms, afgifter etc.
Så i stedet for 1 bil skal der nu 2 biler til service etc...det er væsentligt mere end 100kr der kommer i omløb så.
Der er nu en gang kun et vist antal mennesker der skal flyttes rundt, kun et vist antal mennesker der skal overnatte i en anden by.
Fordi Airbnb er kommet, betyder det ikke at dem som benytter dem ikke ville have været rejst før, en stor del af dem er blot flyttet ud af hotellerne m.v.
Når så folk laver deres egne rejser betyder det at nogle i f.eks. rejsebureauerne ikke har noget at lave mere.
Jeg siger ikke at vækst ikke kan komme fra deleøkonomi, men billedet er ikke så pænt som det bliver gjort til.
For et hvert valgt betyder også et fravalg af noget andet.