Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er deleøkonomi godt? Skaber det vækst?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dem der lejer et værelse i en lejlighed og dem som lejer et hotelværelse er vel næppe samme segment. Derudover stiller i også en enkel udlejer op mod et hotel; men sandheden er jo, at der skal mange flere udlejere til før hotellet kan mærke det og skal begynde at fyre medarbejdere - og så er de fyringer opvejet i den indtjening udlejerneg har.

Der er naturligvis stordriftsfordele, men mon ikke vi ser en sammenslutning af de her private airbnb udlejere som så ansætter en til at gøre xx? 

Vi skal passe på med at synes disruption er at "tage brødet ud af munden på alle os andre". Med den tankegang kan vi jo aldrig lave noget der er smartere end det vi gør i dag. 

For mig handler det blot om at følge med tiden. Kundernes behov ændrer sig og dermed også løsningen.

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

PashminaWear:
Ifølge Says lov skaber udbud sin egen efterspørgsel. Dem som lejer deres bolig ud og sælger et sæde i bilen, får frigivet nogle midler som de så forbruger som igen skaber vækst.

Så hvis jeg "køber" et sæde i en bil fra København til Århus, og giver 100kr for det, hvor er væksten så i det ?
Hvis jeg køber en bil i stedet, så skal jeg betale for bilen, den skal til service, have nye dæk, der skal betales grøn afgift og forsikring, det giver skatter, moms, afgifter etc.
Så i stedet for 1 bil skal der nu 2 biler til service etc...det er væsentligt mere end 100kr der kommer i omløb så.

Der er nu en gang kun et vist antal mennesker der skal flyttes rundt, kun et vist antal mennesker der skal overnatte i en anden by.
Fordi Airbnb er kommet, betyder det ikke at dem som benytter dem ikke ville have været rejst før, en stor del af dem er blot flyttet ud af hotellerne m.v.
Når så folk laver deres egne rejser betyder det at nogle i f.eks. rejsebureauerne ikke har noget at lave mere.

Jeg siger ikke at vækst ikke kan komme fra deleøkonomi, men billedet er ikke så pænt som det bliver gjort til.
For et hvert valgt betyder også et fravalg af noget andet.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

Jesper I. P:
Ja du ser alt for firkantet på det. På trods af AirBnB skyder det ene hotel op efter det andet i København, efterspørgslen er enorm

Jo, stor efterspørgsel - men det er jo ikke skabt på nogen måde af deleøkonomi.. Så det ser jeg ikke som noget argument. 

Alternativet var jo at der blev bygget nye hoteller, og derigennem skabt jobs - og vel og mærke jobs og byggeri, som gav skattekroner.

Den " nye" deleøkonomi giver ingen skattekroner til velfærd - slet ikke her i landet...

Platforme udvikles i U-lande, og indtægterne går til skattely lande + private lommer... :)

Men men, der er mange måder at se det på, dog er jeg bange for der kommer til at mangle massevis af kroner til kernevelfærd.

Der skabes da en kollosal dynamik af at vi udnytter vores bilpark bedre med eksempelvis Über som desværre er jaget væk så hotellerne har problemer med at deres gæster ikke kan transporteres fordi taxachaufførerne ønsker andre turer, når man bruger AirBnB til ferie der ikke er muligt til 800kr/person/døgn hvis man bruger hoteller, når happihelper udvider antallet af folk der bruger rengøring, når småopgaver som en handymand kan lave bliver gjort professionelt i stedet for enten ikke at blive gjort eller blive gjort langt senere.   

Når jeg eksempelvis er på forretningsrejse så kan du indkvartere dig i AirBnB med plads til fire personer for det samme som et enkeltværslse, det giver ekstra flyrejser, ekstra forbrug i detailforretninger, ekstraforbrug i resturanter....

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du lejer din lejlighed ud og ansætter en til at komme og gøre den rent for dig, hvor er deleøkonomien så ?
Deleøkonomien handler vel netop at du får noget ud af det, hvis du ansætter folk til at løse dine opgaver, så forsvinder din fortjeneste ganske hurtigt.

Hvordan er det gået med bagerne?
Alle steder kan du nu købe bake-off, hvilket har betydet at du i dag kun kan finde ganske få bagere rundt omkring, det brød som du kan købe som bake-off er af usædvanlig dårlig kvalitet.
Det hele startede med at nogle supermarkeder lave "disruption", som har medført at bagerne har måtte lukke, med det resultat at kvaliteten er faldt drastisk, og hvem sidder nu og piver over at kvaliteten er for dårlig, os selv som netop køber brødet i supermarkedet

Hvis vi som forbrugere havde stillet krav om kvalitet til bagerne i stedet, så var der flere bagere i dag, et bedre udvalg etc.
(At nogle bagere så også har sovet i timen er noget helt andet).

Vi har som samfund har kun en vis mængde penge og resurser, det ændre disruption ikke på, det er naivt at tro at værdien blot bliver ved med at blive større ved at vi gør tinge anderledes eller på flere hænder.

Et andet godt eksempel er Uber, det medførte færre taxer i perioder, så det til tider var svært at få en taxa, andre perioder var der ikke nok for taxaerne at køre med fordi Uber tag en del af kunderne, og en del af dem som kørte "glemte" at betale skat og moms.
Det er ikke deleøkonomiens skyld, men Ubers, for havde de kørt efter bogen var det intet problem.
Så kan det godt være du kunne spare lidt på en Uber tur frem for en taxa tur, men i det at der var færre taxer på gaden eller nogle ikke havde nok at køre med så de endte på dagpenge, færre biler som skulle på værksted , mindre for værkstederne at lave etc.
Manglende indbetalt skat/moms, d.v.s. mindre til den fælles kasse, dvs. mindre til skolerne/hospitalerne etc.
Kort sagt i deleøkonomiens navn fik Uber succes, uden folk forholdte sig til hvad bi effekterne var!
Uber kunne snilt have fungeret, hvis de blot havde fulgt reglerne, men det skete IKKE.

Det handler IKKE om at vi ikke skal udvikle os eller følge med tiden, men det skal ske på en ansvarlig måde så vi efterladet et samfund som vores arvinger rent faktisk kan gider leve i og som rent faktisk løber rundt!
Fordi ting indeholder deleøkonomi eller disruption løser ikke nødvendigvis alt, det er et værktøj/metode ikke mere og ikke mindre. 


/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Der skabes da en kollosal dynamik af at vi udnytter vores bilpark bedre med eksempelvis Über som desværre er jaget væk så hotellerne har problemer med at deres gæster ikke kan transporteres fordi taxachaufførerne ønsker andre turer, når man bruger AirBnB til ferie der ikke er muligt til 800kr/person/døgn hvis man bruger hoteller, når happihelper udvider antallet af folk der bruger rengøring, når småopgaver som en handymand kan lave bliver gjort professionelt i stedet for enten ikke at blive gjort eller blive gjort langt senere.   


Så når der kommer færre taxer på gade, med alle de følgeeffekter, chaufføren ender enten på dagpenge eller kører for Uber, til lavere løn, manglende betaling af skat/Moms etc.

Siden hvornår har du betalt 800kr pr. nat på f.eks. en charterrejse ?

Så fordi du tager til Berlin på forretningsrejse, så fylder du lejligheden op med hele familien, næppe.
Hvad betyder det for samfundsøkonomien når de 3 så ikke er produktive i den periode de er ude at rejse, ret meget!
Og hvem betaler i øvrigt deres flybillet frem og tilbage?

Du kan IKKE stille det op så sort/hvidt, fordi der er flere muligheder, betyder ikke nødvendigvis mere vækst, blot at noget flyttes rundt.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til at bagerne er truet af bake off er at deres ejet brød stort set ikke er bedre. Jeg er uenig at kvaliteten er faldet i hvertfald hvor jeg bor. Og folk vil jo gerne betale ekstra hvis de føler at kvaliteten er bedre, se bare på lagkagehuset, som er hamrende dyre.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolay:

Hvis du lejer din lejlighed ud og ansætter en til at komme og gøre den rent for dig, hvor er deleøkonomien så ?
Deleøkonomien handler vel netop at du får noget ud af det, hvis du ansætter folk til at løse dine opgaver, så forsvinder din fortjeneste ganske hurtigt.

Deleøkonomien ligger jo i at jeg har et værelse i overskud, som jeg lejer ud; jeg deler den med en anden. 

Som jeg ser det, handler deleøkonomi ikke om at jeg tjener noget på det, men i stedet at vi som samfund forbruger mindre og i stedet deler det vi har. Økonomisk er målet ikke et overskud men at vi rammer et nul (de penge som lejeren "deler" skal kun bruges på udgifter forbundet med hans leje)

Derfor er svaret til spørgsmålet også "nej, det skaber ikke vækst" - for filosofien bag er ikke vækst men at udnytte det vi har. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nicolay:
Du kan IKKE stille det op så sort/hvidt, fordi der er flere muligheder, betyder ikke nødvendigvis mere vækst, blot at noget flyttes rundt.

Sammen emd din kommentar om at der er en vis sum penge i et samfund viser dette at du ikke forstår det mast basale omkring økonomi. Der er IKKE en vis mængde penge i et samfund! Jo flere gange de samme penge bliver brugt jo mere velstand kommer der af dem, og jo lavere priserne er jo flere kan købe og gør det også (mærkevarer kan være anderledes men ingen grund til at devierer fra hovedlinjerne)

Hvis vi tager Über så er det internationalt og det betyder at en tysker, en hollænder, en amerikaner.... er mere tilbøjelig til at booke og bruge de penge. Jeg bruger meget sjældent Taxa for det er uforskammet dyrt og servicen er elendig, men da satser på eks Über er anderledes så hopper man oftere på. Pengene du sparer bliver måske brugt på en cafe som du nu har tid og råd til fordi du tog Über. Indvandreren, fyren med Aspergers der kun kan tåle at arbejde 2 timer i døgnet tjener egne penge og kan bruge dem....

Du er tydeligvis på den fløj hvor du mener at protektionisme er vejen frem - Vi køber industriprodukter fra fjernøsten lavet af arbejdere der får under 10% af en dansk industriarbejder, men verden ramler hvis en håndværker eller en taxachauffør skal klare sig i fri konkurrence. 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)