Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAL der stå CVR-nr på faktura?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 2. Oct 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Til at starte med kan jeg godt se at der tidligere er lavet et opslag om dette, men synes ikke der fremgik et klart svar. 

Jeg er i øjeblikket ved at starte en virksomhed, men grundet vores budget har vi valgt at vente med at oprette CVR. Da vores omsætning ikke er over kr 50.000 er dette intet problem. 
Men når man læser på SKAT's hjemmeside ser det ud som om de vil have at der fremgår CVR på alle faktura. MEN det kan da ikke være korrekt at man kan have en virksomhed uden CVR, men ikke kan sende en faktura uden?

Er der noget jeg har misforstået, eller er det helt legalt at sende en faktura uden CVR?

Tak på forhånd!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:59

Ja, det er legalt at sende en faktura uden CVR-nr., hvis du ikke er momsregistreret.

Kravet om CVR-nr. gælder alene i forhold til momsreglerne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:47

Når du ikke har CVR kan der naturligvis ikke stå CVR på

Er det til private så er det bare dit navn og adresse der skal på og over 10.000 (eller er det sat lidt ned tilmed) skal betales dig via netbank og ellers skal du bare føre regnskab og opgive overskud til skat ganske som hvis du var CVR - i udvidet selvangivelse

Er det til momsregistrerede og du laver en ydelse for dem, så skal de indberette det lovpligtigt som honorar til skat og du skal så blot kontrollere at det er med i rubrik 12 og selv tage udgifter med i 20. Opgiver det ikke, skal du gøre dem opmærksom på manglen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Oct 17
Skrevet kl. 14:09

Super, det var også min tanke, men ville gerne have det bekræftet! Tak!

Tilmeldt 2. Oct 17
Skrevet kl. 14:10

Okay, tak for det detaljerede svar! :)

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 07:06

Daniel Andersen:
grundet vores budget har vi valgt at vente med at oprette CVR

Det er ganske gratis at registrere din virksomhed, så her sparer du intet. Du skal også stadig føre regnskab mm. om du har CVR nummer eller ej!

Til gengæld kan du trække momsen fra dine udgifter. 

Der er altså ingen umiddelbar fordel i ikke at registrere jer (hvis budgettet er den eneste forhindring).

Tilmeldt 2. Oct 17
Skrevet kl. 09:13

Det er jeg nød til at have dig til at uddybe. 

Det er ikke gratis at oprette et IVS, hvilket umiddelbart er vores eneste mulighed, da vi ikke vil have en enkeltmandsvirksomhed

Det er heller ikke gratis at betale for den obligatoriske arbejds forsikring, som skal dække alle involveret. 

Jeg er godt klar over at alt hvad der gælder regnskab osv. stadig skal gøres. 

Så, hvad mener du når du siger at det er "ganske gratis"?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:28

Daniel, det er jo allerede et enkeltmandsvirksomhed som du har nu. Ubegrænset hæftelse mv. Du er bare ikke registreret for eksempelvis moms og derfor ikke omfattet af de regler. Så i forhold til nu er der ingen ændringer i din risiko ved at blive momsregistreret og få et momsnummer.

Tilmeldt 2. Oct 17
Skrevet kl. 10:54

Det er ikke risikoen eller lign. som jeg er bekymret for. Det var udelukkende for at få et klar svar ifh. til eventuelle faktura

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53

Daniel Andersen:

Det er ikke gratis at oprette et IVS, hvilket umiddelbart er vores eneste mulighed, da vi ikke vil have en enkeltmandsvirksomhed

Det er heller ikke gratis at betale for den obligatoriske arbejds forsikring, som skal dække alle involveret. 

Jeg er godt klar over at alt hvad der gælder regnskab osv. stadig skal gøres. 

Så, hvad mener du når du siger at det er "ganske gratis"?

Nej IVS er ikke gratis - se http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html   

Enkeltmands er - og det er i princip hvad du har idag - bare drevet i dit CPR

Du kunne ligeså vel have et PMV som er uden moms når du ved du vil holde dig klart under de 50.000 kr omsætning på alle 12 mdr perioder. Det ville give CVR og lidt øvelse i det, men ellers som ikke gøre nogen som helst forskel

Det du vil undgå er nok moms og det undgår du i begge dele med den lave omsætning. En lille fordel ved PMV ville være, at når du forhåbentlig når større omsætning så ændrer du bare til enkeltmands med moms og kører videre med samme CVR nr som inden

Valget PMV/Enkeltmands contra selskab skal du alene se som risiko beskyttelse i først omgang. Behøver du ikke en sådan, er det fint som du gør nu

Der skal KUN CPR nr med på din faktura, hvis det er ydelser du udfører/sælger for nogen der har firma med moms osv. De skal bruge dit CPR (enten på fakturaen eller opgivet på andet vis) når de skal indberette betalingen til dig. Har du PMV gør de det på dit CVR nr og har du enkeltmand skal de ikke indberette

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)