Hej amino'er Jeg har d. 1.6.2017 lavet firma for mit lydstudie/musikervirke hvorigennem jeg kører alt min indtægt som musiker, komponist og producer igennem. Jeg har tidligere fungeret som freelance producer og musiker og derigennem også trukket udgifter til grej osv. fra som løn- og honorarmodtager (fradraget af udgifter bliver kun vægtet med 30% i den ordning). Mit spørgsmål er nu om jeg på nogen måde kan sælge det grej jeg har købt (og fradraget) før d.1.6 til min enkeltmandsvirksomhed. Eller er løbet ligesom kørt, når man har fradraget det een gang. Hvis det er et nej, kan jeg så sælge de ting jeg har købt før d. 1.6 (hvor jeg oprettede firmaet) i indeværende skatteår 2017 eksempelvis en computer købt til studiet i januar. Gode Hilsner Søren
|
Hvis du har købt noget til ikke momspligtig indtægt og taget i brug som du har, kan det momsmæssigt ikke tages ind. Dertil kommer så også at en del af det du beskriver kan være momsfri drift (musiker) men det er en anden sag der blot vil have betydning for, at der ikke er momsfradrag for udgifter der hører til den del og de fælles ting skal deles momsmæssigt i forhold til momspligtig og ikke momspligtig omsætning
Du kan selvklart heller ikke fratrække ting mere end en gang men hvis du kan påvise noget du ikke har fratrukket i din indtægt og kan sandsynliggøre at resten nu er til MAX markedsværdi så ville jeg vel tro du kunne sælge det ind uden moms og givet så til max markedsværdi minus den del er der fratrukket tidligere, men stensikker er jeg nu faktisk ikke. Følger gerne hvad andre mener
vh John Hannover