Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding og driftselskab - hvordan fungerer det med skat og løn etc?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med et par spørgsmål omkring holding og driftselskaber.

Jeg kigger på at starte en virksomhed op og er i tvivl om konstruktionen. Jeg vil gerne lave en konstellation hvor jeg kan spare penge op i et holdingselskab til at starte andre virksomheder men også til at udbetale løn i måneder hvor jeg ikke har så god en indtjening. - Giver dette mening?

Hvis jeg fra mit driftselskab udskriver faktura for 100.000kr hvordan udbetaler jeg så løn, hvad med skat, og hvor mange penge skal jeg overføre til holdingselskabet hvis jeg f.eks. til have 50.000kr brutto udbetalt?

Hvis jeg har en sløj måned kan jeg så føre penge fra holdingselskabet til driftselskabet? - Hvad med skat?

Kan holdingselskabet overhovedet udbetale løn, eller der det kun som udbytte?

Hvis jeg har et Holding IVS og et Drift IVS skal begge firmaer så have 50.000kr i egenkapital før jeg kan udbetale løn eller udbytte?

De 50.000kr der skal opspares i et IVS, hvornår skal de det? er det ved årsskiftet at jeg skal sikre opsparingen på 20% op til 50.000kr?

Findes der noget godt læsestof jeg kan starte ud med?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Oplagt læsestof er: https://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html og https://startvaekst.virk.dk/opstart/vaelg-virksomhedsform/overblik-over-virksomhedsformer.

Den løbende opsparing, du taler om, kan som jeg ser det lisså godt blive i dit driftselskab, hvor du kan have den på en anden bankkonto. Det er først, når der (forhåbentlig) skal betales udbytte, at det er en fordel at overføre til Holding.

Jmoller:
Hvis jeg fra mit driftselskab udskriver faktura for 100.000kr hvordan udbetaler jeg så løn
Det ordner du selv f.eks. via letløn eller et lønbureau ordner det. "brutto udbetalt" er lidt selvmodsigende, for brutto er som regel FØR skat, og udbetalt er EFTER. Det handler jo også om dine øjeblikkelig fradrag mv, som måske skal ændres via en forskudsregistrering.

Jeg har ikke screenet Johns og Virks indlæg for alle dine spørgsmål, men jeg synes, at du skal læse dem og vende tilbage. Svar på nogle af de første kan gøre andre spørgsmål irrelevante.

Jeg synes i øvrigt, at Holding er en god idé for dig, hvis du evt. vil starte andre virksomheder op.

God vind!

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)