Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af varemærke - Hvordan bogføres dette?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Sep 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino people,

Jeg har i mit ApS selskab ejet et brand (altså et varemærke).

Dette brand/varemærke har jeg nu solgt og sidder tilbage med spørgsmålet, hvordan skal jeg bogføre dette salg i mit regnskab?

Håber i kan være mig behjælpelige her.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Theis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Som et salg af ydelse i princip - enten en konto for sig - Salg af varemærke/rettigheder eller anden konto med moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Sep 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

I Dinero skrev de at det først, egentligt, burde have været bogført som et aktiv med en hvis værdi? Men det forstår jeg ikke helt?

Hvordan, helt praktisk gør jeg det? opretter jeg en faktura eller hvordan?

Tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du laver bare en faktura - salg af varemærke og det er pænt sagt vrøvl at det skulle have været taget op til værdi inden som aktiv - det gør man jo slet ikke med mindre man har en eller anden klar værdi som man ved er fast. Bare en faktura og bogføring helt ubesværet som ydelsessalg med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Ja du laver bare en faktura - salg af varemærke og det er pænt sagt vrøvl at det skulle have været taget op til værdi inden som aktiv - det gør man jo slet ikke med mindre man har en eller anden klar værdi som man ved er fast. Bare en faktura og bogføring helt ubesværet som ydelsessalg med moms

vh John Hannover

Jeg tillader mig at udfordre din holdning her.

Hvis man bogfører som et hvilket som helst andet ydelsessalg kommer det med i nettoomsætning. Iflg årsregnskabsloven så er nettoomsætning kun salgsværdien som kommer fra selskabets ordinære indtægter (nu ved jeg ikke om trådsstarter/selskabet køber og sælger varemærker?)

 

Så i min optik vil det være mere korrekt at bogføre under "andre driftsindtægter", ligesom ved et salg af enhvert andet anlægsaktiv. I forhold til forklaringen fra Dinero så er den (som jeg ser det) korrekt, burde dog være lidt mere skarp, for i teorien er der tale om et immaterielt anlægsaktiv, som bare ikke er indregnet og dermed jo reelt egentlig bare står til en værdi på 0 kr.

 

I øvrigt behøver der vel heller ikke at være en decideret faktura, en salgs-/overdragelsesaftale burde være nok, self under forudsætning af en sådan er lavet.

Tilmeldt 20. Sep 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg bogfører det som et almindeligt salg skal der ligepludselig betales salgs moms af dette, men der var ikke pålagt moms på salget??

Det er et urbrand jeg har solgt og måden hvorpå det er gjort er ved at overdrage varemærket til nye ejer og dermed ikke sælge hele virksomheden, men kun varemærket som hans virksomhed nu ejer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er momsregistreret kan du da aldrig sælger noget uden moms. Når du kun sælger varemærke og ikke som du siger hele virksomheden omkring det med lager osv så skal der moms på. Du må så bare æde den selv.

Var det en helt virksomhed eller aktivitet så kunne det være uden moms og så skulle du indberette det hurtigt til skat som man skal ved samlede overdragelser uden moms, men er det alene et varemærke så skal du på konto med moms med det

Er du i tvivl om det var hele aktiviteten eller ikke, så må du til revisor formentlig -

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

Ja du laver bare en faktura - salg af varemærke og det er pænt sagt vrøvl at det skulle have været taget op til værdi inden som aktiv - det gør man jo slet ikke med mindre man har en eller anden klar værdi som man ved er fast. Bare en faktura og bogføring helt ubesværet som ydelsessalg med moms

vh John Hannover

Jeg tillader mig at udfordre din holdning her.

Hvis man bogfører som et hvilket som helst andet ydelsessalg kommer det med i nettoomsætning. Iflg årsregnskabsloven så er nettoomsætning kun salgsværdien som kommer fra selskabets ordinære indtægter (nu ved jeg ikke om trådsstarter/selskabet køber og sælger varemærker?)

 

Så i min optik vil det være mere korrekt at bogføre under "andre driftsindtægter", ligesom ved et salg af enhvert andet anlægsaktiv. I forhold til forklaringen fra Dinero så er den (som jeg ser det) korrekt, burde dog være lidt mere skarp, for i teorien er der tale om et immaterielt anlægsaktiv, som bare ikke er indregnet og dermed jo reelt egentlig bare står til en værdi på 0 kr.

 

I øvrigt behøver der vel heller ikke at være en decideret faktura, en salgs-/overdragelsesaftale burde være nok, self under forudsætning af en sådan er lavet.

Kan være klogt nok ikke at have i omsætning hvis ikke det er en del af den daglige normale forretning - selv om jeg ikke tror det betyder det store 
Det mere springende som trådstarter er inde op er momsen - Om salget kan ses som salg af helt samlet aktivitet der så skal hurtigt indberettes til skat, eller alene salg af et varemærke ikke er helt almindelig salgsmoms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)