Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag/befordringsfradrag som selvstændig.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 17
Indlæg ialt: 22
Fra  LK Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften :)

Jeg har indtil nu, været vant til at få fast kørselsfradrag hver måned, da jeg var ansat i på mit gamle job. Jeg er nu blevet 100% selvstændig og jeg har fået den fantastiske mulighed at arbejde som freelance for min gamle arbejdsplads. Jeg kører derfor ofte samme rute, men nu uden at få kørselsfradrag.

Nu er mit spørgsmål så; Skal jeg føre kørebog og er der evt. en nem måde at gøre det på (synes det virker meget tidskrævende). Og er der nogen mulighed for at jeg kan få kørselsfradrag hver måned, eller hvordan?

Hjælp en total nyopstartet selvstændig Skype-Blush

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 22:45

Først og fremmest tillykke med det.

Du skal føre kørebog (kan evt. gøres via en App for at spare tid) som du herefter kan anvende som dokumentation for dit kørselsfradrag. 

Når du er selvstændig erhvervsdrivende betaler du skatten over dine b-skat rater. Du skal med andre ord selv sørge for at ligge til side eller løbende betale den skat din indtægt medfører. Tidligere blev skatten jo indeholdt i din løn. 

Du skal derfor forskudsregistrere dig efter bedste evne (dit estimat for 2017) og her tager du netop højde for udgifter som fx kørselsgodtgørelse. Du vil herefter blive opkrævet b-skat der passer til den indkomst du forskudsregistrere dig med.

I øvrigt: har du flere kunder du arbejder freelance for end din gamle arbejdsgiver? Hvis du kun arbejder for din gamle arbejdsgiver og ikke søger andre kunder/opgaver kan SKAT have den opfattelse at du fortsat er lønmodtager og dermed ikke har mulighed for de samme fradrag som selvstændige erhvervsdrivende har.

Skriv endelig hvis du har andre spørgsmål ang. regnskab og skat vedr. nyopstart af egen virksomhed

Tilmeldt 7. Aug 17
Fra  LK Skrevet kl. 23:22

Mange tak :) Og tak for dit meget fyldestgørende svar!

Regnskabet har jeg styr på gennem Dinero.

Jeg har flere kunder end min gamle arbejdsplads, men da min gamle chef (nu min kunde), har været så flink at tilbyde mig mit gamle kontor - både til det arbejde jeg udfører for ham og for mine andre kunder - kører jeg ofte derned og arbejder. Jeg arbejder dog også hjemme flere dage, hvor jeg slet ikke kører ud eller kun kører ud til enkelte kundemøder.

Jeg fandt denne https://dinero.dk/support/kilometergodtgorelse/ - her skriver den også det du nævner. Er der andet jeg skal tænke over? :)

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Såfremt du har kontor hos din kunde og et ''fast'' arbejdssted der, som du også arbejder ved når du servicerer andre kunder, giver det nogle problemer angående kørselsgodtgørelse for din kørsel mellem din private bolig og dit arbejdssted. Denne kørsel kan du ikke fradrage som kørselsgodtgørelse men blot som et almindeligt befordringsfradrag ligesom vi andre almindelige lønmodtagere har mulighed for at få. 

Det vil således være at foretække, at dit faste arbejdssted er derhjemme og du blot får stillet et kontor tilrådighed når du arbejder for lige præcis denne specikke kunde (din gamle arbejdsplads). Ved sådan en konstruktion kan du dermed få fuld kørselsgodtgørelse for alle kørte km. 

Forskellen fra befordring og kørselsgodtgørelse er ofte væsentlig (målt i kroner og øre). 

Tilmeldt 7. Aug 17
Fra  LK Skrevet kl. 10:48

Aha! Se, så blev jeg jo dét klogere! ;-)

Du skal have tusinde tak for din hjælp! Jeg må ind på SKAT og have rettet i min forskudopgørelse.

Rigtig god dag til dig!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)