Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mange Ideer - IVS eller Enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jun 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Formål med virksomhed:

Afprøve flere ideer/projekter. Udvikle nye 'simple' produkter, youtube videoer, undervisning, webshop dækker de fleste af mine ideer.

Kapital:

I opstartfasen, for at afprøve mange af ideerne, bør jeg kunne klare mig for 20-30.000 til materialer og udstyr. De skal ikke lånes - jeg har selv midler hertil. 

IVS for/imod: 

- Flere krav og øget omkostninger: Egne konti, regnskab, ejerforsikring m.m.

- Underskud kan kun fremskrives - ikke trækkes fra i personlig indkomst.

+ Ingen personlig hæftelse (udover indskud).

Enkeltmandsvirksomhed for/imod:

+ Langt det letteste. Færre krav til: regnskab, forsikring, egne konti, stiftelse.

+ Evt. underskud kan trækkes fra i personlig indkomst. 

+ Skulle der komme pæn indtjening og/eller øget udgifter kan jeg altid tage springet til ivs/aps på et senere tidspunkt.

- Jeg er muligvis paranoid, men det som holder mig fra at hoppe enkeltmandsvirksomhed med det samme er personlig hæftelse. Jeg stifter ikke gæld, så det frygter jeg ikke. Men hvis jeg utilsigtet overtræder som noget patent/rettigheder/erstatning eller bliver sagsøgt af en eller anden grund. Man ser noget bliver sagsøgt pga. af en forkert farve på et logo eller eller andet man på ingen måde kan forudsige. Surt at miste hus og formue pga. en fodfejl.

Er det for paranoid at vælge IVS udelukkende pga. frygt for utilsigtede juridiske tvister/erstatningsager/advokatomkostninger? Det virker lidt omstændigt at oprette et ivs 'blot' for at afprøve diverse ideer, men man kan se det som en slag forsikring.

Hvad gjorde I? Nogle råd?

Jeg er klar over, at man ikke behøver cvr. under 50.000. Men et cvr. skal jeg helt klart have.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du ser ud til at have gjort dig rigtig mange gode overvejelser, og du har i al væsentlighed fat i det meste.

Administration og krav er væsentlig anderledes i selskabsform, og du har ikke fradragsret hvis det går galt.

Hvis du vil selskabsvejen ville jeg klart lave en holdingselskabsstruktur så gynger og karuseller kan udlignes, men helt basalt falder valget set med mine briller sammen på en vurdering af hvad der sker hvis det går galt.

Er tabet du risikerer i virksomheden at virksomheden kommer til at skylde DIG penge så skal du vælge enkeltmands, men hvis den store risiko er at virksomheden kommer til at skylde andre penge (og endelig ikke noget du kautionerer for for det er rigtig dumt i selskaber - risiko uden fradrag og efter allerede betalt skat mod gevinst efter skat er betalt en gang til) så er du bedre stedt i selskabsform.

Ps. hvis du laver noget ansvarspådragende i et IVS så kan du også hænge på det personligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår din overvejelse med patent og erstatning hvis du ikke føler dig sikker på ikke at overtræde et patent eller anden ret. De er dog ikke ret almindelige de sager, hvis man ser sig for.

Du kan se mere om forskellene her - IVS vil være en sikkerhed ved sådanne evt patent brud men derud over giver IVS ikke som du beskriver det, specielle fordele http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

(og så vil jeg sige til alle der tænker IVS at det er ofte stadigt værd at overveje ApS også i så fald - Godt nok binder man mere, men omvendt kommer det jo retur ved salg eller lukning uden skat og det kan vel ses lidt som, at det er lige så sjovt at investere i aktier i en selv som i Novo til pensionen Stick out tongue ligesom 50 t som hurtigt får ben at gå på til aktiver mm i mange fald og så giver det måske også lidt mere tillid i bank og evt kreditorer - og kunder - Men IVS kan bestemt også fungere)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jun 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input.

Jeg tror, jeg starter ud med enkeltmandsvirksomhed. Hvis der begynder at blive øget aktivitet, så skifter jeg.

Det tager op til 14 dage før jeg får cvr-nummer tildelt, kan jeg se. Hvis jeg registrerer i dag og skriver 'startdato for moms' i dag, kan jeg så godt allerede købe materialer/udstyr etc. i denne uge, selvom cvr-nummeret ikke er tildelt endnu? Altså trække moms fra, hvis jeg gemmer købs kvitteringen?

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

(og så vil jeg sige til alle der tænker IVS at det er ofte stadigt værd at overveje ApS også i så fald - Godt nok binder man mere, men omvendt kommer det jo retur ved salg eller lukning uden skat og det kan vel ses lidt som, at det er lige så sjovt at investere i aktier i en selv som i Novo til pensionen Stick out tongue ligesom 50 t som hurtigt får ben at gå på til aktiver mm i mange fald og så giver det måske også lidt mere tillid i bank og evt kreditorer - og kunder - Men IVS kan bestemt også fungere)

vh John Hannover

Enig i at det til et operationelt selskab efter min mening ikke er hensigtsmæssigt at arbejde med et IVS, specielt efter APS er sænket fra 125000kr, til 80000kr til 50000kr.

En fornuftig ting at gøre kunne dog være at lave et IVS holding suppleret med et konvertibelt lån på 50000kr og så lade IVS eje ApS. Man kan så trække de 50000kr ud uden skat når der er værdier i ApS for 50000kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved en del synes det er smart med IVS holding og konvertibelt lån - men synes det er ret meget arbejde for ret lidt - men det kan jo så også have ret

For det første skal man ofte bruge hjælp for at starte IVS så den konvertible mulighed er indbygget som den skal, og så skal man jo med holding regne med ekstra omk til arbejdsskadeforsikring og bank - som kan være OK hvis man ved man skal bruge holding, men ellers på kort tid æder fordelen

Man skal så også nu først optjene 50.000 som selskabsbeskattes og så faktisk 50.000 med alt jeg ved - selv om det er oprettet som lån. Jeg mener at have læst konklusioner om at man jo ellers tømmer ApS?

Fordelen er så klart nok, at man SÅ kan hæve sine 50.000 indlånte penge - men så vil man jo stadigt med mindre man har lommer i ligklæderne skulle af med skat når man sælger og lukker, af disse 50.000 kr, da kapitalen jo kun er 1 krone - men ja - der er udskydelse i det. OM det så er arbejdet værd skal jeg ikke turde sige - det er det nok hvis man VED man skal bruge holding og man aldrig så heller har planer om at omdanne til til ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Feb 15
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

www.livalaan.dk - Gør dine drømme til virkelighed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)