Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af ApS

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 02:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Jeg har læst tråden igennem, og som jeg ser det, har du alene begået en fejl, du har simpelthen valgt den forkerte bank. Da det var her alle dine udfordringer startede. Havde de blot sat deres digitale signatur på kapitalforholdet, så havde du klaret det hele via Webreg. og det er heldigvis meget simpelt.
Jeg sad en aften og lagde hele oprettelsen ind på webreg., skrev herefter en mail til banken, sov et par timer, gik på arbejde, og da jeg kom hjem igen, var der en mail fra banken, at de havde underskrevet kapitalforholdet. Herefter reg. jeg selskabet, og fik straks et cvr.nr. og en mail med sammenskrevet resume.

Så måske du skulle se din opstart som et faresignal i forhold til bankvalg, for det næste spørgsmål, som byder sig er jo: "hvad ellers kender de ikke til?" og det er jo ikke lige det mest optimale udgangspunkt i en rådgivningssituation.

/Claus
Tilmeldt 1. Mar 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:11
Dato: 3/17/2006 12:44:59 PM
Forfatter: JakobN

EogS kan selv have problemer med deres egne regler (jeg tænker på at du skulle aflevere et underskrevet kontoudskrift).

Ja, det virker godt nok lidt besværligt.

Dato: 3/17/2006 12:44:59 PM
Forfatter: JakobN

Men jeg kan forestille mig at I (også) synes at det er dejligt at det er i orden nu. Hjertelig tillykke med selskabet - og god vind fremover.

Tak skal du ha :)
Tilmeldt 1. Mar 06
Skrevet kl. 09:17
Dato: 3/17/2006 2:08:43 PM
Forfatter: Tjarls

Mange gange tillykke med jers virksomhed.

Mange tak :)

Dato: 3/17/2006 2:08:43 PM
Forfatter: Tjarls
Jeg ved præcis hvilken fornemmelse, som I har haft i maven, og den er bare god.

Vi er selv ved at stifte et ApS, og har faktisk det sidste afklarende møde med advokat i dag.

Det lyder godt. Tillykke med dit nye ApS :)
Tilmeldt 1. Mar 06
Skrevet kl. 09:43
Dato: 3/27/2006 2:21:56 AM
Forfatter: Torken

Jeg har læst tråden igennem, og som jeg ser det, har du alene begået en fejl, du har simpelthen valgt den forkerte bank. Da det var her alle dine udfordringer startede. Havde de blot sat deres digitale signatur på kapitalforholdet, så havde du klaret det hele via Webreg. og det er heldigvis meget simpelt.

Jeg sad en aften og lagde hele oprettelsen ind på webreg., skrev herefter en mail til banken, sov et par timer, gik på arbejde, og da jeg kom hjem igen, var der en mail fra banken, at de havde underskrevet kapitalforholdet. Herefter reg. jeg selskabet, og fik straks et cvr.nr. og en mail med sammenskrevet resume.

Så måske du skulle se din opstart som et faresignal i forhold til bankvalg, for det næste spørgsmål, som byder sig er jo: ''hvad ellers kender de ikke til?'' og det er jo ikke lige det mest optimale udgangspunkt i en rådgivningssituation.

Hej Claus

Ja, det ville have været rart hvis jeg kunne have gjort det hele igennem webreg. Men ellers er jeg nu rimelig tilfreds med vores bank.
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:09

Jeg er enig i at man skal spare hvor man kan, men fik du nu vurderet af en rådgiver om du burde have haft et selskab, og hvis ja, om du så samtidig burde have stiftet et tilhørende holding..

Nu er jeg jo sælger af ydelsen og komplet og aldeles inhabil i enhver henseende - tillæg derfor ikke følgende bemærkninger nogen vægt overhovedet , du har sparet kr. 1800 ekskl. moms, men brugt hvor meget tid, hvor du burde have udviklet din nye forretning... Hvor du burde have fået nye kunder etc. Ofte kan det betale sig at fokusere på ens corebusiness, og så lade rådgivere om det kedelige.

Hvis det påvirker din forretning at du sparer kr. 1800, så skal du nok revurdere dels din valg af selskabsform, dels din forretningsplan - ja det er groft, men jeg lærte en læresætning en gang, og den er provokerende, men jeg smider den på nettet alligevel: bukker man sig efter 25 øren, så flyver millionerne forbi...

Nothing personal, vi kan bare ikke li'' gør det selv folk, der undgår brølerne
Tilmeldt 1. Mar 06
Skrevet kl. 22:48
Dato: 4/10/2006 10:08:51 PM
Forfatter: Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk

Jeg er enig i at man skal spare hvor man kan, men fik du nu vurderet af en rådgiver om du burde have haft et selskab, og hvis ja, om du så samtidig burde have stiftet et tilhørende holding..

Tjah, sådan da. Jeg har da snakket om emnet med to advokater og andre kompetente mennesker (fra erhvervsservice o.l.). Men det var ikke så afgørende. Det var ikke den sværeste beslutning at det skulle være et ApS. Vi er 5 personer og ingen af os ønsker at hæfte solidarisk overfor hinanden. Så det var ganske naturligt.

Mht. holding så har vi overvejet det kraftigt. Problemstillingen har blot været, at vi jo binder 100.000 ekstra hver især ved at gøre det således, og det var der ingen af os der var interesserede i lige nu og her.
Tilgengæld fandt jeg frem til en anden mulig løsning: Hvis jeg, inden første regnskabsår er gået, starter et holdingselskab, og så derigennem køber min andel i selskabet, skulle jeg kunne gøre dette til det jeg oprindeligt har givet for andelen. Dette skulle der i hvert fald være praksis for siger min revisor. Så kan jeg vente og se tiden an i godt 15 måneder før jeg starter mit holding og binder de ekstra 100.000.

Nu er jeg jo sælger af ydelsen og komplet og aldeles inhabil i enhver henseende - tillæg derfor ikke følgende bemærkninger nogen vægt overhovedet , du har sparet kr. 1800 ekskl. moms, men brugt hvor meget tid, hvor du burde have udviklet din nye forretning... Hvor du burde have fået nye kunder etc. Ofte kan det betale sig at fokusere på ens corebusiness, og så lade rådgivere om det kedelige.

Ja da, fokus på ens kernekompetence - det er der ikke mange der vil modsige. Men som nystartet er det desværre ikke altid så nemt. Der er MASSERE ting at sætte sig ind i, som intet har at gøre med ens kernekompetence. Jeg tror simpelthen ikke på at man på alle led og kanter bør og kan undgå at arbejde med andet end ens kernekompetence. Ja, i hvert fald ikke som nystartet.

Hvis det påvirker din forretning at du sparer kr. 1800, så skal du nok revurdere dels din valg af selskabsform, dels din forretningsplan - ja det er groft, men jeg lærte en læresætning en gang, og den er provokerende, men jeg smider den på nettet alligevel: bukker man sig efter 25 øren, så flyver millionerne forbi...

1.800 påvirker selvfølgelig ikke vores forretning. Når jeg køber de billige havregryn til 5 kr. fremfor de fint indpakkede solgryn til 15 kr, så er det jo ikke fordi min privatøkonomi ikke kan klare at betale de ekstra 10 kr. Så gør jeg det da blot udfra en den betragtning, at jeg ikke får nogen ekstra værdi for de ekstra 10 kr. Og sådan ser jeg det egentlig også mht. de 1.800.

Jeg kan godt forstå at der er nogen der vælge at have en advokat til at vejlede i forbindelse med stiftelsen af en virksomhed og også vil lade ham ordne papirarbejdet. Men når man som os, ved præcis hvordan vi vil have det, hvorfor så spilde en advokats tid på at udfylde nogle blanketter som vi lige så godt selv kunne have udfyldt?

Det kan godt være at det har taget for lang tid denne gang i forhold til hvad vi skulle have sluppet hos en advokat. Til gengæld har jeg lært en masse og næste gang tager det nok kun en time eller to. Så man kan også se det som en investering at sætte sig ind i hvordan man stifter et selskab.

[QUOTE]Dato: 4/10/2006 10:08:51 PM
Nothing personal, vi kan bare ikke li' gør det selv folk, der undgår brølerneholdingselskaber. I ville da opnå den fællesholdingmulighed med sikker opsparing forudsat enighed herom etc. Når driftsselskab så blev penge værdi, kunne i muligvis få tilladelse til en spaltning af holdingselskabet til individuelle selskaber, dog forudsat, at den enkelte andel i holdingselskabet minimum kunne værdiansættes til 125 K. Hvorvidt dette så er muligt, hvorvidt enkelt kun ejer 2% etc. aner jeg jo ikke.

Held og lykke
Tilmeldt 1. Mar 06
Skrevet kl. 23:26
Dato: 4/10/2006 10:56:39 PM
Det med holding vil jeg dog godt knytte en kommentar tiul, det er bestemt ikke sikkert du kan overdrage dine anparter til prisen i udgansgpunktet. Anparterne skal overdrages til den pris, de nu har på overdragelsestidspunktet, og ligger der en kæmpe kontrakt i hus på dette tidspunkt, eller kommer I ud med et stort resultat kan det meget vel påvirke kursen. Pas på med det.

Idéen ville netop være at gøre det, før vi aflægger vores første regnskab. Og det er i dette tilfælde hvor der er en stor chance for at man kan overdrage anparterne til samme pris. Jeg ved godt at den ikke er 100% sikker, men vores revisor har gjort det flere gange før, og mener også at det kan gøres i dette tilfælde.

Dato: 4/10/2006 10:56:39 PM
I burde muligvis have etableret et fællesejet holding - jeg går ud fra ingen af jer har bundet anparterne i individuelle holdingselskaber. I ville da opnå den fællesholdingmulighed med sikker opsparing forudsat enighed herom etc. Når driftsselskab så blev penge værdi, kunne i muligvis få tilladelse til en spaltning af holdingselskabet til individuelle selskaber, dog forudsat, at den enkelte andel i holdingselskabet minimum kunne værdiansættes til 125 K. Hvorvidt dette så er muligt, hvorvidt enkelt kun ejer 2% etc. aner jeg jo ikke.

Ja, det kunne måske også have været en løsning. Men det er først efter spaltningen at den bliver brugbar for os. Jeg vidste blot ikke at man kunne spalte et selskab. Hvordan gør man det rent praktisk?

Grunden til at vi skulle indskyde holdingselskaber, har været dels at vi således hver især selv kan opspare udbytte og evt. bruge det i andre investeringer men også hvis en af os skulle trække sig ud (hvilket der er en stor chance for), at han så vil kunne føre pengene ned i sit holdingselskab og bruge dem i sit nye projekt. Så det bliver nød til at være separate holdingselskaber. Men hvis man kunne udskyde kapitalbindingen ved at lave et fællesejet holding og efterfølgende når det steg i værdi spalte det, ja det kunne være snedigt nok. Det kræver jo så bare at selskabet stiger i værdi med 500% før det kan lade sig gøre(?). Og det kan godt være at det tager for lang tid.

Mvh. Martin
Side 2 ud af 2 (18 indlæg)