Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forhandler kunne ikke levere varen, vil ikke betale penge tilbage - Hjælp

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 6. Mar 15
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg bliver holdt en smule for nar af en forhandler og er nu i tvivl om hvor sagen kan anmeldes.

Historien kort.

Gearkassen på min bil går i stykker. Jeg finder et værksted/forhandler på nettet som kan sende mig en renoveret gearkasse for 6.900 kr. Hvis jeg vil have en ny kobling med, koster det 7.900 kr. Altså 1.000 kr. for koblingen, hvilket jeg takker ja til.

Forhandleren vil til gengæld have min gamle gearkasse retur. Det koster 1000 kr. i depositum indtil de har modtaget den. Jeg overfører derfor 8.900 kr. via Mobilepay efter forhandlerens ønske (Det var det eller bankoverførsel som ville gøre processen langsommere - Dankort ikke en mulighed)

Jeg modtager pakken fra forhandleren. Der er ikke en kobling med. Da jeg gør forhandleren opmærksom på dette, skriver de at dette måtte være en fejl, og den leveres næste uge. Jeg modtager aldrig en kobling og tager gentagende gange kontakt, hvor forhandleren til sidst fortæller at kobling ikke kan leveres. Jeg beder derfor om pengene retur i Maj. Det går de med til. Trods gentagende kontakt, har forhandleren hverken afhentet den gamle gearkasse eller tilbagebetalt pengene for koblingen.

Jeg har flere gange gjort forhandleren opmærksom på at det er ulovligt at beholde penge for kobling, da de har solgt mig en vare som jeg aldrig har fået. Derudover har den gamle gearkasse kunne afhentes siden April, og det virker lige pludselig til de slet ikke er så interesserede i at afhente den længere.. Der går desuden nemt 7-14 dage mellem respons fra dem.

Jeg har nu 2.000 kr i klemme. Hvem melder jeg sagen til? Det er en enkeltmandsvirksomhed med mange år på bagen og en del utilfredse kunder på Trustpilot.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en civil sag - enten som småsag du selv roder med i retten  - eller du betaler en advokat - Ud fra 2000 kr er det tvivlsomt om det er besværet værd - selvom du lyder til at have helt ret

har du købt som forbruger af en forhandler, så er det muligt forbrugerombudsmanden vil gå ind i den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Mar 15
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Svarer det ikke i sidste ende til tyveri? Ellers kan alle vel åbne en webshop uden varer og blot beholde pengene.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej endelig ikke starte med retten.

Du skriver til leverandøren at såfremt betaling ikke er modtaget senest om 10 dage, overgår sagen til retslig inddrivelse uden yderligere varsel. Herefter sætter du et inkasso bureau på sagen. Snak evt. med inkasso bureauet først, om den præcise fremgangsmåde.

Hvis du starter med retten, kan inkasso omkostninger ikke pålægges skyldner.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

bkonig:

Nej endelig ikke starte med retten.

Du skriver til leverandøren at såfremt betaling ikke er modtaget senest om 10 dage, overgår sagen til retslig inddrivelse uden yderligere varsel. Herefter sætter du et inkasso bureau på sagen. Snak evt. med inkasso bureauet først, om den præcise fremgangsmåde.

Hvis du starter med retten, kan inkasso omkostninger ikke pålægges skyldner.

Mig bekendt kan du ikke sende nogen til inkasso, med mindre du har en faktura eller en dom. Men correct me if Im wrong?

Så eneste vej, er en civilsag, og det kan næppe betale sig for 2.000 kr, I sorry to say...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Trådstarter har da også en faktura, så vidt jeg forstår indlægget, han har blot aldrig fået varen. Men starter du med dom, så er det for din egen regning at indkræve beløbet, starter du med inkasso, så kan du tillægge inkasso omkostninger til det skyldige beløb. Desværre ærgerlig erfaring.

Civilsag er skam ikke så svær, men et er at have en dom, noget helt andet at få skyldner til at betale, ikke alle er ordentlige mennesker som du og jeg.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Da forhandleren skriftligt har erklæret sig enig i at den betalte levering ikke har fundet sted og tillige har tilbageholdt depositum selvom den gamle gearkasse kunne afhentes, skal du skrive til ham, at han inden 8 dage skal tilbagebetale de kr. 1000 for manglende levering og depositum kr. 1000.

Da du har rykket ham tidligere tillægger du rykkergebyr kr. 100 og kræver rente med 1% pr påbegyndt måned fra betalingsfristens udløb (den er 30 dage fra den dag du sender brevet).

Betaler han stadig ikke efter 10 dage, rykker du igen og tillægger atter kr. 100 i rykkergebyr og forbeholder dig rente som i første rykker. Derudover skriver du nu: Såfremt det skyldige beløb fortsat ikke betales, oversender jeg opkrævning af beløbet til retslig inkasso og tillægger et yderligere gebyr for oversendelsen på kr. 100 i henhold til renteloven. Tillige tillægges rente. Retslig inkasso vil betyde betydelige yderligere omkostninger for Dem.

Inkassofirmaet skal have den korrespondance som har fundet sted og du skal nok regne med at inkassofirmaet som det mindste opkræver retsgebyret hos dig.

Han skal nok komme til at betale alt på et tidspunkt, både retsgebyr, inkassoomkostninger og renter, når der foreligger en dom, hvor beløbet er vokset til mindst omkring det dobbelte af gælden i dag.

Da der kræves en del arbejde af dig, er det ikke sikkert du orker det på grund af beløbets "ringe" størrelse, men min opfattelse er, at denne forhandler med meget dårlig forretningsmoral, burde af klapses ved at forfølge ham til det sidste.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Fashion-Seller:
Mig bekendt kan du ikke sende nogen til inkasso, med mindre du har en faktura eller en dom. Men correct me if Im wrong?

Wink Det er ikke korrekt. Det er netop årsagen til at man har et "2 strenget system" (inkasso - fogedretten - betalingspåkrav) og (stævning - civilretten - dom).

Man kan ikke i fogedretten får en dom. Den fås i civilretten.

Derfor tviststigheder og indsigelser klares i civilretten

Ingen indsigelser fra modparten kan det behandles i fogedretten.

Se mere på www.domstol.dk

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, jeg er desværre ikke jurist men kun ingeniør, men dit svar er jeg helt enig i, sådan en skal klapses af juridisk korrekt.

Tilmeldt 28. Apr 16
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jørgen:

Han skal nok komme til at betale alt på et tidspunkt, både retsgebyr, inkassoomkostninger og renter, når der foreligger en dom, hvor beløbet er vokset til mindst omkring det dobbelte af gælden i dag.

Eller så gør han indsigelser så er det i retten og tilbage i fogedrettet om et år. Betale gebyrer igen. Så afgiver han en insolvenserklæring i fogedretten for han er helt skaldet  - så går der seks måneder før man igen kan hive ham i fogedretten. Betale flere gebyrer.  Bruge tid på at møde op i fogedretten, som han så udebliver fra - flere gange. Alle værdier ejer konen, børnene, hunden - ja alle andre end ham selv. Måske går han konkurs og så er det løb kørt. Skal der en advokat på så løber det helt væk - de skal vel have 1500 - 3000 pr time.

Den har vi oplevet nogle gange efterhånden - nogle gange går vi hele vejen og andre gange er det øv kontoen der modtager et indskud :-)

For 2000 vil jeg forsøge at få ham i tale - køre ud til ham og snakke med ham - måske har han et andet forslag til en løsning - det kan være du mangler noget andet til din bil. Hvis det ikke lykkes, vil jeg lave en trustpilot anmeldelse og så ellers er det på øv kontoen... Du skal være ualmindelig stædig og principfast for at løbe den hjem.

Desværre - men min erfaring er at disse typer kender alt til systemet...

/S

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)