Jeg synes du skal overveje at lade en proff stifte drift til dit holding, som jeg forstår du vil. www.ditselskab.dk adv Jacob Tøjner var oplagt
Du lader holding stifte et nye selskab med de 50.000 kr - kapitalen skal bekræftes af en advokat eller din bank (som kræver samme betaling normalt) Pengene flyttes fra holding over til en konto i det nye selskab og BLIVER der - føres aldrig som sådan tilbage. I stedet har holding nu værdi af datterselskab anparter på 50.000 kr - men ingen kontanter
Husk begge kan skulle bruge kontanter. Dels vil banken ofte kræve gebyr per bankkonto og her skal hvert selskab jo betale sin del, dels er der lovpligtig arbejdsskadeforsikring for dig som ejer i begge (også i holding) uanset løn eller omsætning - så det er jo enten med at have lidt ekstra penge fra start - eller du skal låne penge ind i det selskab der ikke har kontanter - mod lovpligtig rente mellem långiver og selskabet
Det er kun tilladet EN gang at "rulle kapitalen" . De samme 50.000 kan således kun bruges af holding til at stifte ET driftsselskab og det kan så ikke bruge samme til at stifte yderligere selskaber
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej John,
Tak for svar. Det er ikke mig, men min kunde - som jeg bogføre for. Han siger, at kapitalen fra drifts selskabet er brugt til oprettelse af holding og ført retur til driftsselskabet.
Der er en advokat der har været indover. Har kun en regning fra advokat på oprettelse af holding.
Jeg troede også det var omvendt - altså holding oprettet drifts selskab.
Men kunde har netop mailet mig, at det er omvendt.
Det er jo også sådan, at et selskab der stifter et andet med det formål bare at eje aktierne, er et holding. I princip kan et driftsselskab sagtens stifte et andet driftsselskab og så er det nu både drift og holding
Det selskab som stifter et andet (uanset holding eller drift -. holding er ikke en form det betyder bare det lever som moder med kapitalinteresser) det stifter helt som hvis du stifter fra nyt
Der overføres penge - her 50.000 kr fra stiftende selskab til det ny der stiftes og de 50.000 kr må absolut ikke føres tilbage til det selskab der stifter. Det stiftende selskab afleverer sine 50.000 kr til det nye der jo SKAL beholde dem, ellers har det jo ingen kapital. Til gengæld får stifter selskaber værdien af anparterne
Tror du ikke det er din kunde som helt forkert tror man bare kan flytte pengene tilbage? Det er garanteret ikke en advokat som har sagt det/gjort det og det er givet en ganske så alvorlig fejl., Der må jo nu være et nystiftet selskab som SKULLE stå med 50,000 kr i kapital men nu står med 0
Advokaten har sikkert fået de 50.000 kr ind fra det stiftende selskab - til advokatens klientkonto - og efter stiftelsen så SKAL disse penge flyttes ind på det ny selskabs konto - ikke tilbage til det stiftende
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER