Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af overskud

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fundet tråde angående det samme, men synes ikke jeg kan konkludere et entydigt klart svar... 

Scenarie 1:

Virksomhed: VSO

Virksomhedsskat: 22%

A-skat: 50% (antager vi)

Topskattegrænse: 500.000 (antager vi)

Jeg har arbejdet som selvstændig I 5 år og har optjent et overskud I virksomheden på 1mio. af den mio har jeg betalt virksomhedsskat af 22%. Jeg ønsker nu at tage orlov de næste 2 år med løn, og der derfor ikke er nogen indtjening i firmaet. Jeg optimerer min løn til topskatten 500.00kr

Af de 500.000 jeg tager I løn er der betalt virksomhedsskat af på 22%, hvorfor jeg kun skal betale 28% I skat af de 500.000 kr korrekt?

Hvor lang tid må jeg holde orlov med løn og trække mit overskud ud på denne måde?

Senarie 2:

Virksomhed: ApS

Jeg har arbejdet som selvstændig I 5 år og har optjent et overskud I virksomheden på 1mio. af den mio har jeg betalt virksomhedsskat af 22%. Jeg ønsker nu at tage orlov de næste 2 år med løn, og der derfor ikke er nogen indtjening i firmaet. Jeg optimerer min løn til topskatten 500.00kr

Af de 500.000 jeg tager I løn er der betalt virksomhedsskat af på 22%, men dette modregnes IKKE hvorfor skatten må være 50% af de 500.000 kr korrekt? 

Er spændt på jeres svar :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:23

Ja du fatter den, som jeg læser dig, fint - dog med en krølle eller to

I VSO hæver du til fuld skat (du kalder det 50 - det er ca 42% op til topskat) og det du ikke hæver, acontobeskattes med 22% og den modregnes når du i mindre gode år hæver at det tidl. overskud. 
Du kan dog kun bruge VSO hvis du driver aktiv erhvervsmæssig virksomhed og års orlov vil nok udløse skat af det hele. Det må du se om andre vil vurdere på

I ApS betales 22% selskabsskat som ikke modregnes siden, men du kan af opsparet overskud hæve udbytte, op til ca 50 t for dig selv og samme for evt ægtefælle. Dermed giver det først selskabsskat og så udbytteskat med 27% og det er ca 42% når de kommer på toppen af hinanden. Derefter er det 42% udbytteskat og så bliver totalen det samme som topskat

Du har ret i, at uanset valget så vil skatten i dine orlovsår, hvis du kun tjener/hæver under topskattegrænsen (dine 500.000 kr) kun være de ca 42% alm bundskat

Uanset det ene eller det andet valg, så giver det ikke god mening at udskyde i forhold til topskat, med mindre du venter år med mindre indtægt end topskat og som VSO hele tiden driver det erhvervsmæssigt aktivt. Så vil resultatet bare være mere og mere du har stående, og ikke kan få ud uden topskat.

I så fald kan du udskyde - og måske helt forhindre topskat, ved at bruge ratepension og livrente indbetalinger som først kommer når du ikke længere har den store lønindtægt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:31

denje11:

Jeg har fundet tråde angående det samme, men synes ikke jeg kan konkludere et entydigt klart svar... 

Scenarie 1:

Virksomhed: VSO

Af de 500.000 jeg tager I løn er der betalt virksomhedsskat af på 22%, hvorfor jeg kun skal betale 28% I skat af de 500.000 kr korrekt?

Hvor lang tid må jeg holde orlov med løn og trække mit overskud ud på denne måde?

Senarie 2:

Virksomhed: ApS

Af de 500.000 jeg tager I løn er der betalt virksomhedsskat af på 22%, men dette modregnes IKKE hvorfor skatten må være 50% af de 500.000 kr korrekt? 

Er spændt på jeres svar :)

Topskattegrænse, A-skatteprocent osv. er i bund og grund irrelevant for denne diskussion.

Scenarie 1(VSO): Hvis der antages at din orlov er lig med betingelserne for anvendelse af VSO ikke længere er opfyldt, så er situationen at betragte som ophøre med at drive virksomhed. Som udgangspunkt skal det opsparede overskud beskattes i det år du ophører med anvendelse af VSO, dog kan beskatningen skubbes til året efter hvis du opretholder adskillelsen mellem privat og VSO (så pengene skal blive stående på virksomhedens konto)

Dvs. du går på orlov 1/8-17, så kan du anvende VSO i 2017 og hæve ud til topskattegrænsen osv., i 2018 skal du så beskattes af det resterende opsparede overskud, dvs. så kan du ikke længere spekulere i topskattegrænse m.m.

Hvis du afbryder din orlov og begynder aktiv at drive virksomheden igen (dvs. betingelserne for VSO er opfyldes) inden udgangen af 2018 så kan du fortsætte VSO'en som om intet var hændt.

Men 2 hele år med orlov kan ikke ske uden beskatning af alt opsparet overskud.

Scenarie 2(ApS): Der er et par forhindringer som gør denne løsning mindre attraktiv. Første forhindring er at et selskab ikke kan få fradrag for udbetaling af løn/vederlag når der ikke udføres et stykke arbejde til gengæld, det vil nærmere blive til en maskeret udbytteudlodning. Dernæst, i det tilfælde at der er fradrag for lønnen, så vil det underskud som opstår i selskabet kun blive til en udskudt skat og man vil være afhængig af at der efter orloven skal ske genereres et skattemæssigt overskud for at den udskudte skat kan udnyttes/modregnes.

Nu ved jeg ikke om du bare går rundt og drømmer om at skabe en millionformue i enten et kapitalselskab eller en VSO, eller du allerede har gjort det. Men uanset vil jeg anbefale dig at løbe tankerne igennem med en revisor, hvis der ellers er noget konkret i disse tanker. 

Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:07

Tak for svar! Skærer det lige ud i pap for mig egen skyld :)

1. Så min betragtning i at det er langt bedre at tage løn af et overskud i et VSO end det er i et APS er korrekt (hvis der ikke er nogle indtægter). Altså der kan spares 22% i VSO vs ApS
  2. Der skal væres drift i et VSO for at kunne trække løn ellers skal det lukkes. Jeg har investeret penge i mit VSO er det aktivitet nok? Man kunne købe en lejlighed og leje ud? Er det så aktivt nok? Hvad skal der til? Kunne man forstille sig man køber en lejlighed og lejer det ud og tjener 10.000 kr om året på det, mens jeg stadig hæver en topskatteoptimeret løn?

Mine tanker strækker sig 30 år frem, når man engang skal på pension, lige nu er mit driftselskab et PS selskab, som mit VSO ejer andel i, hertil har jeg mit kommanditselskab, som er et ApS hvorfra jeg tager udbytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15

Jeg tør slet ikke sige hvor grænsen går for aktivitet i VSO - udlejning er dog en klar mulighed men dere er så mange specifikke spørgsmål at du skal tage ½ time med en revisor

Jeg kan ikke lige helt gennemskue hvorfor du ikke går efter pensionsopsparing hvis det er til din pension du vil spare op. Det er 100 gange simplere og beskatningen løbende med sine ca 15% af indtægter/renter - langt lavere end af frie midler. Største vanskelighed vil være hvis du ikke ret fast har topskat for så kan det være svært at bruge livrente fornuftigt

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:21

denje11:

Så min betragtning i at det er langt bedre at tage løn af et overskud i et VSO end det er i et APS er korrekt (hvis der ikke er nogle indtægter). Altså der kan spares 22% i VSO vs ApS

Der er fordele og ulemper i begge tilfælde. Og mindst lige så svært at konkludere hvad der er bedst, da det afhænger fuldstændig af den konkrete situation.

På baggrund af hvad du oplyser, så er jeg umiddelbart enig med dig. En VSO giver flere muligheder for skattemæssig optimering end et kapitalselskab.

denje11:

Der skal væres drift i et VSO for at kunne trække løn ellers skal det lukkes. Jeg har investeret penge i mit VSO er det aktivitet nok? Man kunne købe en lejlighed og leje ud? Er det så aktivt nok? Hvad skal der til? Kunne man forstille sig man køber en lejlighed og lejer det ud og tjener 10.000 kr om året på det, mens jeg stadig hæver en topskatteoptimeret løn?

Først, en VSO er kun en skatteberegningsmodel ikke en virksomhed i sig selv. For at anvende en VSO skal nogle betingelser være opfyldt, og det er først og fremmest at der skal være tale om selvstændig erhvervsvirksomhed.

At købe en ejerlejlighed og leje den ud er som udgangspunkt nok til at kunne holde VSO'en i live.

Men uanset, tag en snak med en revisor. De penge er som regel godt givet ud. Det kan være rigtig træls at lave en fejl fordi man har glemt et eller andet, også står man lige pludselig og skal brandbeskattes af hele overskuddet/opsparingen.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)