Jeg har fundet tråde angående det samme, men synes ikke jeg kan konkludere et entydigt klart svar... _________________________________________________ Scenarie 1: Virksomhedsskat: 22% A-skat: 50% (antager vi) Topskattegrænse: 500.000 (antager vi) Jeg har arbejdet som selvstændig I 5 år og har optjent et overskud I virksomheden på 1mio. af den mio har jeg betalt virksomhedsskat af 22%. Jeg ønsker nu at tage orlov de næste 2 år med løn, og der derfor ikke er nogen indtjening i firmaet. Jeg optimerer min løn til topskatten 500.00kr Af de 500.000 jeg tager I løn er der betalt virksomhedsskat af på 22%, hvorfor jeg kun skal betale 28% I skat af de 500.000 kr korrekt? Hvor lang tid må jeg holde orlov med løn og trække mit overskud ud på denne måde? _________________________________________________________ Senarie 2: Virksomhed: ApS Virksomhedsskat: 22% A-skat: 50% (antager vi) Topskattegrænse: 500.000 (antager vi) Topskattegrænse: 500.000 (antager vi) Jeg har arbejdet som selvstændig I 5 år og har optjent et overskud I virksomheden på 1mio. af den mio har jeg betalt virksomhedsskat af 22%. Jeg ønsker nu at tage orlov de næste 2 år med løn, og der derfor ikke er nogen indtjening i firmaet. Jeg optimerer min løn til topskatten 500.00kr Af de 500.000 jeg tager I løn er der betalt virksomhedsskat af på 22%, men dette modregnes IKKE hvorfor skatten må være 50% af de 500.000 kr korrekt? Er spændt på jeres svar :) |
Ja du fatter den, som jeg læser dig, fint - dog med en krølle eller to
I VSO hæver du til fuld skat (du kalder det 50 - det er ca 42% op til topskat) og det du ikke hæver, acontobeskattes med 22% og den modregnes når du i mindre gode år hæver at det tidl. overskud.
Du kan dog kun bruge VSO hvis du driver aktiv erhvervsmæssig virksomhed og års orlov vil nok udløse skat af det hele. Det må du se om andre vil vurdere på
I ApS betales 22% selskabsskat som ikke modregnes siden, men du kan af opsparet overskud hæve udbytte, op til ca 50 t for dig selv og samme for evt ægtefælle. Dermed giver det først selskabsskat og så udbytteskat med 27% og det er ca 42% når de kommer på toppen af hinanden. Derefter er det 42% udbytteskat og så bliver totalen det samme som topskat
Du har ret i, at uanset valget så vil skatten i dine orlovsår, hvis du kun tjener/hæver under topskattegrænsen (dine 500.000 kr) kun være de ca 42% alm bundskat
Uanset det ene eller det andet valg, så giver det ikke god mening at udskyde i forhold til topskat, med mindre du venter år med mindre indtægt end topskat og som VSO hele tiden driver det erhvervsmæssigt aktivt. Så vil resultatet bare være mere og mere du har stående, og ikke kan få ud uden topskat.
I så fald kan du udskyde - og måske helt forhindre topskat, ved at bruge ratepension og livrente indbetalinger som først kommer når du ikke længere har den store lønindtægt
vh John Hannover