Hej, Jeg skal til at stifte et holding IVS, som efterfølgende skal stifte et driftselskab. Jeg er dog stødt på nogle spørgsmål, og tænkte nogle herinde måske kunne være behjælpelige. Det er som sagt begge iværksætterselskaber. 1. Når holdingselskabet stifter driftselskabet, er det så holdingselskabet der skal betale de ca. 650 kr i stiftelsesomkostninger? 1.1 Hvis ja, hvordan finansieres betalingen af disse stiftelsesomkostninger så? Bør jeg indskyde penge i holding til at starte med, og så bruge disse til at dække stiftelsesomkostningerne? Eller bør jeg stifte holdingselskabet, og efterfølgende indskyde penge i holding, og derved finansiere stiftelsesomkostningerne forbundet m. driftselskabet? 2. Bør jeg starte med noget kapital i driftselskabet, som jeg så kan bruge af fra dag et, eller bær jeg lave et indlån? 2.1 Må dette indskud godt være et lån fra min egen private formue, eller skal det føres i gennem holdingselskabet? 3. Skal jeg lave en erhvervskonto før jeg selskaberne er stiftet, og er dette overhovedet muligt? Spørg endelig hvis mine spørgsmål er uklare. Tak! - KN |
1 enten holding eller det skal være besluttet inden stiftelse at det er drift selv - der er ikke fradrag for omkostningen så det er lidt ligemeget -
2 stift med midler til at dække de omkostninger du vil have. Der er stiftelse jo bare EN lille ting. Du vil være omfattet af lovkrav om arbejdsskadeforsikring som ejer i både drift og holding - begge skal med på police - og det uanset løn eller omsætning - regn med 1600 kr i alle fald. Dertil vel formentlig krav om gebyr - oprettelse med mere af de to bankkonti som kræves - og hvad med hjemmeside - eller simple ting som visitkort og og og. http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/ivs-hvorfor-ikke-stifte-for-1-krone.html
Du kan godt låne midler ind - uanset i drift eller holding - og er det som lån så SKAL du beregne en markedsrente som selskabet SKAL af med og har fradrag for, og du beskattes af som alm rente (og i princip samme sag ved lån mellem holding og drift og visa versa)
3 nej du må gerne have pengene i en cigarkasse - men du skal have de to bankkonti med CVR tilknyttet som hver sin nemKonto straks efter. Banken kan også oprette dem til IVS xxx under stiftelse og IVS holding yyy osv Det er meget vigtigt der aldrig siden er tvivl om at kapitalen var til stede ved stiftelsen
læs disse 12 gode råd til alle der stifter og sæt flueben ud fra hvert punkt du har afklaret http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html
vh John Hannover