Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af Holding IVS og Driftselskab IVS - Spørgsmål

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jul 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal til at stifte et holding IVS, som efterfølgende skal stifte et driftselskab. Jeg er dog stødt på nogle spørgsmål, og tænkte nogle herinde måske kunne være behjælpelige. Det er som sagt begge iværksætterselskaber.

1. Når holdingselskabet stifter driftselskabet, er det så holdingselskabet der skal betale de ca. 650 kr i stiftelsesomkostninger? 

1.1 Hvis ja, hvordan finansieres betalingen af disse stiftelsesomkostninger så? Bør jeg indskyde penge i holding til at starte med, og så bruge disse til at dække stiftelsesomkostningerne? Eller bør jeg stifte holdingselskabet, og efterfølgende indskyde penge i holding, og derved finansiere stiftelsesomkostningerne forbundet m. driftselskabet?

2. Bør jeg starte med noget kapital i driftselskabet, som jeg så kan bruge af fra dag et, eller bær jeg lave et indlån? 

2.1 Må dette indskud godt være et lån fra min egen private formue, eller skal det føres i gennem holdingselskabet?

3. Skal jeg lave en erhvervskonto før jeg selskaberne er stiftet, og er dette overhovedet muligt?

Spørg endelig hvis mine spørgsmål er uklare. Tak!

- KN

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:25

1 enten holding eller det skal være besluttet inden stiftelse at det er drift selv - der er ikke fradrag for omkostningen så det er lidt ligemeget -

2 stift med midler til at dække de omkostninger du vil have. Der er stiftelse jo bare EN lille ting. Du vil være omfattet af lovkrav om arbejdsskadeforsikring som ejer i både drift og holding - begge skal med på police - og det uanset løn eller omsætning - regn med 1600 kr i alle fald. Dertil vel formentlig krav om gebyr - oprettelse med mere af de to bankkonti som kræves - og hvad med hjemmeside - eller simple ting som visitkort og og og. http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/ivs-hvorfor-ikke-stifte-for-1-krone.html 

Du kan godt låne midler ind - uanset i drift eller holding - og er det som lån så SKAL du beregne en markedsrente som selskabet SKAL af med og har fradrag for, og du beskattes af som alm rente (og i princip samme sag ved lån mellem holding og drift og visa versa)

3 nej du må gerne have pengene i en cigarkasse - men du skal have de to bankkonti  med CVR tilknyttet som hver sin nemKonto straks efter. Banken kan også oprette dem til IVS xxx under stiftelse og IVS holding yyy osv Det er meget vigtigt der aldrig siden er tvivl om at kapitalen var til stede ved stiftelsen

læs disse 12 gode råd til alle der stifter og sæt flueben ud fra hvert punkt du har afklaret http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jul 17
Skrevet kl. 14:15

Tak for det omfattende svar John, det sætte jeg stor pris på! Jeg håber det er ok, at jeg har nogle follow-up spørgsmål.

1: Hvis holding stifter drift, så skal jeg vel i første omgang have stiftet holding med nok kapital til 1; Stifte drift 650kr 2; Have kapital i holding (eks. til arbejdsskadeforsikring+erhvervskonto+1 kr) og kapital i drift (eks. 10.000 kr). Når jeg har stiftet holding, og så flytter de 10.000 over i drift + bruger 650 kr på stiftelsesomkostningerne, så får jeg vel et problem m. at have brugt næsten 100% af kapitalen i holding? Er der noget jeg har misforstået?

1.1 Hvordan fungerer det i praksis, at driftselskabet finansierer stiftelsesomkostningerne selv? Jeg skal vel have en erhvervskonto som er tilknyttet driftselskabet, som er "under stiftelses", som så finansieres via et lån?

Jeg forestiller mig at det foregår på følgende måde:

1: Jeg stifter holding og betaler de 650 kr i stiftelse af egen lomme.

Stifter m. ~650 kr + 1 kr + arbejdssakdeforsikiring (~1600kr) + erhvervskonto (?kr) + den kapital jeg skal bruge i drift (ca. 10.000). 

"Opretter" en erhvervskonto hvor pengene overføres til.

2: Derefter stifter holding driftselskabet, med de ~650kr+ de 10.000 til div. omkostninger i drift. 

..Og så er jeg færdig? Noget jeg glemmer?

Jeg har desuden læst dine links, og lidt mere på din side. Meget brugbart, tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37

1 Jeg kan ikke gå ind i de små detaljer med stiftelsesomk - tag dem dog selv så - men hvis holding har 10.000 kr de bruger til at stifte drift for - så har holding nu ikke 10.000 kontant men værdi af anparter på 10.000 kr og dermed fuld kapital. Det må man gøre EN gang nedaf  Ja stifte med de omk. du forventer drift skal bruge, hvis du ikke skal rode med lån med renteberegning og ja - kontoen skal kunne påvises klart som indbetalt - kanden ikke det kan det være et problem ved ex en konkurs, hvor en kurator kan hævde der ikke er stiftet korrekt

Der er meget mere i detaljer om stiftelse i netop e-bog eller paperback IVS 2.udgaven som er ganske så ny. Du kan se indholdsfortegnelse inden du skal bestemme evt køb - og den koster meget lidt http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Jul 17
Skrevet kl. 16:23

Okay mange tak. 

Når du skriver "tag dem dog selv så" mener du så at jeg kan betale stiftelsesomkostningerne af egen lomme for drift? Er det ikke problematisk når det er holding der stifter, og ikke mig som privatperson?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01

jo holdings kan du tage selv - men det er klogt at lade holding afholde drifts - og det skal så med i stiftelsen og som udgift der så skattereguleres for (ikke fradrag) og dermed er det jo dig der har udgiften som ejer i virkeligheden. Hvad med at overveje www.ditselskab.dk Jacob Tøjner til at lave de to stiftelser korrekt - det er ikke dyrt. Du skal stadigt selv huske en del som nævnt i mine 12 punkter - men det hjælper jo en del

vh John H

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)