Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frustration - Hvad vil det sige at være selvstændig?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 22. Mar 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

I de sidste 6 uger har vi i forskellige annoncer og forums søgt efter en Partner til vores nystartede og igangværende virksomhed som ligger i Midtjylland. Vi har modtaget 5 henvendelser som alle har set ideen og potentialet i vores koncept. Da vi hverken har krævet medfinansiering eller andet indskud har alle 5 umiddelbart været interesseret i at deltage.

Vores eneste krav har været at man vidste hvad det ville sige at være selvstændig og at man ville det her. Det betyder normalt hårdt arbejde, mange arbejdstimer, søvnløse nætter og indledningsvis lav løn. Tager jeg fejl eller har alle selvstændige ikke mere eller mindre været igennem samme process?

Heri ligger problemet og min frustration. Alle 5 har krævet en garanteret mindsteløn på 20-25,000. Jeg forstår godt at hvis man har Villa, Volvo og Vovse, så skal der penge på bordet hver måned, men bør man så ikke holde sig til sit faste arbejde med fast løn? Er det urimeligt at kræve at ejerne (inkl. mig selv) skal tjene pengene før der kan udbetales løn? Er det urimeligt at forlange at medarbejderne og de faste omkostninger skal betales først? Er det rimeligt at forlange at jeg som medejer skal stille sikkerhed for et banklån som skal bruges til løn til en anden medejer.

Er det at være selvstændig ikke netop at løbe en risiko. En risiko som gerne skulle opvejes af det frie liv og fremtidige potentiale. Er det ikke netop at man er sin egen lykkesmed. Måske har jeg bare været uheldig eller måske har de i virkeligheden ikke helhjertet troet på virksomheden og dens indtjeningsmuligheder. Måske er det bare et udtryk for (håber jeg) at det går meget bedre i Danmark.

Er det mig som tager fejl eller er jeg bare blevet for gammel i gamet?

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 811
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 10:57

Det kommer vel helt an på den aftale du har tilbudt din kommende partner. Hvor stor en andel har du tilbudt dem, og hvad er din virksomhed værd? Uden den information er det umuligt at sige hvad der er rimeligt.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46680
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49

Det tror jeg ikke man kan svare på, for hvad er en "partner" for en? Jeg tror du skal starte der. Betyder det at den pågældende får en andel i firmaet?

Hvis ja - hvordan er det så tænkt - hvordan sættes så værdien af den andel OG afsnit om at der jo så er skat at betale for modtageren ud fra den reelle værdi. Det er ikke helt ukompliceret at skulle tage partnere ind mod værdi - og det skal være LET at overskue.

Tilsvarende svært er det hvis den ny partner også skal ind og kautionere for firmaets bankkonto, måske på linje med dig. 

Kan det let overskues og kan partner så se, at hårdt arbejde til en lave løn kan give en anden værdi, så er det muligt, men det skal være helt klart hvad værdien er ud over de måske små penge du vil byde på i løn

Jeg synes ud fra dit indlæg, at det virker helt uoverskueligt

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 22. Mar 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:21

Naturligvis er mit indlæg meget forenklet og naturligvis har der været en gennemgang af forretningsplan, budget, koncept mm. med potentielle emner.

En "Partner" er for mig en ligeværdig medejer dvs. med samme kontrakt, ejerskab, rettigheder og pligter som mig selv. Da jeg bor på Sjælland og virksomheden ligger i Jylland har vi besluttet at tilbyde en person en ligeværdig anpart i virksomheden, således at vedkommende og jeg kan dele arbejdet op imellem os (Øst og Vest for Storebælt). Da vedkommende ikke skal tilfører kapital eller betale for sin anpart eller stille nogen former for sikkerhed, bør værdien ikke være relevant. Herudover er virksomheden nystartet og netop åbnet for dørerne. Det må være konceptet og det fremtidige potentiale der danner basis for interessen. Hvor tit får man som iværksætter tilbudt en andel i en igangværende virksomhed - en virksomhed hvor der de sidste 3 måneder er brugt over 300,000 til opbygningen + 1000 af arbejdstimer.

Vi tilbyder ikke en ny partner nogen løn - hverken høj eller lav. Vi tilbyder samme vilkår som jeg selv har. Da vi pt. er 2 ejere og med den nye partner vil komme op på 3 ejere, vil virksomhedens indtjening og fremtidige værdi være ejet ligeligt mellem os. Vi bestemmer selv hvor meget vi trækker ud (løn) og hvor meget vi bruger til konsolidering. Det aftales løbende med afsæt i vores forretningsplan og min eksisterende kontrakt.

Er det på baggrund af ovenstående urimeligt at vi nægter at skulle forøge vores kreditter for at kunne sikre fast løn til en ligeværdig medejer? En medejer som har alle rettighederne, men ikke deltager i nogen former for sikkerhedsstillelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46680
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55

Diskonto:
Da vedkommende ikke skal tilfører kapital eller betale for sin anpart eller stille nogen former for sikkerhed, bør værdien ikke være relevant
her tror jeg skat vil være ganske uenig. Hvis du har et projekt som er penge værd  så mange penge værd, at nogen vil arbejde helt gratis for at få det ejerskab, så skal der indberettes værdi af projektet til skat som kr og øre - og kan man ikke sandsynliggøre andet, så vil skat jo kunne forvente, at det må have en værdi der svarer til en normal løn i de måneder man arbejdede gratis for at få værdien - når den jo gives som andel af en andens projekt

Tænk først at arbejde gratis i forventning om at kunne modtage ejerskab af noget værdifuldt, og så opdage at skat vil have sin del. Man kan ikke lønne i værdi uden skat. Tag en revisor ind over til beregning af hvor billigt man kan slippe ved at give værdi i et koncept mod gratis arbejde.

Det er jo ikke to selvstændige helt hver for sig - det er jo ET firma som jeg forstår det og du må vel forvente en eller anden fordel ud af den andens indsats - Ellers må du lade den anden stifte egen virksomhed og starte op selv på bagrund af dine tanker - som helt selvstændig, så må han køre uden løn som han vil.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)