Hej I kloge hoveder - hvem kan hjælpe??? Vi købte en gulpladet varevogn fra ny i nov 2006 privat. I juni 2007 købte min mands enkeltmandsvirksomhed bilen af os. Firmaet lånte pengene i banken. Jeg har ikke fået dette bogført endnu og er lidt i tvivl om hvordan. Revisoren har sagt: krediter aktiv og debiter bank......jatak men hvilken konto under aktiver....jeg synes ikke jeg har en der hedder køb af bil? Vi bruger summa summarum. Næste hovedbrud: Så solgte vi bilen senere på året. Skal det så bare posteres modsat. Vi solgte med tab - hvad gør jeg med det? På forhånd tusind tak for hjælpen - Birgitte
|
Allerførst vil jeg sige, at jeg ikke kender til regler for fradrag af tabet, når I har overført bilen fra privat, men hvis du bogfører således, og du så senere afleverer regnskabet til revisor, så kan han tage stilling til tabet når han årsafslutter:
I firmaets regnskab: Køb: Debiter "Tilgang driftsmidler" med købsbeløbet og krediter banken med samme beløb (hvis I har et privat regnskab, hvor I også bogfører, skal den konto under aktiver, som bilen står bogført på, krediteres med beløbet og jeres eventulle private bankkonto debiteres (eller en lånekonto, eller hvor nu pengene er endt)
I firmaets regnskab: Salg: Krediter "Afgang driftsmidler" og debiter banken. Jeg går ud fra, at alle beløb er uden moms.
Jeg kender ikke lige summa summarum, men kontiene skulle gerne hedde noget i den retning uanset bogholderiprogram.