Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af bil i firma og efterfølgende salg

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Præstø
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej I kloge hoveder - hvem kan hjælpe???

Vi købte en gulpladet varevogn fra ny i nov 2006 privat.

I juni 2007 købte min mands enkeltmandsvirksomhed bilen af os. Firmaet lånte pengene i banken. Jeg har ikke fået dette bogført endnu og er lidt i tvivl om hvordan. Revisoren har sagt: krediter aktiv og debiter bank......jatak men hvilken konto under aktiver....jeg synes ikke jeg har en der hedder køb af bil? Vi bruger summa summarum.

Næste hovedbrud:

Så solgte vi bilen senere på året. Skal det så bare posteres modsat.

Vi solgte med tab - hvad gør jeg med det?

På forhånd tusind tak for hjælpen - Birgitte 

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 15:54

Allerførst vil jeg sige, at jeg ikke kender til regler for fradrag af tabet, når I har overført bilen fra privat, men hvis du bogfører således, og du så senere afleverer regnskabet til revisor, så kan han tage stilling til tabet når han årsafslutter:

I firmaets regnskab: Køb: Debiter "Tilgang driftsmidler" med købsbeløbet og krediter banken med samme beløb (hvis I har et privat regnskab, hvor I også bogfører, skal den konto under aktiver, som bilen står bogført på, krediteres med beløbet og jeres eventulle private bankkonto debiteres (eller en lånekonto, eller hvor nu pengene er endt)

I firmaets regnskab: Salg: Krediter "Afgang driftsmidler" og debiter banken. Jeg går ud fra, at alle beløb er uden moms.

Jeg kender ikke lige summa summarum, men kontiene skulle gerne hedde noget i den retning uanset bogholderiprogram.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Præstø
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:43

Tusind tak for svaret, Lisbeth. Det var en stor hjælp. Jeg havde det på fornemmeren, men var lidt usikker. Nu bliver den bogført og så må revisoren ordne resten.

Hej fra Birgitte

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:11

Behandlingen af tabet afhænger af flere forhold: Hvordan anvendes bilen ren erhverv eller også privat ? Anvender  I virksomhedsskatteordningen ?   

Nu fremgår det iøvrigt ikke hvad virksomheden "købte" bilen til jer af jer men hvis I har handlet bilen ind til en højere pris end købsprisen kan man ikke afvise at I kan få et problem med Skat, igen afhængig af ovenstående forhold.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)