Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejer kræver 40% af depositum efter 6 mnd. leje ifm. udflytning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg (lejer) har lejet et værelse privat siden 1. december 2016, og flytter ud til Juni – dvs. ca. 6 måneder har jeg boet her indtil flytning.
Min udlejer beder om at beholde 4000 kr. af mit depositum (af ialt 10.000 kr) set ift. de udgifter vedkommende har, den dag vedkommende selv flytter ud.

Udlejer begrunder, at hvis vedkommende opsiger sin lejligheden om et års tid, da står næste lejer (flytter ind efter mig) med at skulle betale alt der kræves af ejeren af lejlighed til det tidspunkt, hvilket min udlejer ikke mener er fair. Der står jf. mit kontrakt (og udlejer har bekræftet) at jeg ikke skal betale for nogen som helst udbedringer af mit værelse når jeg flytter ud, hvis det ikke er ifm. at lejligheden opsiges. Derimod er de 4000 kr. baseret på lejlighedens samlede stand, den dag udlejer opsiger.
– udlejer argumenterer altså for, at jeg skal tage del i de fremtidige udgifter, så de ikke alle falder på næste lejer af mit værels - men heraf 4000 Kr. efter blot 6 måneder af i alt 10.000 kr.

I min lejekontrakt står: "Hvis lejer fraflytter lejligheden inden hele lejemålets opsigelse, har udlejer istandsættelsespligten: Lejers indbetalte depositum bliver i her behandlet ud fra samme vilkår som udlejer har overfor Ejendomsselskabet X A/S. Lejer skal altså ikke istandsætte værelset, men kan ikke forvente at få det fulde depositum tilbage"

I de 4000 kr., lå udgifter til slid på køkken, bad osv. selv, at kontrakten blot siger, at det er adgang til disse faciliteter.


Er dette beløb retmæssigt på nogen måde?

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej dette beløb er bestemt ikke noget som stemmer overens med lejeloven når der er tale om udlejning af et værelse og det stemmer jo heller ikke overens med det der står i lejekontrakten.

Når man lejer et værelse har man ikke pligt til at foretage istandsættelse, som det er tilfældet hvis det var hele boligen.

Udlejer (fremlejegiver), skal omgående udbetale det tilbageholdte beløb til dig.

Hvis dette ikke sker omgående, skal du hurtigst muligt indgive en klage til huslejenævnet i den kommune hvor værelset er beliggende og de vil hjælpe dig med at træffe en afgørelse så du kan få pengene tilbage.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg prøver lige at skabe lidt struktur her, da det godt kan virke lidt rodet (selvom du bestemt har prøvet at stille det op på en overskuelig måde): 

- I din lejekontrakt har I aftalt, at du ikke skal betale nogen former for istandsættelse af lejemålet, såfremt det er dig som opsiger lejemålet. 

- Du vil nu fraflytte lejemålet, uden at det er fordi din udlejer er blevet opsagt, og udlejer kræver 4000 kr. af dit depositum. 

- De 4000 kr. skal kombineres med den næste lejers depositum, så den nye lejers udgifter ved istandsættelse ikke bliver nær så omfattende. 

Er det korrekt forstået? :)

Tilmeldt 22. May 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne,

Jeg kunne ikke have selv have sagt det bedre. Det er præcis pointen i min besked.

Hvis det kan hjælpe, er dette det fulde uddrag "vedligeholdelses-stykket" fra min kontrakt:

Vedligeholdelse:
Ved indflytning er lejligheden istandsat efter krav fra Ejendomsselskabet X A/S. Ved hele lejlighedens opsigelse skal lejligheden igen istandsættes efter disse krav for udlejers (NAVN XX) regning.

Lejer har almindelig vedligeholdelsespligt og pligt til at passe på lejligheden efter sund fornuft.

Hvis lejer fraflytter lejligheden inden hele lejemålets opsigelse, har udlejer istandsættelsespligten: Lejers indbetalte depositum bliver i her behandlet ud fra samme vilkår som udlejer har overfor Ejendomsselskabet X A/S.

Lejer skal altså ikke istandsætte værelset, men kan ikke forvente at få det fulde depositum
tilbage.

Hvis lejer fraflytter lejligheden samtidigt med hele lejemålets opsigelse, hjælpes lejlighedens beboere, med mindre andet aftales, med at istandsætte lejligheden, og depositum bliver tilbagebetalt ud fra Ejendomsselskabet X A/S tilbagebetaling til udlejer (NAVN XX).

Fra Århus v
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen blot et andet spørgsmål om leje kontrakter!

Vi har boet i en lejet bolig og er nu fra flyttet, vi har med det samme gjort rækkethuset i fin stand ved bland andet nu malet det inde for, gjort hovede rent og alt hvad der nu høre til.

Vi har 3 mdr. Opsigelse men i følge kontakten skal udlejer forsøge at udleje række huset igen også inde i opsigelse periode for at mindre en tab for os som lejer hvis vi melder den klar inden de 3 mdr.
Vi har 15 dage inde i den første mdr af opaigelsen sagt den er klar nu..

Udlejer vil ikke forsøge at udleje den mere da han vil forsøge at sælge rækkethuset nu.

Men hvordan står jeg som lejer ??
Han forsøger jo ikke at formindre vores tab, og skal der ved betale dobbelhusleje (gammelt og nyt sted )

Mvh mads

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mads Carlsen : Jeg svarer dig på en PB for ikke at blande tingene sammen.

MAGN 1370:

Du skriver:

"Jeg (lejer) har lejet et værelse privat siden 1. december 2016..."

Uanset hvad der står i kontrakten af usædvanligheder, er det alene den omstændighed at du har lejet et værelse i en bolig som består af mere end det værelse du har lejet, som er afgørende for dine rettigheder og forpligtelser ved fraflytning.

Du skriver udtrykkeligt at du har lejet et værelse og ikke hele lejligheden.

Hvad fremlejegiver(udlejer) har fundet på af mærkværdigheder gælder ikke, du skal have hele dit depositum tilbage.

Hvis udlejer nægter, vil du klart få medhold i huslejenævnet.

Mvh Jørgen

.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Århus v
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg være rigtig glad for ! 

Tilmeldt 22. May 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen,

Efter jeg flytter, hvor længe har udlejer før vedkommende skal have tilbagebetalt mit depositum?

VH Magnus

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)