Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af overskud?!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 5. May 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har skrevet til 2 bogholdere og afventer tilbud - så inden i skyder med hagl, så bær over med mig. Jeg forsøger såmend bare at få lidt viden :-) 
Jeg har desuden købt Hannovers bog: Introduktion til regnskab, men ønsker et spørgsmål afklaret - beregning af overskud!

Lad os sige, at jeg fx. vil sælge caps(hatte) med eget print.

Af udgifter til cap:

1 stk. cap: 30,- ex moms

blæk til printeren: et print ca. 1,- ex. moms

Speciel transparent papir til print: 14,- ex moms

Til fragten benytter jeg:

en kasse: 3,8 ,- ex moms

konvolut 1: 0,69,- ex. moms

koncolut 2: 0,36,- ex. moms

papir 1: 0,21,- ex. moms

papir 2:0,10,- ex. moms

Fragt label: 0,16,- ex. moms

Klips til at holde koncolutter sammen? er det bagatel?
Tape til kassen? er det ligeledes bagatel?

Hertil kommer selve fragten:
39,2,- ex. moms

dvs.
Total udgift for cap + producering: 50,32,- ex. moms

total udgift for fragt: 39,2,- ex. moms

______________________________________________________________

Nu sælger jeg så denne cap for 249,- inkl. moms (199,2,- ex. moms)

fragten koster 49,- inkl. moms (39,2,- ex. moms)

_______________________________________________________________

Er det korrekt forstået, at min fortjeneste er 199,2 - 50,32 = 148,88,- for cap.

Når jeg så beregner den moms jeg skal betale, er det så alle de ovenstående udgifter eller kun for cap'en?
Jeg har i princippet kun en salgsmoms for cap'en? dvs.
salsgmoms: 49,8kr. 

købsmoms: 7,5kr.
Moms der skal betales: 42,3kr.

Men hvad med alle de andre små udgifter? blæk, papir, konvolut etc etc.

Håber på gode svar :-)

Mvh

Tilmeldt 5. May 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

slet ingen :) ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Svært med så lang konkret ? Men
Du tager alle dine indtægter ex moms minus alle dine udgifter ex moms og det er så din fortjeneste til skat

Moms er din salgsmoms minus din købsmoms i det omfang købsmoms er fremgået. Blæk osv har du vel også købt - evt med moms og moms af dine indkøb har du jo (haft) fradrag for ved indkøbet også

Har det ikke være købsmoms betalt, så har du naturligvis ikke fradrag for købsmoms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. May 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar og den gode bog.

Hvis jeg eksempelvis køber et bundt "500 A4 papir" og vedlægger 1 stk A4 papir faktura pr. ordre. Skal jeg så regne hvad prisen for et stk. er? for at regne min overskud?

Hvordan gør man rent teknisk, når man køber stort ind, men kun bruger lidt af det indkøbte? F.eks. jeg køber blæk patron, men blækket kan holde til eksempelvis 4.000 print?

Mvh

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Eks.
Du køber 500 ark for 50 kr. inkl. moms.
Dvs. 40 + 10 kr. i moms.
De 10 kr. i moms skal med på din momsafregning som købsmoms.

Du køber for 100 kr. blæk.
Dvs. 80 + 20 kr. i moms.
De 20 kr. i moms skal med på din momsafregning som købsmoms.

Du sælger en cap for 250 kr. inkl. moms.
Dvs. 200 + 50 kr. i moms.
De 50 kr. skal med på din momsafregning som salgsmoms.

Salgsmoms 50 kr.
Købsmoms 30 kr.
At betale 20 kr.

Håber at det gav mening.
Der er noget med at når du "sælger" fragt til præcis det du giver for selve fragten, så er det momsfrit (hvis jeg husker rigtigt)
Dvs. når du betaler de 49 kr. i fragt, så fakturere du også de 49 kr. (uden moms)

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle dine andre udgifter skal tages i din fortjeneste. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:
Der er noget med at når du "sælger" fragt til præcis det du giver for selve fragten, så er det momsfrit (hvis jeg husker rigtigt)
Dvs. når du betaler de 49 kr. i fragt, så fakturere du også de 49 kr. (uden moms)

Absolut forkert. Der skal moms på alt fragt til kunden helt uden undtagelse - også hvis fragten evt måtte være alm frimærker købt uden moms. Det er ændret for længe siden har har i øvrigt, den gang det galt- kun været for danske frimærker og ikke alt fragt. ALTID fuld moms på fragt til kunden (og alt andet - kørsel og og og - altid samme momsprincip som selve salget.

Frederik-N:
Du køber 500 ark for 50 kr. inkl. moms.
Dvs. 40 + 10 kr. i moms.
De 10 kr. i moms skal med på din momsafregning som købsmoms.

Du køber for 100 kr. blæk.
Dvs. 80 + 20 kr. i moms.
De 20 kr. i moms skal med på din momsafregning som købsmoms.
Ja - men problemet er at trådstarter jo regner per salg og derfor per ark og blæk til et tryk

Princippet er korrekt bare trådstarter forstår, at købsmomsen bogfører han når han køber og kun hvis dansk moms fremgår af regningen er der moms at fratrække - det er ikke noget han skal udregne

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Absolut forkert. Der skal moms på alt fragt til kunden helt uden undtagelse - også hvis fragten evt måtte være alm frimærker købt uden moms. Det er ændret for længe siden har har i øvrigt, den gang det galt- kun været for danske frimærker og ikke alt fragt. ALTID fuld moms på fragt til kunden (og alt andet - kørsel og og og - altid samme momsprincip som selve salget.

Jeg kan se at det er ændret 1.1.2017, så det er ikke så længe siden. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:

Cookie - John Hannover:

Absolut forkert. Der skal moms på alt fragt til kunden helt uden undtagelse - også hvis fragten evt måtte være alm frimærker købt uden moms. Det er ændret for længe siden har har i øvrigt, den gang det galt- kun været for danske frimærker og ikke alt fragt. ALTID fuld moms på fragt til kunden (og alt andet - kørsel og og og - altid samme momsprincip som selve salget.

Jeg kan se at det er ændret 1.1.2017, så det er ikke så længe siden. :)

Nå da - så du mener at al fragt inden 1/1-2017 skulle være uden moms hvis der ikke var fortjeneste? Og du mener det er fint at rådgive forkert så længe det kun er et lille halvt år forkert. Hvad hvis trådstarter bare fulgte dit råd og altid fakturerede fragt uden moms?
OG:
AL fragt OGSÅ inden 1/1-2017 skulle iøvrigt være MED moms uanset man fakturerede samme beløb - Eneste UNDTAGELSE var alm frimærker som så krævede helt speciel bogføring af "udlægsordning"

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hold da op du går i små sko John. Du har jo selv skrevet at jeg ikke havde ret. Og at du havde ret. Trådstarter kan også læse hvad vi begge skriver, og derfor så kan trådstarter jo også se at du har ret. Men når du er så opsat på at "du har ret" så må jeg jo lige finde lidt links frem, som kan begrunde min påstand.

"Bemærk dog, at den nye praksis kun rammer de virksomheder, der førhen har anvendt særordningen. Virksomheder, der opfylder momslovens almindelige betingelser for at kunne foretage momsfrie udlæg, kan fortsat undlade at opkræve moms, når følgende betingelser er opfyldt:

1. Udgift afholdes i aftagers navn

2. Udgift afholdes for aftagers regning

3. Virksomheden fører en særlig konto, hvorpå udlæggene registreres."

http://www.ey.com/dk/da/services/tax/vat--gst-and-other-sales-taxes/ey-artikel-20160830-nu-ophaeves-postordrevirksomhedernes-saerlige-udlaegsordning

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1978080

At det så er besværligt, og langt nemmere at momse det hele inkl. fragt er en anden snak. God dag til dig også. :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)