Hej med jer.. Jeg søger desperat hjælp! Jeg har IKKE nogen virksomhed, men fået forhandlet mig til mit første salgskonsulet job for et udenlands firma, der gerne vil have keg laver en markedsunderøsgelse i DK. Det udenlandsfirma er fra et anden EU-land. What to do?? Må jeg sende dem en faktura på 6*3500€ som privat person uden moms. Som er min brutto løn, som jeg så beskattes af i dk. ??? Eller skal jeg oprette en virksomhed og få CVR. Og moms nummer. Selvom det kun er en ydelse jeg sælger???? .(Firmaet vil ahve en regning, for ellers kan de ikke overføre penge til mig dk) Håber på i hurtigt kan hjælpe mig, for skal sende den første faktura nu Mvh JP |
Havde det været dansk virksomhed havde sagen været klar, de skulle ansætte formentlig - eller honorarlønne men her vil der nu nok blot være tale om et ydelsessalg til EU af ikke elektronisk karakter, og så er salget momspligtigt i den størrelsesorden du beskriver det (over 50.000 per 12 mdr) og du skal momsregistreres.
Du skal så godt nok ikke lægge moms på, hvis opdragsgiver er momsregistreret. Du skal kontrollere det i det europæiske momssystem på betales momsnummer http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ og hvis det er en momsregistreret virksomhed, så skal du sende fakturaen med teksten reverse charge uden moms og så skal du opgive salget på modtagers moms/vat nummer til skat i "salg til EU" samt i momsrubrik B ydelser for det samlede beløb
Du skal føre regnskab og bruge udvidet selvangivelse/forskud - og har fradrag for udgifter som alene direkte knytter sig til indtægten og beskattes så af dit overskud som personlig indkomst
Formentlig kunne firmaet også honorarlønne dig fra udlandet, men det må du vente og se om andre har mere viden om. Jeg tror, som du beskriver det, at de vil have en egentlig regning.
Vent og hør om andre kan sige noget om det evt kan være honorar alene og du kan undvære virksomhed men jeg tror betaler vil have en regning fra en virksomhed som du beskriver og beløbet er over momsgrænse og kræver registrering
Du kan i alle fald læse meget mere om personlig virksomhed, skat og moms for 55 kr i denne E-bog Personlig virksomhed
vh John Hannover