Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har Thorborg for høj IQ til at være ægte rollemodel?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Efter at have læst videnskabsjournalisten Malcolm Gladwells bog "Outliers" om de faktorer som fører til succes, slog det mig pludselig, at de bedste rollemodeller - dem der stiller sig op fortæller iværksættere, hvordan tingene kan gøres - kan have et problem i, at rollemodellerne dårligt lader sig efterleve. Simpelthen fordi at rollemodellerne er for gode, kan holde et skarpt fokus og højt tempo, som de fleste dødelige ikke kan holde. Her kan rollemodellers ukendte netværksfordele og/eller usædvanligt høje IQ - sidstnævnte mener jeg Martin Thorborg er ramt af - være faktorer, som gør at ting kan lade sig gøre, som normalt ikke kan lade sig gøre.

Dét har jeg nu skrevet en artikel om Kommunikationsforum.dk: "Hellere lidt, men godt"

Jeg citérer:

Har du en stærk tilstedeværelse på de sociale medier? Er denne tilstedeværelse forankret i mange Facebookvenner og followers? Kommer du dine venner på de sociale medier i møde gennem mange daglige opdateringer? Kan du svare et fuldtonet JA til ovenstående, kan du være godt på vej til at køre dig selv af sporet karrieremæssigt. For profilering ellerpersonlig branding, som det hedder i sin mere strategiske form, handler ikke blot om at underlægge sig rollemodellernes indflydelse og være med. Det handler nok så meget om at tænke ud af boksen, om at profilere og adskille sig fra andre på en måde, som åbner for udvikling og fleksibilitet.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

John de Summer-Brason:
usædvanligt høje IQ - sidstnævnte mener jeg Martin Thorborg er ramt af

Er det en joke ?? 

Nedenstående video viser jo tydeligt at manden ikke har noget specielt stor IQ, nok mere et kompleks den manglende IQ.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Tvivler lidt på nogen der har svaret her ved ret meget om MT´s IQ eller andre egenskaber. I kunne prøve at gå til en af hans iværksætter sessions med unge. Jeg har prøvet det for sjov, og var skeptisk, men synes Martin gjorde det rent ud "skide godt". Både inspirerende og helt nede på jorden i sine eksempler og i den afsluttende spørgerunde, rigtig god til at fatte hvad der blev spurgt om, og svare så det kunne bruges.

Der er både råd som jeg synes er gode, og mindre gode, komplekse og måske forsimplede, let gennemførbare og mindre let... blandet - Jeg ser ikke alle hans videoer, men synes ofte det er fint når jeg har set en. Hans "stand-up" for unge iværksættere var i alle fald noget af det mere nede på jorden - og inspirerende jeg har deltaget i

Nogen kan li formen, andre absolut ikke, og det skal være sådan med en der optræder karismatisk og jo i gange høj grad IKKE vil være konform - og det må MT og vi andre så leve med Geeked

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 821
Fra  Compware Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tror du har misforstået budskabet i bogen, her konkludere Malcolm, at en usædvanlig høj IQ, ikke er en fordel. Så længe den er over et vidst tal.

Martin har uden tvivl den IQ der gør at det ikke er relevant mere. Personlig virker det på mig at hans evne er at se ting fra helikoptoren, samle gode hold, reflektere over tingene og at han læser meget og holder sig selv opdateret.

I 2016 startede jeg siden http://compware.dk/

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror DU har misforstået bogen. Malcolm Gladwell refererer til de omfattende IQ-undersøgelser det amerikanske undervisningsministerium gør brug af. Her hedder det bl.a., at man ikke kan gennemføre en mastergrad, hvis man ikke har et minimum på 111 i IQ. erhvervspsykologen Nicolai Lunøe har i et interview med Erhvervsfilosofi.dkm anført, at Donald Trumps IQ på 120 er lavere end en Bill Clinton eller en Barack Obama, der angiveligt lå på ca. 130. Lunøe mener, at de fleste statsledere er rigtig godt begavede. Men Thorborg har skabt helt usædvanlige resultater...

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

John de Summer-Brason:
. Lunøe mener, at de fleste statsledere er rigtig godt begavede.

Albert Einstein dør og kommer i himlen, men der er ventetid så han bliver henvist til venteværelse.
I vente venteværelset bliver han præsenteret for andre gæster.
Denne mands IQ er 180.
Det er dejligt siger Albert, vi kan diskutere matematik.
Den næste mand med IQ 150 bliver præsenteret.
Det er dejligt siger Albert vi kan diskutere fysik.
Og så bliver den næste mand med IQ 100 præsenteret.
Det er dejligt siger Albert vi kan diskutere teater.
Så kommer den sidste mand til Albert trykker hans hånd og siger, jeg er ked af det men min IQ er kun 80.
Albert smiler og siger så kan vi diskutere politik.

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Begerebet IQ er outdated og bruges idag af folk med lille IQ. IQ er ikke et tal på hvor klog man er, men er afledt af k-faktoren, der igen er afledt af hvor god ens forbindelser er i ens hjerneceller. Jeg tvivler på, at Trump har en særlig høj IQ - men han er en rutineret manipulator. Virkeligheden er meget mere kompliceret.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John de Summer-Brason:

Jeg tror DU har misforstået bogen. Malcolm Gladwell refererer til de omfattende IQ-undersøgelser det amerikanske undervisningsministerium gør brug af. Her hedder det bl.a., at man ikke kan gennemføre en mastergrad, hvis man ikke har et minimum på 111 i IQ. erhvervspsykologen Nicolai Lunøe har i et interview med Erhvervsfilosofi.dkm anført, at Donald Trumps IQ på 120 er lavere end en Bill Clinton eller en Barack Obama, der angiveligt lå på ca. 130. Lunøe mener, at de fleste statsledere er rigtig godt begavede. Men Thorborg har skabt helt usædvanlige resultater...

Mon ikke også Martin Thorborg har en IQ der er over normalområdet, og uagtet hvad man måtte mene om Trumpetten så har han vel ret beset haft lidt mere succes end Thorborg :-)
Et af de områder Nicolai Lunøe tidligere beskæftigede sig med og muligvis stadig gør, er hvordan organisationers ledelsesniveauer bør opbygges forankret i komplexitetsniveauer/abstraktionsniveauer - relateret til IQ men ikke synonymt. Nicholai og en kollega Niels ... arbejdede med en amerikansk test/ledelsesstrategi som byggede på vigtigheden af at organisationer var nødt til at være bygget så afstanden mellem ledelse og underliggende lag aldrig var større end at ting/beslutninger/opgaver som en leder fandt var rudimentære/trivielle ikke måtte være så svære for niveauet under at de ikke forstod dem, og at det er stort set umuligt at få ting til at fungere hvis det mellemlag som forstår og finder udfordringer ved ledelsens "trivielle" opgaver mangler.
Thorborg er en fantastisk rollemodel, men måske også lidt farlig for han er en af de snapse der er langt mellem - som både med sats, dygtighed, held, timing og intelligens har klaret sig fantastisk. Der er utrolig mange der har haft de samme forudsætninger, sats, indsats, dygtighed.... men som har ramt forkert på enkelte parametre som har ført til uimponerende resultater, personlig fallit..... Var en Bøje Nielsen mindre intelligent, dedikeret eller dygtig end Thorborg?
Det ville rent faktisk være utrolig god public service hvis Løvens Hule programtyperne blev suppleret med hvad gør Bent der er gået ned med sit iværksætterprojekt, har fået et personligt nederlag og er dybt forgældet...
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Sep 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes ihvertfald at Martin Thorborg har vist at han er dygtigt til en langt række ting og i min optik er det intilligens/IQ. Han er med tiden også blevet noget mere realist og faktisk klogere at høre på.

Tilmeldt 14. Sep 19
Indlæg ialt: 27
Fra  Lasse ole Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Morsomt.
Vi skulle nødig se op til de bedste vi har.

Hvis du lader dig ødelægge af at du ikke kan nå målet som andre har nået. Så er problemer din mentale styrke, og ikke at dit mål er for højt.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)