Jeg har bestilt mig en lille maskine i Kina, som jeg kan se er blevet faktureret med CIF fragt. (Den er ikke sendt endnu) Er der nogen faldgruber ved CIF fragt på en så stor ting (1500kg) eller skal man vælge en anden form for fragt form. jeg har læst lidt om CIF og FOB. Og jeg kan ikke se om den ene er bedre end den anden, når det kun er et enkelt køb. Det er ikke fordi jeg importerer konstant fra Kina, det her er en enkelt investering i en maskine. Men i en nøddeskal, så er jeg blevet opkrævet for CIF fragt, hvilket jo betyder at maskinen bliver leveret på havnen i Århus i det her tilfælde, og at fragt, forsikring og læsning og losning er ordnet fra sælgers side. Ved FOB så står jeg selv for hele transporten fra deres havn til min adresse. Ved CIF står jeg selv for transporten fra havn til min adresse. Jeg kan så forstå der er nogle lokale omkostninger, som jeg nok også kommer til at betale, men hvorledes kan jeg se hvad og hvordan de er? Håber der er nogen der kan give lidt nyttig (nemt forståelig) information her. På forhånd tak. |
Kim Mortensen:Er der nogen faldgruber ved CIF fragt på en så stor ting (1500kg) eller skal man vælge en anden form for fragt form. jeg har læst lidt om CIF og FOB. Og jeg kan ikke se om den ene er bedre end den anden, når det kun er et enkelt køb
Der er flere alvorlige faldgrubber ved at bruge CIF, for det første betaler man kun for transporten frem til angiven havn, hvilket betyder at du skal betale alle omkostninger handling omkostninger i DK. Mange oplever at blive opkrævet voldsomt store beløb for den indenlandske handling af godset , der er ikke andet at gøre end at betale ellers får du oftest ikke dit gods udleveret. At priserne er meget høje skyldes et organiseret snyderi men hvor returkommission er involveret mellem de forskellige parter.
En anden og meget overset ting er at sælger kun er forpligtet til at tegne en forsikring på de såkaldte begrænsede danske betingelser ( eng. institute Cargo clauses C) hvilket at der er flere hændelser du ikke vil få dækket f.eks tyveri/ bortkost, overbordskyldning, total tab ved losning, ... osv. Du kan se mere her https://www.firstmarine.dk/?p=17
FOB giver dig nogle klare fordele, at du selv kan vælge en dansk speditør til at hjemtage godset, hvilket i sidste ende vil være billigere end FOB løsningen. Du kender alle omkostninger frem til din adresse. udover det har du en dansk talende speditør hvis noget skulle gå galt. Men husk at du selv skal tegne en forsikring på danske udvidende betingelser.
Mht. til import af maskiner håber jeg du er klar over at en sådan skal overholde kravene i maskindirektivet og være CE mærket. Gør den ikke det kan du virkelig komme i problemer med de danske myndigheder.