Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Lærkholm fra Transporteca.dk FOB eller fakta - når din leverandør ikke vil betale sin del af transporten

FOB eller fakta - når din leverandør ikke vil betale sin del af transporten

9,482 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
23 September 2015

Situationen som du oplever den

Du har endelig fået forhandlet en købsaftale på plads med din nye kinesiske leverandør. I er blevet enige om, at godset skal leveres på FOB-vilkår i Shanghai. Det vil sige, at din leverandør skal afholde alle omkostninger i Kina frem til godset er lastet ombord på et skib i Shanghai, mens du skal betale for søfragten fra Shanghai og alle omkostninger i Danmark.

Du sender den sidste del af betalingen for varerne til din leverandør, hvorefter du booker transporten hos din danske speditør, som går i gang med arbejdet.

Et par dage senere ligger der en mail fra din leverandør i din inbox. Han er blevet kontaktet af din speditørs agent i Shanghai, og han er noget fortørnet over de lokale omkostninger, som agenten vil opkræve hos ham. Mailen indeholder en hel del udråbstegn samt en prisliste fra hans egen lokale kinesiske speditør. Disse priser er umiddelbart en tredjedel af det din danske speditørs agent forlanger. Slutteligt beder han dig beslutte, om du vil betale differencen, eller om han skal bede sin kinesiske speditør om at sende godset.

 

Det der reelt sker

Ved en FOB-forsendelse skal din leverandør afholde tre udgifter:

  1. Transport af godset fra sin fabrik til din speditørs lager

  2. Udførsel af godset i Kina (eksportfortoldning), så det kan eksporteres

  3. Alle omkostninger forbundet med håndtering af godset fra speditøren modtager det i pakhuset til det ombord på skibet i Shanghai

De første to punkter har din leverandør i høj grad kontrol over. Han kan få sine egne folk til at gøre det, eller han kan få nogen til at gøre det til en pris, som han vil betale.

Det tredje punkt - normalt kaldet for ‘lokale omkostninger’ eller ‘origin charges’ under ét - kan han derimod ikke påvirke. Disse omkostninger indeholder prisen for at registrere godset ved modtagelse, håndtere det og opbevare det sikkert i pakhuset, pakke det i en container, køre containeren i havnen og laste den ombord på skibet.

 De lokale omkostninger fastsat af din speditørs agent i Shanghai, og ser typisk således ud: 

  • CFS - USD 23 per cbm

  • Document Fee - USD 75 per bill

  • Handling USD 50 per bill

  • ENS Charge - USD 33 per bill

  • Customs Documents - USD 75 per bill

  • Warehouse Entry - USD 17 per trucker

  • Customs Inspection (If applicable) - USD 30 per inspection

  • HBL Telex (If applicable) - RMB 200 per bill

Ved en typisk forsendelse på en enkelt palle, som vi antager fylder 2 kubikmeter, vil de lokale omkostninger således være USD 296 (2 x 23 + 75 + 50 + 33 + 75 + 17), hvilket ved en dollarkurs på 7 er cirka DKK 2.000. Det er derfor ikke et ubetydeligt beløb, I sammenligning med at fragten fra Kina til din adresse i Danmark, all-in, måske koster dig tilsvarende DKK 2.000.

Speditørens agent er umulig at forhandle med om disse omkostninger, så den eneste mulighed din leverandør har for at nedbringe dem, er at gå til dig. I de mest ekstreme tilfælde vil han endda også kontakte din danske speditør. Din leverandør ved godt, at priserne ligger fast, så hans eneste chance er, at få dig til at betale eller få din danske speditør skiftet ud med sin egen kinesiske speditør.

Uanset hvilken af disse to muligheder, du vælger, så har du tabt:

  • Vælger du at betale, så har du betalt for noget, som du - ifølge jeres aftale - ikke skulle betale for, og dine varer er reelt blevet dyrere. Betaler du først én gang, så kommer du altid til at betale for dette, så længe du bruger denne leverandør.

  • Lader du den kinesiske speditør stå for transporten, så ryger du lige durk i fragt-fælden.

Den prisliste som din leverandør sendte og som indeholder priser fra hans kinesiske speditør er formentlig reel nok. Problemet er bare, at den indeholder priser på lokale omkostninger på CFR- eller CIF-betingelse, som ikke bør sammenholdes med priserne under FOB-betingelser. Priserne for CIF/CFR er meget lavere end for FOB, da den kinesiske speditør her kompenseres med retur-kommision fra den danske speditør, dette er beskrevet i mere detalje i mit indlæg om fragt-fælden.

Vi må også konstatere, at dette er et fænomen, som du generelt kun støder på, når du importerer fra øst.

 

Hvad gør du?

Du står fast! 

Du står fast på, at I har lavet en FOB-aftale, at han er forpligtet til at overholde den, at de lokale omkostninger er for hans regning og at din speditørs lokale omkostninger er på niveau med markedet.

Sidstnævnte kan du ikke vide specifikt, men de fleste danske speditører bruger tredjepartsagenter (altså agenter, som de ikke selv ejer) i udlandet. Disse agenter er generelt nødt til at holde sig til markedsniveauet for at forblive agenter. Dette gør at markedet finder et leje, som de fleste agenter følger.

Om nødvendigt må du gøre det klart, at du villig til at lade handlen gå tilbage (også selv om du ikke er det).

Det er vores erfaring at 10 ud af 10 leverandører accepterer omkostningen, når først de får stolen stillet for døren. Langt størstedelen gør det endda uden ekstra brok overhovedet. De ved udmærket, at omkostninger er deres, og at priserne er på niveau med markedet. Som de ser det, har de bare ikke noget at tabe ved at forsøge. Går den, så går den.

Relaterede emner:

Fragt-fælden

Import fra Kina - CIF eller FOB

Købsaftale med producenter i Kina – et eksempel

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Morten skriver Skriv dig op