Er der nogen, der ved, om reglerne om tynd kapitalisering også gælder, når en person (eneejer) skyder fremmedkapital i et anpartsselskab? Altså kan man risikere, at Skat underkender, at jeg ikke må skyde kapital i mit selskab i forholdet 7 mio. kr. skudt ind som fremmedkapital og 50.000 kr. skudt ind som egenkapital? Jeg vil naturligvis opkræve en markedsrente på de 7 mio. kr. Eller er det kun regler, der gælder for datterselskaber i en koncern? På forhånd tak. |
Undskyld men dit indlæg er meget upræcist, hvilket måske er årsagen til at du ikke får svar...
Man SKYDER ikke penge i et selskab - enten låner man selskabet penge eller også køber man andele i selskabet.
Nå så du er ene ejer, af hvad? Fornemmer du ikke selv at der kan være en forskel afhængigt af dit svar.
Du ved sikkert noget om det her, men jeg fornemmer du kun fortæller halvdelen af historien!
Ja du kan ALTID risikere at Skat underkender dine dispositioner.
Du må f.eks. ikke tage 7mio fra dit aktieselskab der skylder Skat 10mio og gemme de 7mio i et andet selskab, som du derefter lader forsvinde for at nedskrive beløbet som underskud. Du ville jo også kunne tvinge Skat til at se bort fra de 7mio og nøjes med at få 1% i markedsrente på et afdragsfrit lån, svarende til at de får 70000 minus rentefradrag = ca. 50000 årligt. Så går der 140år før de har fået deres penge minus inflationen.
Jeg kender ikke paragrafferne men jeg kan gætte mig til det ikke går, ellers køber man et underskudsselskab der betaler 100mio i skat per måned og flytter skattedelen og aktiverne over i et Aps som lån til 1% i rente og lukker hovedfirmaet, det er vel det der hedder at være selskabstømmer.