Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-skat ved lille enkelmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg overvejer at starte et webdesign firma ved siden af mine studier (dvs. jeg får SU).

Jeg har gået på HH og var okay skarp i EØ så mener jeg har nogenlunde styr på moms regnskabet. Eftersom jeg selv laver hjemmesiderne, er de eneste poster i mit regnskab vel vareslag, salgsfremmende omk., salgsmomsm momsafregning og evt. inventar/afskriving på inventar?
Jeg er dog lidt i tvivl om det overhovedet kan betale sig at lade sig momsregistrere. Pga. af SU'ens begrænsninger for, hvor meget jeg må tjene ved siden af, vil jeg ikke have noget incitament for at omsætte for over 50.000 om året - Med mindre der er en vej udenom det.

På skat.dk fandt jeg  derudover frem til: "Hvis du starter din egen virksomhed og sideløbende er lønmodtager, vil du modtage et nyt skattekort vedrørende din lønindkomst og et antal indbetalingskort til at betale din B-skat."

Det fortvivlede mig lidt, da jeg ikke har en ide om min fremtidige indtjening. Derudover vil den højest sandsynligt variere meget fra månede til månede. Efter lidt søgning her på forummet fandt frem til dette svar herind: 

Angående det med girokortene, kan jeg oplyse at jeg har kontaktet Skat og fået sat min forventede årlige indtjening til 1 kr - dermed slipper jeg for de månedlige girokort og det er en fordel for mig eftersom min indtjening varierer meget. Istedet har jeg så oprettet en bankkonto, som jeg indbetaler skat og moms på og det beløb der ender med at stå på den konto skulle jo så gerne passe med afregningen af samme med Skat - her afregner jeg så moms halvårligt fra og skat 1 gang årligt (i forb. med udfærdigelse af selvangivelsen).

Er dette løsningen på b-skat problemet? Og hvad er ulemperne ved denne metode?

Håber der er nogen der har overskud til et par ord. :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:54

Hej!

Ja...det kunne du jo gøre.

Men husk at lægge penge til side til AMBI og SKAT, idet en stor restskat(uden at pengene er lagt til side) vil nok

være en ulempe for dig.

Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:53

Okay. Tak! 

http://da.wikipedia.org/wiki/Bruger:Sunds 

Så ved overskud på under 39.500, betales 8%?

Ved overskud på over 39.500  er skatten 8% + 25.8% + 8% + 1% + 5.48% = 48.28%?

(Hvis SU ignoreres)

Hmm, og er det egentligt overskud eller penge man hiver ud af virksomheden man betaler skat af? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42

Hej!

Ja....lidt mindre, idet AMBI beregnes af 39,5 tkr altid, og skatten af 39500-8% AMBI.

Ja...det er overskuddet, hævningerne har intet med resultatet at gøre.

Tilmeldt 12. Sep 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:30

Man skal dog lige huske at hvis man ikke betaler restskat før nogle bestemte datoer, så kommer man til at betale en straf-rente. Der står noget om det her:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=94491&vId=201737&i=1#i94491

Derfor kan det blive dyrt, hvis man har en stor restskat. Derfor hvis du laver din B-skat ret lille, så husk at betale før de datoer de nævner. Men da du jo nok er under de 40.000kr så er det ikke før juli.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 21:46

Jeg synes at det med at oprette en bankkonto for sig lyder som om du ikke tror på dine egne evner til at styre din økonomi. I så fald vil jeg anbefale dig girokort-metoden.

Du bliver nødt til at have en vis likviditet for at drive en virksomhed. Når du så ser pengene komme ind (mere end småpenge), så fortæller du det til Skat og får tilsendt de famøse girokort. Skulle indtægterne ryge i bund, så klarer du nok indbetalingen en måned. Er det permanent, så må du få rettet skatten igen.

Iøvrigt:

o Moms starter altid med kvartalsafregning. Senere ændres den til halvårligt, hvis omsætningen er under 1.000.000

o Du skal opgive den forventede indkomst til Skat. At lyve er sikkert en overtrædelse af skattekontrolloven eller straffeloven (urigtig erklæring). Jeg kan dog ikke forestille mig hvordan det kan bevises og har hverken hørt om eller kan forestille mig at det er blevet straffet.

o Indtægt i personlig virksomhed der beskattes med opspares i virksomheden under virksomhedsskatteordningen medtæller ikke i egenindkomst i forhold til SU

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:58

Rolig nu:

Jeg kan ærligt talt ikke se at bankkontoen siger særligt meget om økonomien og evnerne til at styre den. Om man vælger at afsætte skat som skyldig i form af en hensættelse eller fysisk gør det på en bankkonto kan i bund og grund være underordnet.

Jeg vil også mene at du gør det rette i den konkrete situation. Du skal så bare have et overblik over det omtrentlige overskud ved årets udgang så du kan lave en frivillig indbetaling af restskatten. Du kan så yderligere indbetale 40.000 kr. inden 30/6 året. Dvs. der er noget at løbe på når skatten bliver regnet præcist ud.

Forskudsregistreringen er en acontoskat og intet andet. Hvis man konsekvent år efter år undlagt at svare B-skat og efterfølgende restskatter hvorved der oparbejdes en skattegæld der bliver større og større vil Skat klart gribe ind, men ellers normalt ikke. Sådan var det da jeg selv var ansat i systemet og lavede forskudsregistrering (ca. 25 år siden).  I dag er det ikke blevet mere restriktivt. Tværtimod.

Det er et velkendt faktum at man som selvstændig ikke kan forudsige sin indkomst og slet ikke som nystartet. Så lad dog være med at give manden dårlig samvittighed og male fanden på væggen med skattekontrolloven og straffeloven. Det er at skyde over målet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 00:12

Skattekonsulenterne:
Du skal så bare have et overblik over det omtrentlige overskud ved årets udgang

Bogføringsloven:
§ 7. Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt .. og .. registreres snarest muligt.

Nej, jeg maler ikke fanden på væggen - i al fald er den væg så langt væk at man ikke kan se hvad der er malet på den. Men jag har stødt på for mange der 3 dage før selvangivelsesfristen kun "måske har en en fornemmelse om det omtrentlige overskud ved årets udgang". Det med cigarkasserne (eller bank-konti) er en af mulighederne for at lulle sig i søvn og sige 'det går nok'. Nu om dage kan man faktisk nemt være heldig at slippe afsted med slet ikke at lave et regnskab. Så min holdning er begrundet i medlidenhed for dem der lige pludselig skal huske hvad derr er sket op til 1½ år bagud.

Og når du har et regnskab som du forstår, så står der jo tydeligt hvad der er af grundlag for skyldig skat og moms. Hvorfor så besvære sig med at føre penge frem og tilbage mellem konti, slå saldi op o.s.v., når det alligevel skal gøres i regnskabet.

Hvorfor ikke fortælle Frederik-M hvordan det skal gøres rigtigt i stedet for at fortælle ham hvordan "det går nok".

Nej, jeg tror - som skrevet - ikke der udøves nogen sanktioner. Jeg kørte nummeret i en årerække. Forskudsregistreret et alt for lavt beløb, frivillig indbetaling 30.12. + 40.000 1.7. (datoerne og beløb var andre - det var længe siden). Så lavede skattefar pludselig forskudsregistreringen om midt på året uden nogen yderligere kommentarer til noget realistisk (i forbindelse med at de havde fat i en ældre selvangivelse).

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:25

Det vi taler om her er jo ikke en virksomhed med overskud på flere millioner kr. Vi taler om en virksomhed med et overskud på 20-100.000 kr. såvidt jeg lige kan fornemme, hvor størstedelen af skatten vil kunne rummes i en frivillig indbetaling på 40.000 kr. inden 30/6 året efter.  

Taler vi om mere ja så har man jo via den løbende bogføring et ganske godt grundlag at lave et skøn over skatten på. Selvom mange mindre erhvervsdrivende aflægger regnskab efter skattelovgivningens regler, så skal der typisk laves nogle afslutningsdispositioner som påvirker resultatet. Du vil normalt heller ikke afsætte skyldig skat løbende eller overhovedet afsætte skyldig skat i en personlig virksomhed. 

Jeg vil også godt sætte en tyk fed streg under at jeg ikke rådgiver ud fra "det går nok" metoden. Det her er ikke et spørgsmål om at tro men om at vide. Det er et faktum at Skat aldrig vil fastsætte et skønsmæssigt ublu overskud i forhold til forskudsregistreringen for en virksomhed som er nystartet og gør de det, vil man altid kunne få det lavet om (hvad Frederiks indlæg jo også viser).

Det eneste jeg siger er at man ikke skal gøre forskudsregistreringen til mere end det er: En acontoskat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)