Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af lånefirma til private

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej,

er der nogen som kender til hvad der skal til for at man kan starte et lånefirma/låneformidler til private ( 2.000-50.000 ) ?

Kræver det nogen specielle tilladelser af div. offentlige instanser, f.eks. datatilsynet?

Eller kan man "bare" lave en hjemmeside, og begynde at låne penge ud ?

 På forhånd tak

 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nok Finanstilsynet du mere vil betragte som tilsynsførende myndighed fremfor datatilsynet. Du skal have tilladelse iht lov om finansiel virksomhed §7 m.m..m - se http://www.finanstilsynet.dk/sw22517.asp

Hvad er det for mennesker der har behov for at låne2000 kr? Sikkert ikke nogen det er værd at risikere sine penge på.

Tilmeldt 22. Sep 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

 

Du skal så vidt jeg ved godkendes af finanstilsynet, og det er ikke lige til.

Med mindre du har rigtig mange penge ville en idé måske være at starte et sted som www.fairrates.dk der kan du låne penge ud til private.

Jeg kender ikke din baggrund, men har ladet mig fortælle at det kræver erfaring at låne penge ud. Du skal vide hvad du skal se efter i ansøgers økonomi osv.

 

Men held og lykke med detSmile

Mvh. Kasper

Spar porto (åbner i nyt vindue) hvis du udsender mange fakturaer, rykkere eller salgsbreve

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan bare starte en hjemmeside og begynde at låne penge ud. Du skal dog være opmærksom på persondataloven. I denne sammenhæng vil det betyde at ansøgninger via formmail skal krypteres, ellers kan ansøgninger sendes som vedhæftet fil til email uden kryptering.

Dette er hvad finanstilsynet oplyser.

Problemet kommer først hvis du begynder at lave indlån.

Fra Østbirk
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Havde tænkt lidt på at starte med et leasing selskab så følger lige med i hvad der sker her. ;)

Because Aps - Din partner i tøj valget. Vi har alt indenfor arbejdstøj, profilbeklædning, sikkerhedsko, reklameartikler og meget mere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke klar over om de samme regler gælder i forbindelse med leasing.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian - er du sikker?

Lov om finansiel virksomhed  §7: "..virksomhed, som består i .. at yde lån for egen regning, .. skal have tilladelse som pengeinstitut."

Her står da at der skal tilladelse til at drive udlånsvirksomhed. Eller har jeg misforstået loven?

Nej, jeg ved da godt at jeg må låne penge ud til min svigermor eller til Tuborg-Ole nede fra værtshuset, men spørger vil oprettee et firma.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

henrikkrebs:

Kristian - er du sikker?

Lov om finansiel virksomhed  §7: "..virksomhed, som består i .. at yde lån for egen regning, .. skal have tilladelse som pengeinstitut."

Her står da at der skal tilladelse til at drive udlånsvirksomhed. Eller har jeg misforstået loven?

Nej, jeg ved da godt at jeg må låne penge ud til min svigermor eller til Tuborg-Ole nede fra værtshuset, men spørger vil oprettee et firma.

 

Jeg kan kun sige hvad jeg blev oplyst af finanstilsynet da jeg ringede til dem. Det er dog omkring 6 måneder siden, så skal ikke kunne sige om der er blevet strammet op på loven siden. Jeg tror dog det loven henviser til er indlån.

Alternativt er det jo ret nemt selv at ringe og spørge Wink

 

 

Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der var på et tidspunkt en dialog om forskellen på bankers arbejdsrammer og finansieringsselskaber, mener det var i medierne på foranledning af nogle dengang nye stramninger, som blandt andet fik stormagasinet Magasin til at føle sig uheldigt fordelt som følge af andre ”nye” rammer for banker, så man skal vel først lige finde dette frem og se hvilken gruppering man stiler efter og hvad der er muligt. Kan man bare lave en bank, det er nok ikke så let?


Der er med sikkerhed mange regler man virkelig skal have kendskab til, og væsentligt er især ”lånedokumenterne” dem skal man med sikkerhed have igennem en dygtig advokat til at lave. Som en anden skriver ”det er vist en kunstart” at finde frem til hvem man skal godkende og hvem man ikke skal godkende som låner, så du skal nok have fat i en der er ekspert på området ligeså.

Men det ser jo ud til der er en mulig kæmpe fortjeneste på det private lånemarked, der er jo virksomheder der låner penge ud til både 20 og 40 % i rente (måske mere?).
Begreberne; sikkerhed for tilbagebetaling, garantier, afskrivningsmuligheder for tab, renteforskel, gebyrer, inkasso mulighed. Er sikkert nogle af de ord man skal have med i din brainstorming.

Jeg mener også der lige er lavet relativt nye regler for forældelse af lån...

"Pøj pøj med det" ;-)

De bedste hilsner,
Christian

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)