Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man være weekendfotograf?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har længe været hobbyfotograf og har brugt de sidste måneder på at øve mig og skabe portfolio indenfor netop den niche af fotografi jeg brænder for - det er børn, nyfødte og familier. Derfor sidder jeg nu i dilemmaet omkring min hjemmeside og min "forretning". 

Jeg er uddannet pædagog og arbejder til daglig som dette, og ønsker foreløbig at praktisere virksomhed som fotograf i weekender. 

Jeg har begrænset plads til studie hjemme og mit fokus er derfor at kunne lave fotosessioner i folks egne hjem eller on-location som start. Det gør så også at mine udgifter jo ikke er store, og derfor vil mine priser blive lave, hvilket jeg har det godt med. 

Mit spørgsmål er i virkeligheden - kan jeg starte mini-fotografvirksomhed på weekendbasis uden studie? 

På min hjemmeside tænker jeg at være åben omkring at mine priser kan holdes så lave netop fordi jeg praktiserer mig som jeg gør. Og når jeg nu skal til at sælge mig selv, vil jeg bare gerne høre om det i andres øre lyder som en rimelig forretning :) 

Jeg kan linke til min hjemmeside senere som i øjeblikket er under opbygning.

- Ditte

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 10:50

Du kan sagtens starte op med at kun at fotografere on location. Og weekenderne er uden tvivl de mest efterspurgte tider hos fotograferne til portrætfotografering for private, da det er her, at de fleste har bedst tid til det.

Ang. priser, så er on location normalt dyrere end studiefotografering. Det skyldes bl.a. at du som fotograf jo skal bruge tid på at koordinere de forskellige shoots, transportere dig og udstyr rundt og i mindre omfang sætte noget udstyr op og evt. også flytte nogle møbler for at få et godt billede i kassen.

I studiet er det hele netop klar, så man tage det ene hold lige efter hinanden.

Så jeg vil sige, at det kan være fint at starte op med kun on location. Men du skal passe på med ikke at sælge dig for billigt, da du så vil kunne risikere at stå i en situation, hvor du måske er fuldt booket og knokler, men alligevel ikke opnår en tilfredsstillende honorering.

Du kan evt. regne priserne baglæns:

Overvej hvor meget du vil tjene på en fuldt booket dag efter udgifter til bil, udstyr, administration m.v.

Og lav så en fiktiv dag i kalenderen med aftaler inkl. transport m.v. og se hvor mange shoots du vil kunne nå på en ideel dag - inkl. tid til redigering af billederne m.v.

Og træk 1/3 fra det tal (dagene er i praksis aldrig ideelle).

Så kan du beregne hvor meget du skal tage for hvert enkelt shoot...

Tilmeldt 5. Mar 17
Skrevet kl. 11:27

Tusind tak for et meget brugbart svar. Jeg står netop i det dilemma om mine priser er rimelig for mig selv såvel som hvad kunderne får. Jeg er nok for god til at sætte dem lige lavt nok, men det er den lidt skræmmende tanke om endelig at starte op og være ydmyg overfor dette. 

Det sætter mig lidt i tænkeboks :) tak. 

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Fra  Hennetec Skrevet kl. 11:59

Og for at du har noget at sammenligne med, så kan det nævnes at on location shoots prismæssigt ligger i alt fra 1000-5000 kr. og opefter afhængigt af omfanget.

I 1000 kr tilfældet tilkøbes billederne typisk bagefter, hvilket kan give 200-2000 kr. ekstra indtjening.

Den tilgang synes jeg faktisk giver rigtig god mening.

- Prisen for kunden er ikke uoverkommelig og forpligtelsen er begrænset til selve shootets pris.

- Men det vil være meget sjældent, at kunden ikke ønsker at købe mindst et par billeder bagefter.

- Ofte bliver kunden positiv overrasket over billederne og køber dermed flere end oprindeligt planlagt.

- Og du kan evt kombinere med en "tilfredshed eller ny gratis photoshoot" garanti. Det giver tryghed for kunden.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 620
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 14:30

Der findes flere fotografer landet over som kun laver selskabsfotografering.

Jeg foreslår at du henvender dig til en fotograf med atelier som også tilbyder selskabsfotografering og der forhører dig om prislejet.

Duy bør efter min opfattelse ikke ligge prismæssigt under en fotograf med atelier, fordi jo optager billederne, fremkalder film eller anvender digitalt materiale og præsenterer billederne, samt leverer de bestilte billeder i nøjagtig samme udførelse og kvalitet som fotografen med atelier.

Når fotografen med atelier optager billeder der, skal han nok sørge for at tage godt ved.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 5. Mar 17
Skrevet kl. 15:09

Gode råd :) Tusind tak. 

Jeg har lavet noget reseach på andre fotografer i min nærhed ang. priser. Jeg bliver intimideret af at de har års professionel erfaring, for jeg kan stadig mærke at for hver gang jeg har fotograferet for nogen lærer jeg vigtigt nyt ift. kundehåndtering, kompositioner i praksis og redigering. Jeg føler stadig jeg må være ydmyg overfor min nye status og ligge lavt prismæssigt. Men naturligvis ikke urimeligt lavt. Jeg ved ikke om det giver mening.

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Fra  Hennetec Skrevet kl. 15:33

Jo, det giver god mening og er helt normalt :-)

Og det er kun en fordel at være ydmyg overfor en opgave.

Men husk, at selv om du formentlig selv sagtens kan se forskel på billeder, som du tager nu og de billeder som du tager om et par år, så er det ikke sikkert, at dine kunder kan se samme forskel (kunderne kigger oftere på motivet fremfor de fototekniske detaljer).

Men en mulighed for at tilbyde lavere priser i starten, kan være, at tilbyde f.eks. 50% rabat, hvis du må bruge billederne til din portfolio. Så får kunderne en lavere pris i en indkøringsperioden og du vil senere kunne droppe rabatten uden at det ser ud som en 100% prisstigning...

NB: Du kan evt. måle din egen performance ud fra hvor mange af kunderne, der udtrykket tilfredshed. Er 95% af kunderne glade og tilfredse med billederne, så er det ikke helt skidt det man laver...

Tilmeldt 5. Mar 17
Skrevet kl. 20:22

Det er nogle gode pointer du har :) jeg er super glad for at du har taget dig tid til at give mig brugbare svar. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)