Hej Jeg har længe været hobbyfotograf og har brugt de sidste måneder på at øve mig og skabe portfolio indenfor netop den niche af fotografi jeg brænder for - det er børn, nyfødte og familier. Derfor sidder jeg nu i dilemmaet omkring min hjemmeside og min "forretning". Jeg er uddannet pædagog og arbejder til daglig som dette, og ønsker foreløbig at praktisere virksomhed som fotograf i weekender. Jeg har begrænset plads til studie hjemme og mit fokus er derfor at kunne lave fotosessioner i folks egne hjem eller on-location som start. Det gør så også at mine udgifter jo ikke er store, og derfor vil mine priser blive lave, hvilket jeg har det godt med. Mit spørgsmål er i virkeligheden - kan jeg starte mini-fotografvirksomhed på weekendbasis uden studie? På min hjemmeside tænker jeg at være åben omkring at mine priser kan holdes så lave netop fordi jeg praktiserer mig som jeg gør. Og når jeg nu skal til at sælge mig selv, vil jeg bare gerne høre om det i andres øre lyder som en rimelig forretning :) Jeg kan linke til min hjemmeside senere som i øjeblikket er under opbygning. - Ditte |
Du kan sagtens starte op med at kun at fotografere on location. Og weekenderne er uden tvivl de mest efterspurgte tider hos fotograferne til portrætfotografering for private, da det er her, at de fleste har bedst tid til det.
Ang. priser, så er on location normalt dyrere end studiefotografering. Det skyldes bl.a. at du som fotograf jo skal bruge tid på at koordinere de forskellige shoots, transportere dig og udstyr rundt og i mindre omfang sætte noget udstyr op og evt. også flytte nogle møbler for at få et godt billede i kassen.
I studiet er det hele netop klar, så man tage det ene hold lige efter hinanden.
Så jeg vil sige, at det kan være fint at starte op med kun on location. Men du skal passe på med ikke at sælge dig for billigt, da du så vil kunne risikere at stå i en situation, hvor du måske er fuldt booket og knokler, men alligevel ikke opnår en tilfredsstillende honorering.
Du kan evt. regne priserne baglæns:
Overvej hvor meget du vil tjene på en fuldt booket dag efter udgifter til bil, udstyr, administration m.v.
Og lav så en fiktiv dag i kalenderen med aftaler inkl. transport m.v. og se hvor mange shoots du vil kunne nå på en ideel dag - inkl. tid til redigering af billederne m.v.
Og træk 1/3 fra det tal (dagene er i praksis aldrig ideelle).
Så kan du beregne hvor meget du skal tage for hvert enkelt shoot...