|
Er ved at starte en webshop, og har i denne forbindelse været i kontakt med en mulig leverandør. Leverandøren (både grossist og forhandler) kan tilbyde mig en rabataftale på 35 % ved indkøb til lager. Leverandøren tilbyder også en dropshipping-aftale, hvor jeg tilbydes en fortjeneste på 10 % af mit salg. Da jeg ingen erfaring har med dropshipping-aftaler, har jeg ingen anelse om, hvorvidt de 10 % fortjeneste lyder fornuftigt i forhold til de 35% ved køb til lager. Er der nogle, der har nogle relevante erfaringer og inputs? Det skal siges, at der er tale om en meget solid forhandler/grossist, som jeg har grund til at have tillid til, når det kommer til kvalitet, rettidig forsendelse o.s.v. Jeg håber, at nogle vil give sig tid til at komme med noget relevant input, da jeg som sagt er uden erfaring på dette område og derfor har brug for jeres gode råd. På forhånd tak. |
For at finde ud af hvad der er mest fornuftigt, kan du kigge på de hårde fakta (tallene) og de bløde (dig som person).
Det første vil være tallene; opstil to resultatbugetter. Find først dækningsbidraget (omsætning - købsprisen på dine varer)
Herefter trækker du alle de andre udgifter du har, fra. Hvis du køber ind til lager får du måske omkostninger her, som du ikke ville gøre ved en dropshippingaftale.
Når du har fundet resultatet for med lager og uden lager, har du et fornuftigt udgangspunkt.
Herefter skal du vurdere (såfremt at lageret giver største overskud): gider jeg alt det bøvl med at have et lager? Har jeg likviditet nok til at have dem bundet i varer? Bliver varerne forældet? Hvad vil Du have det bedste med?
Bliv gratis medlem