Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man drive virksomhed i lejebolig

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jul 07
Indlæg ialt: 33
Fra  D.S.Retail Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har lige et spørgsmål som jeg har fået, som jeg vil give videre til jer. Håber i kan hjælpe.

Må man starte en mindre virksomhed som klinik op derhjemme? skal man ligemeget hvad have godkendt adressen til erhverv lige meget omsætning, eller er der en bagatelgrænse?

Og hvis/når man skal have godkendt erhvervet på adressen, kan man så gøre det i lejet lejlighed hvor man bor, uden at spørge udlejer?

Håber i kan hjælpe.

Dino

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

det vil fremgå af leje vedtægterne. Generelt vil der ikke være tilladelse til erhverv som klinik hvor kunder kommer på besøg. Der er ikke en offentlig kr grænse, det er alene udlejers betingelser som regulerer det, lige fra krone 1 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

De fleste lejekontrakter indeholder et krav om at boligen anvendes til privat beboelse og erhverv kun er tilladt ifølge aftale med udlejer. Det skyldes jo bla at du vil have klinik, og erhverv har moms på huslejen, så din lejeaftale skal tilrettes efter hvor stor del af lejen, der nu skal pålægges moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

bkonig:
erhverv har moms på huslejen,  så din lejeaftale skal tilrettes efter hvor stor del af lejen, der nu skal pålægges moms.
det er nu ikke en hindring. Erhverv kan sagtens drives fra udlejing der ikke er moms på. At privat generelt er uden moms og erhverv ofte med, er alene udlejers beslutning - Det er frit valg for udlejer, som så ofte vil vælge moms til erhverv, for selv at få fradrag for noget købsmoms, men der er mange der har et lille CVR i en alm, momsfri udlejningsejendom.

Helt enig i, at de fleste kontrakter vil sige noget om privat beboelse og klare krav om udlejers godkendelse ved andet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dino

I din lejekontrakt er en af de første bestemmelser:

-benyttelse

Hvis der står "bolig", kan du ikke uden samtykke fra udlejer, benytte blot 1 værelse til erhverv.

Jeg er ikke klar over om din klinik er at betragte som liberalt erhverv, fordi der i en boligejendom kun må ske benyttelse til bolig og i visse situationer, gives tilladelse til at 1 værelse benyttes til liberalt erhverv.

Det har ikke noget med din omsætning at gøre.

I en situation som den nævnte, hvor der ikke betales moms af boliglejen, vil udlejer ikke og skal ikke opkræve moms af en forhøjelse.

Hvis du mener at det er en tidsbegrænset foranstaltning med klinik i din bolig, kunne du jo prøve at tale med udlejer om en tidsbegrænsning på et årstid, så kan det være at din forespørgsel og tilladelse glider lettere igennem mod lidt ekstra kroner til udlejer i perioden.

Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som styrer lejeloven og vil du vide mere, kan du jo kontakte dem på tlf.

Kun hvis der enten er tale om en blandet bolig/erhvervsejendom eller rent erhverv, kan erhverv af næsten enhver art godkendes.

Hilsen

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 6. Jun 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jøren,

jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe mig med. Må man anvende en lejlighed til erhverv, hvis udlejer er ligeglad? Jeg har bopæl et andet sted, men ønsker at benytte lejligheden som showroom og kontor. Hvilke regler er der om det? 

Dbh

Maria

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis lokalplanen ikke forhindrer det, burde det ikke være et problem, medmindre lejligheden har boligstatus.

Du skal gå op på kommunen og bede om sagsmappen på ejendommen og om at tale med en arkitekt eller ingeniør. De kan fortælle dig om det kan tillades.

Hvis det tillades får du udlejers skriftlige accept af anvendelse til showroom.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 6. Jun 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen,

Tak for hurtigt svar. Jeg tror udlejer som udgangspunkt er ligeglad, men lejligheden har boligstatus, - så må man ikke?

Dbh

Maria

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var netop fordi jeg regnede med at lejligheden havde boligstatus at jeg sagde du skulle gå til kommunen.

Da der er tale om en form for liberalt erhverv, kan det måske tillades, dog kan det måske blive et problem at du ikke også bor i lejligheden. Jeg synes du skal prøve kommunen, det kunne jo være.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange læger, psykologer og advokater driver virksomhed fra lejligheder i byen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)