Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af anparter fra holdingselskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle, 

For et år siden startede jeg et ApS med et par andre parter. Jeg oprettede også et holdingselskab som jeg kunne stifte driftselskabet igennem. Nu er det blevet tid til at indberette årsregnskab for holdingselskabet (vi har revisor til selve driftselskabet). 

Jeg skød 12500kr ind i holding selskabet, og direkte videre i driftselskabet dengang, og der er ikke sket andet i holdingselskabet siden. 

For at indberette er jeg gået ind på virk.dk og startet en "Indberet Årsrapport". De fleste rubrikker er ret lige til.

Under balancen har jeg valgt "Balance i kontoform", og skrevet: 

- AktiverAndre værdipapirer og kapitalandele: 12500kr
- Passiver - Registreret kapital mv.: 12500kr

Under selve resultatopgørelsen har jeg valgt "Artsopdelt" og skrevet 0kr i omsætning og -12500kr i eksterne omkostninger. Ellers 0kr i alt andet, så resultatet ender på -12500kr. 

Jeg har følgende spørgsmål: 

1. Lyder alt ovenstående korrekt?

2. Skal jeg også skrive -12500kr til sidst i resultatopgørelsen under "Overført resultat"

3. Er der andre steder jeg skal huske at indberette? SKAT?.. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - de 12.500 er jo ikke en udgift - det er som du selv beskriver i balancen - så du har 0 i resultat (alt andet lig) med mindre der er en sambeskatning med det ApS der er drift - som man kunne formode måske og så har du jo resultat (del af) fra det med i dit holding. 

Du burde alt andet lig også have mindst EN udgift i dit holding, nemlig lovpligtig arbejdsskadeforsikring, uanset du ikke har løn og omsætning - så den virker enten glemt eller burde påvirke resultatet (lige som evt omk til bankkonto kunne gøre det)

Det og så evt resultat af datterselskab må du overveje.

Ja du skal også lave selvangivelse og jeg ville da få den revisor der laver drift til lige at se på det tror jeg,  eller en anden online økonomiperson - der er mange fejl i den slags "gør det selv" rapporter - og det er ikke så dyrt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

De 12500 kr er ikke en ekstern omkostning. At dit holding har stiftet/købt anparter for 12500 kr er en balancepost som ikke påvirker din resultatopgørelse.

Tilmeldt 3. Jan 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret begge to. 

Det giver god mening af posten ikke har indflydelse på selve resultatet. 

Ift. arbejdsskadeforsikring har jeg også læst en hel del om den, og vi har én for alle medarbejdere i driftselskabet. Men jeg er udelukkende ejer af holdingselskabet, og laver ikke noget reelt arbejde i selskabet, og derfor mener jeg ikke at en arbejdsskadeforsikring er nødvendig der. Ifølge de kilder jeg har fundet, skal der laves laves en forsikring for alle medarbejdere eller ejere som udfører arbejde i virksomheden, og jeg mener at kunne argumentere for at jeg bruger 1time om året på at indberette årsopgørelse og derfor ikke laver noget reelt arbejde i virksomheden. Og hvis det ikke er rigtigt så er der jo noget fuldstændigt galt med systemet :) 

Hvad tænker I?

Tilmeldt 22. Jun 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 9. Feb 17
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener du ikke 125.000kr ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

JonasWA:
Hvad tænker I?
galt eller ikke galt - men systemet siger at en direktør arbejder - har ansvar for kapitalberedskab og - som du laver regnskab = har abejde uanset løn og omsætning
Derfor skal direktøren være dækket efter loven og bod er 5000 kr + det sparede over 3 år i betaling til sikringskasse. Du kan læse om det her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/arbejdsskadeforsikring.html med link til svar fra styrelsen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jan 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, Tak for input :-) 

Lige et sidste spørgsmål hvis jeg stadig har jer: Jeg fører regnskab for holdingselskabet på Dinero hvor jeg har bogført "Indbetaling af selskabskapital" på 12.500kr. Men hvordan indtaster jeg at jeg har "købt" andelene i driftselskabet? så balancen bliver rigtig? :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Den synes jeg du havde vist korrekt i din balance.

Stiftelse: - selskabskapital holding mod bank 

Investere i drift: - kredit bank debet -modkonto - værdi af kapital interesse

Jeg synes stadigt du skulle bruge lidt "småpenge" på at få det ind korrekt - og er du spor sikker på der ikke er et resultat af datter som skal ind i holdings årsrapport + forsikring osv - du kan enten risikere ikke at blive beskattet af et overskud - eller tabe fradrag for et underskud fremadrettet

Surt at få fejl

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)