Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skat af dit varelager

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det rigtig forstået 

Jeg har et Aps firma 

Hvis jeg har bundet min likvider i mit varelager, lad os antage der er for 1 million stående. 

er det så rigtigt at mit varelager er en del af min omsætning og derfor skal svare skat af eventuelt overskud

Altså hvis den million der står i varelageret gør at der er 800.000 kr. i overskud skal jeg så betale skat af de 800.000 kr ? 

det vil sige jeg så har 200.00 kr. i underskud der er for 1.000.000 i vare lager = 800.000 kr. i overskud der skal svares skat af ? 

Mvh
Martin

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Saxis kan du nu på 5 minutter oprette en salgsannonce, med salg af restlager, varepartier eller inventar. Du vil blive kontaktet af vores købere helt automatisk. 
Opret en salgsannonce her og find købere til dine aktiver for kun 99 kr. pr. måned (tilbuddet gælder i en begrænset periode.)

 

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 550
Fra  HD Trading Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du svarer altid skat at det overskud som virksomheden skaber.

Overskudet fremkommer mellem værdien (Kroner) af de indkøb og det vareforbrug du har haft. Selve varelageret ved årsafslutning er ikke skattepligtigt. Lad os sige at du har solgt varer for 10.000 ex moms og at værdien af dit varelager ved årsafslutning er 6.000 ex moms, så betyder det, at din virksomhed har en bruttofortjeneste på 4.000 ex moms.

Har du omkostninger vedrørende driften af virksomheden, skal dette fratrækkes og du betaler skat af resten.

Det er simpelt sat op, men det er teknikken i dette.

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Fra Hillerød
Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

men indgår mit varelager så som et overskud ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

martin larsen:

men indgår mit varelager så som et overskud ? 

ja - varelager er ikke en omkostning. Det skal flyttes fra indkøb af varer - via en konto UDEN moms (der er fradrag for momsen) og ned til værdi i status i varelager

Det er helt som penge i banken - det har den værdi som lageret har ved indkøb - ganske som kontanter, guld, diamanter og andet

http://johnhannover.blogspot.dk/2016/11/varelager-er-ikke-en-udgift.html 

Der er mange andre "indkøb" som ikke nødvendigvis går direkte ind som udgift - du kan sætte dig ind i regnskab på en letforståelig måde via DENNE BOG I LINK

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 550
Fra  HD Trading Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej, dit varelager indgår som et aktiv, som så overføres til næste år.

Dit overskud fremkommer når man opsætter regnskabet og indkøb, salg og ultimo varelager bliver gjort op.

Hvis dette er helt ukendt land for dig skal du investere i kyndig viden, så du ikke roder dig ud i noget dumt.

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej. Dit varelager indgår ikke som et overskud.

Nogle eksempler (alle eksempler er anført uden moms):

Eksempel 1 - år 2015: 

1) Du har 1/1 2015 ikke noget varelager (= 0 kr.)

2) Du køber i december 2015 varer for 100.000 kr. Indkøbte varer lægges som udgangspunkt altid på lager, det vil sige som et aktiv i balancen.

3) Du sælger ingenting i 2015, og har ikke andre udgifter eller indtægter i 2015.

4) Dit varelager er pr. 31/12 fortsat 100.000 kr. værd.

5) Dit virksomhedsresultat for år 2015 udgør 0,00 kr. . Din skat af virksomhedens drift for 2015 er derfor også 0,00 kr.
(Du skal måske bemærke, at du altså i 2015 heller ikke har fradrag for de varer du har indkøbt til lager. For du har jo ikke haft en omkostning på dem i 2015.) 

Eksempel 2 - år 2016:

1) Du har 1/1 2016 et varelager på 100.000 kr.  (det er jo samme værdi som det var dagen før - 31/12 2015.

2) Du sælger i 2016 varer for 80.000 kr. (salgspris)

3) Du indkøber ingen varer i 2016

4) Du konstaterer 31/12 2016, at dit varelager nu kun er 40.000 kr. værd. Forskellen - de 60.000 kr. er en kombination af vareforbrug i forbindelse med dit salg, samt svind og eventuel dokumentérbar værdiforringelse. 
Dit vareforbrug for 2016 udgør derfor 60.000 kr. 

5) Du har ingen andre udgifter i 2016.

6) Dit virksomhedsresultat for år 2016 udgør 20.000 kr. Det fremkommer som forskellen på din omsætning 80.000 kr. og dit vareforbrug 60.000 kr. 
Din skat af dit virksomhedsresultat beregnes af de 20.000 kr. 

Konklusion:
Du betaler aldrig skat af dit varelager. Men du har heller ikke fradrag for et varelager - kun af vareforbrug.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg kalder "knudret" forklaring. Alene starten med at 

Wcon:

Nej. Dit varelager indgår ikke som et overskud.

er helt uklar - for da prisen for at købe varelageret jo er at aktiv - så JO varelager indgår i resultatet og er det i øvrigt et 0 og der er købt varer, som jo indgår i regnskabet som varekøb - for 100.000 kr - så skal disse 100.000 kr lægges til det 0 - og resultatet bliver 100.000 kr i overskud og til beskatning

Endnu værre bliver det i dit eksempel:

Wcon:
Eksempel 1 - år 2015: 

1) Du har 1/1 2015 ikke noget varelager (= 0 kr.)

2) Du køber i december 2015 varer for 100.000 kr. Indkøbte varer lægges som udgangspunkt altid på lager, det vil sige som et aktiv i balancen.

3) Du sælger ingenting i 2015, og har ikke andre udgifter eller indtægter i 2015.

4) Dit varelager er pr. 31/12 fortsat 100.000 kr. værd.

5) Dit virksomhedsresultat for år 2015 udgør 0,00 kr. . Din skat af virksomhedens drift for 2015 er derfor også 0,00 kr. 
(Du skal måske bemærke, at du altså i 2015 heller ikke har fradrag for de varer du har indkøbt til lager. For du har jo ikke haft en omkostning på dem i 2015.) 

 
HVis han køber varer for 100.000 kr i 2015 så er de jo en udgift til varekøb. Vi er enige om at de jo skal være aktiv i balancen - 

Det bliver de jo kun ved at trådstarter flytter dem fra - varekøb hvor de står - og ned til værdi i status. Det tror jeg ikke trådstarter fatter ud fra dit 2015 eksempel trods god hensigt. Er resultatet 2015 et 0 efter indkøb af varer, og der er for 100.000 kr varer på lager dette første år - 2015 - så er resultat til skat 100.000 kr og så betaler man skat af varelageret (der er ikke fradrag og det er så købt for midler der er beskattet)

Det forvirrer når du skriver 

Wcon:
 Du betaler aldrig skat af dit varelager. Men du har heller ikke fradrag for et varelager - kun af vareforbrug.
for jo - når man ikke har fradrag for værdien af lager, så betaler man skat af værdien af lageret som udgangspunkt. Et varelager (eller stigning af varelager) betaler man skat af enkelt forklaret for det er enten købt for beskattede midler eller indgår som værdi og så betaler man selskabsskat eller personlig skat af den værdi under det år det er købt - også i dit 2015 eksempel

Svaret er derfor - hvis det skal forstås af trådstarter

DU HAR IKKE FRADRAG FOR DEN VÆRDI DU HAR KØBT VARER FOR så længe de ligger på lager

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Cookie - John Hannover:

Det vil jeg kalder "knudret" forklaring. Alene starten med at 

Wcon:

Nej. Dit varelager indgår ikke som et overskud.

er helt uklar - for da prisen for at købe varelageret jo er at aktiv - så JO varelager indgår i resultatet og er det i øvrigt et 0 og der er købt varer, som jo indgår i regnskabet som varekøb - for 100.000 kr - så skal disse 100.000 kr lægges til det 0 - og resultatet bliver 100.000 kr i overskud og til beskatning
...

Jeg har stor respekt for din ihærdighed John H., og ofte skriver du godt.

Men i dette indlæg? Prøv selv at læse din forklaring igen.
Og du betegner MIN forklaring som "knudret".
Hvordan synes du selv at det går hér? 
Jeg svarer faktisk bare indledningsvist helt præcist på Trådstarters spørgsmål fra kl. 11:27:

"men indgår mit varelager så som et overskud ? "

Af indledningen på dit svar kan jeg MÅSKE læse, at du mener, at varelager indgår som overskud? 

Nogle gange tvivler jeg desværre på, om du faktisk har taget det store "bogholder-kørekort" :-(

Efter min mening er det mest fornuftige du fremfører i dit indlæg, dine sidste sætninger:
"Svaret er derfor - hvis det skal forstås af trådstarter
DU HAR IKKE FRADRAG FOR DEN VÆRDI DU HAR KØBT VARER FOR så længe de ligger på lager".

Det er jo præcis hvad jeg selv skrev som en bemærkning til punkt 5 for 2015.

Med normal respektfuld hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon:
"Svaret er derfor - hvis det skal forstås af trådstarter
DU HAR IKKE FRADRAG FOR DEN VÆRDI DU HAR KØBT VARER FOR så længe de ligger på lager".

I forhold til Martins oprindelige spørgsmål er det vel netop konklusionen som både dig og John kommer frem til af hver jeres vej. 

Regnskabsmæssigt kan man enten bogføre de indkøbte varer som et varekøb for så at lave en varelagerregulering sidst på året. En anden måde er at bogføre alt varekøb direkte på varelager og så flytte det op som vareforbrug når varerne bliver solgt. 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)