Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Digital Nomade og Skat i Danmark

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa alle sammen, jeg har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med. Jeg er for et par år siden flyttet til udlandet og har frameldt mig det Danske CPR system således at jeg ikke længere har adresse i Danmark. Jeg har dog heller ikke nogen fast adresse i udlandet da jeg rejser i hele verden som digital nomade og ikke opholder mig længere end et par måneder i hvert land.

Min indtægt kommer fra online markedsføring (affiliate marketing) og min indtjening går ind på en bankkonto i udlandet samt på min udenlandske Paypal konto. Jeg har stadig en bankkonto i DK men der står kun et par hundrede kroner for at holde den åben og der går ikke nogen penge ind på den.

Mit spørgsmål er om det kan være et problem at have en bankkonto i DK mht ikke at være skattepligtig i DK og om der er andre ting jeg skal være opmærsom på mht til Skat osv i DK?

Så vidt jeg kan læse mig til på SKATs hjemmeside er reglen at hvis jeg ikke har bopæl eller indtjening i DK så er jeg ikke skattepligtig i DK. Jeg mener at overholde disse regler da jeg ikke har fast adresse i DK (er frameldt CPR) og min indtjening kommer fra udenlandske kilder og går ind på udenlandske konti.

På forhånd tak for hjælpen :)

Fra Odense
Tilmeldt 7. Feb 15
Indlæg ialt: 61
Fra  EBO INVEST IVS Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Fedt med den digitale nomade tilværelse. Får du set nogle fede steder så?
Jeg har selv undersøgt de samme regler og det nemmeste er altså at kontakte SKAT direkte. 
Jeg kan ikke huske hvad de svarede mig, så skal jeg finde nemid frem og logge ind, så det vil være nemmest, hvis du selv kontakter dem.

Mvh. Esben

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen problemer i at have en bankkonto i Danmark og så længe du ikke bliver omfattet af enten KSL § 1 eller KSL § 2 er der som udgangspunkt ingen skat til Danmark fra dig.

Hvilket land betaler du skat i af ren nysgerrighed. 

Tilmeldt 7. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 04:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Esben, Tak for dit svar jeg har ikke selv et Nem ID lige nu så hvis du gider at se hvad de svarede dig ville jeg være meget taknemmelig. :)

Tilmeldt 7. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 05:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Revisorelev ;) Mange tak for dit svar. Jeg besøger familie og venner i Danmark et par gange om året men ikke mere end 3 til 4 uger af gangen så det burde ikke være noget problem ifm KSL § 1 eller KSL § 2 som du nævner.

Eftersom jeg ikke har fast bopæl i noget land og kun opholder mig i hvert land på turistvisum er jeg ikke skattepligtig i andre lande og betaler således heller ikke skat i andre lande. På samme måde som hvis du tager til Thailand i 3 uger og tager noget arbejde med så bliver du heller ikke skattepligtig for det arbejde du udefører i de 3 uger.

Det er et lidt nyt koncept at kunne leve uden at have fast bopæl og skattereglerne har desværre ikke fulgt med tiden. Jeg kender en del fra forskellige lande der lever på samme måde som mig og mange har gjort det i over 10 år uden at have fast bopæl. De eneste der har anderledes regler er folk fra USA hvor skatten er baseret på statsborgerskab og ikke på bopæl, så de skal betale skat i USA uanset om de bor der eller ej.

Jeg vil også lige understrege at når jeg ikke betaler skat i Danmark er jeg selvfølgelig heller berettiget til at få gratis læge osv så når jeg skal til lægen eller på sygehus så betaler jeg fuld pris i det land hvor jeg er på det tidspunkt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke rejse til Thailand og arbejde i Thailand for en thailandsk kunde på et turistvisum. Det kræver arbejdstilladelse.

Der er flere og flere lande, der som Danmark har indført en registreringspligt hvis man som udlænding vil udføre arbejde i et land. Her er det så arbejdsgiveren der påtager sig en risiko.

Men ja. Det er ganske givet muligt og nogen steder nok mere pga manglende systemer til at styre det.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Som angivet ovenfor, så vil du i stort set alle ikke-EU lande skulle søge arbejdstilladdelse inden indrejse, så længe du driver din affiliate virksomheden under besøget. For EU lande har vi arbejdsmarkedets frie bevægelighed, men der gælder endvidere en pligt til og betale sociale bidrag i det land arbejdet udføres, dog med undtagelse af en A1 blanket kan dokumentere, hvis dette gøres i DK (hvilket ikke ses som tilfældet her). Så spørgsmål 1 er hvordan du håndterer den sociale sikring når du rejser i EU lande og arbejdstilladelser i ikke-EU lande?

Endvidere skal du huske og overveje de gældende dobbeltbeskatningsaftaler der ligger. Langt de fleste er i dag udarbejet efter OECD's DBO model og i det omfang der ikke kan etableres en fast bopæl, et centrum for livsinteresser eller sædvanligt ophold så vil 3. punkt faktisk være statsborgerskabet, som er afgørende for din skattepligt, jf. artikel 4, stk. 2 i modeloverenskomsten (vurdering af dobbeltdomicil der arbejdes ikke med flere tilhørsforhold end dette, men ses alene på disse regler ved tilknytning til flere lande).
Herudover kan der spørges om du korrekt har afmeldt dig hos skat, opgjort havelågebeskatning for din virksomhed inkl. anslåelse af goodwill mv. og derved ikke har ret til betalt sygehusbesøg mv. ?

Blot et par tanker til overvejelse.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstod det på skat da jeg fraflyttede Danmark, så er man ikke længere skattepligtig i Danmark når man har opgivet bopæl m.m. her og flyttet til et andet land permanent.

Hvis man rejser rundt fra land til land, fik jeg oplyst at man er på det de kalder rundrejse, og derfor vil man stadig være skattepligtig i Danmark.

Det er først i det øjeblik du tager permanent ophold i et andet andet land, og dermed bliver skattepligtig i det land, at din danske skattepligt ophører.

Det er ikke sådan at man kan rejse rundt fra land til land og så ikke være skattepligtig nogle steder.

Fra København
Tilmeldt 23. Jan 13
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes det er så sørgeligt at læse indlæg som dette, men håber da i det mindste at du er glad for alle de dejlige gratis goder de forskelige lande og befolkninger stiller til rådighed for dig.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Feb 15
Indlæg ialt: 61
Fra  EBO INVEST IVS Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du læst hans svar?:

"Jeg vil også lige understrege at når jeg ikke betaler skat i Danmark er jeg selvfølgelig heller berettiget til at få gratis læge osv så når jeg skal til lægen eller på sygehus så betaler jeg fuld pris i det land hvor jeg er på det tidspunkt".

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)