Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktivering og afskrivning på hjemmeside i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jan 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forsøgt at sætte mig så præcist ind i reglerne som muligt, men kunne godt bruge et par udefrakommende øjne.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har ikke tidligere købet noget som ikke kunne straksafskrives eller udgiftsføres.

Jeg har i 2016 købt en hjemmeside (som genererer omsætning gennem affiliate marketing) for kr. 40.000 + moms.
Nu skal jeg have købet korrekt registreret i Dinero.

Jeg kan se at der er en del diskussion om hvorvidt man kan straksafskrive selv store udgifter til hjemmesider ved at betragte det som software. Det er jeg ikke interesseret i, da det ikke virker retvisende. Min plan er at afskrive over 5 år med 20% om året.

Min plan er at gøre som følger:

1) Registrere købet på -50.000 som finansbilag på konto 50020 Immaterielle, tilgang i året
-> Det burde registrere aktivet og afløfte moms på 10.000 kroner

2) Registrering af finansbilag på 8.000 kroner (20 % af købesum minus moms) på konto 8000 Immaterielle anlæsgsaktiver, afskrivninger.

3) De efterfølgende 4 år gentager jeg trin 2

Ser det rigtigt ud for jer som er mere regnskabskyndige?

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 16
Indlæg ialt: 87
Fra  PrimoFinans Skrevet kl. 05:59

Jeg er 90% sikker på, at hvis en kunde betalte mig for at lede efter et svar i den store bog, så ville jeg komme frem til en tvungen afskrivningsperiode på 7 år.

Det er i hvert fald nok værd at undersøge nærmere Smile

Fra AL §40 stk.  2 om immaterielle anlægsaktiver som ikke er goodwill

"...(knowhow), patentret, forfatter- og kunstnerret og ret til mønster eller varemærke eller ved erhvervelse af retten ifølge en udbytte-, forpagtnings- eller lejekontrakt kan erhververen fra og med det indkomstår, hvori der er indgået endelig aftale om overdragelsen, afskrive anskaffelsessummen i sin skattepligtige indkomst med indtil 1/7 årligt"

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:38

Godt at du tog forbehold Christian. Du skal op i afskrivningsloven kapitel 2, hvorefter der kan afskrives med 25 %. Da det ikke er tvungne afskrivninger er der intet galt i trådstarters måde at fordele afskrivningen på.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 16
Indlæg ialt: 87
Fra  PrimoFinans Skrevet kl. 12:12

Altid godt at lære nyt. Tak Smile

Tilmeldt 30. Jan 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:44

Jeg siger tak for de gode bud på afskrivningsperioden.

Er der nogen som har et bud på om det er den korrekte fremgangsmåde, at registrere hjemmesiden som et aktiv gennem et finansbilag og på den måde få momsen tilbage.

Og så herefter afskrive en del af købesummen (uden moms) hvert år herefter.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)