Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura - betaling med gavekort?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 1. Jun 16
Indlæg ialt: 281
Fra  www.MyNewArt.dk Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har netop købt et nye skrivebord til kontoret. I den forbindelse havde jeg en kammerat, der havde et gavekort til netop den forretning jeg skulle handle i, hvorfor jeg valgte at købe dette gavekort fra ham. Gavekortet brugte jeg så som en delbetaling af skrivebordet.

Jeg har så modtaget en faktura fra firmaet, hvorpå der kun fremgår restbeløbet. Gavekortet eller beløbet herpå fremgår altså ikke af fakturaen.

Firmaet oplyser, at gavekortet/beløbet på gavekortet ikke bliver fratrukket på fakturaen, da firmaet har afregnet moms af det ved udstedelsen.

Har jeg gjort mig selv en kæmpe bjørnetjeneste, eller hvad? Jeg tænker i forhold til en fremtidig reklamation, er jeg så også kun i stand til at fremvise en kvittering på en del af beløbet, nu hvor det på ingen måde fremgår, at der er benyttet et gavekort.

Mvh.

Malthe

Flotte, abstrakte og billige malerier - Allesammen håndmalet og i rigtig god kvalitet - Besøg galleri mynewart - Malerier til salg.

Fra København
Tilmeldt 4. Jan 17
Indlæg ialt: 82
Fra  Cloudify.biz Skrevet kl. 16:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er en interessant problemstilling. 

Du skal have en faktura på hele beløbet - det er ligesom, hvis du har betalt noget af beløbet i Euro - så ville firmaet jo ikke kunne sige du kun havde betalt det der var betalt i danske kroner. 

Gavekortet er bare en anden valuta

Firmaet har oprindeligt måtte betale moms på gavekortet - de må skrive en kreditnotamomsen - på det oprindelige gavekort-beløb. 

Det er en sjov probelm stilling - men du kan være ligeglad - for det regnskabs probelm er deres og kun deres. 

Du skal have en faktura på det du betalt for.

Du har også et forsikringsproblem, hvis dette produkt bliver stjålet.

(Tak det var et sjovt problem.)

Det de gør er i strid med købeloven.  

Tilmeldt 1. Jun 16
Indlæg ialt: 281
Fra  www.MyNewArt.dk Skrevet kl. 16:58

Hej Jacob

Tak for svaret.

Jeg tænkte også, at der var noget der ikke helt passede. Der er tale om et svar fra bogholderiet i en større dansk møbelforretning, så jeg undrede mig noget.

Jeg må have fat i dem igen. :)

Mvh.

Malthe

Flotte, abstrakte og billige malerier - Allesammen håndmalet og i rigtig god kvalitet - Besøg galleri mynewart - Malerier til salg.

Fra København
Tilmeldt 4. Jan 17
Fra  Cloudify.biz Skrevet kl. 13:32

Gør det - det er en underlig historie. 

Men hvis man ikke har styr på processerne, så ender man med den slags løsninger. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal have faktura på det fulde beløb.

Gavekortet du har og udstedelse af gavekort generelt er ikke en momspligtig ydelse, men snarere en forudbetaling som forretningen har modtaget mod udstedelse af gavekortet.

Har møbelkæden afregnet salgsmoms ifm udsedelsen af gavekortet er det en fejl fra deres side, og ikke noget der skal påvirke dit køb.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:59

mynewart.dk:

Jeg har netop købt et nye skrivebord til kontoret. I den forbindelse havde jeg en kammerat, der havde et gavekort til netop den forretning jeg skulle handle i, hvorfor jeg valgte at købe dette gavekort fra ham. Gavekortet brugte jeg så som en delbetaling af skrivebordet.

Jeg har så modtaget en faktura fra firmaet, hvorpå der kun fremgår restbeløbet. Gavekortet eller beløbet herpå fremgår altså ikke af fakturaen.

Firmaet oplyser, at gavekortet/beløbet på gavekortet ikke bliver fratrukket på fakturaen, da firmaet har afregnet moms af det ved udstedelsen.

Synes det er lidt friskt i de forudgående svar at konkludere det ikke er foregået korrekt. Uden i det mindste at spørge til betingelserne og teksten på det konkrete gavekort.

Om et gavekort er med eller uden moms afhænger af hvad gavekortet giver ret til.

Så til trådstarter; kunne gavekortet kun bruges til den ene kontorforsyningsforretning? Gav gavekortet kun adgang til bestemte varer i forretningen? Var en del af gavekortets betingelser at en eller anden vare kunne købes til nedsat pris?

Jeg ville ikke entydigt turde konkludere på dit spørgsmål uden som minimum at stille de spørgsmål!

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:12

Jesper_nl:

mynewart.dk:

Synes det er lidt friskt i de forudgående svar at konkludere det ikke er foregået korrekt. Uden i det mindste at spørge til betingelserne og teksten på det konkrete gavekort.

Om et gavekort er med eller uden moms afhænger af hvad gavekortet giver ret til.

Så til trådstarter; kunne gavekortet kun bruges til den ene kontorforsyningsforretning? Gav gavekortet kun adgang til bestemte varer i forretningen? Var en del af gavekortets betingelser at en eller anden vare kunne købes til nedsat pris?

Jeg ville ikke entydigt turde konkludere på dit spørgsmål uden som minimum at stille de spørgsmål!

Trådstarter skriver at gavekortet er anvendt som delbetaling, ikke at det har givet en eller anden særlig ret.

Kan du ikke bare komme med et eksempel baseret på dette, og hvor det er korrekt at fakturere bordet brutto til den reducerede pris!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:34

arguins:

Trådstarter skriver at gavekortet er anvendt som delbetaling, ikke at det har givet en eller anden særlig ret.

Du har fuldstændig ret, det er hvad trådstarter skriver!

Men hvordan trådstarter opfatter situationen er jo ikke nødvendigvis lig med at man direkte kan konkludere at det er i modstrid med momslovgivningen. Jeg kan stadig ikke se hvordan man kan konkludere på det oprindelige indlæg uden at få problemstillingen uddybet.

arguins:

Kan du ikke bare komme med et eksempel baseret på dette, og hvor det er korrekt at fakturere bordet brutto til den reducerede pris!

Spørgsmålet er om der reelt er tale om et gavekort eller om det er en forudbetaling? At man skriver gavekort øverst på et stykke papir, betyder jo ikke entydigt at tidspunktet for momspligtens indtræden skubbes.

Hvis der i forbindelse med salget af gavekortet er pålagt moms på transaktionen (fordi man har betinget det fremtidige køb af en genstand i en given forretning), så skal dette også fratrækkes fra momsgrundlaget/salgssummen ved selve købet.

Fakturaen behøves ikke at specificere delbetalingen såfremt denne allerede fremgår af en anden faktura (hvilket formodes at være udstedt såfremt der er pålagt moms på salget af gavekortet)

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:48

dvs at såfremt der er skrevet forkert overskrift på papiret så......

Ja, med den antagelse kan man til hver en tid anfægte ethvert svar, og for såvidt også spørgsmål!

Jeg er godt klar over at der til tider skrives indlæg hvor fakta kan forholde sig anderledes end hvad der reelt er skrevet i indlægget, men men.

Hvis denne store virksomhed havde solgt det aktuelle bord mod delvis forudbetaling/rate, synes du så ikke at dette burde fremgå af fakturaen?

Vil du antage at der er korrekt faktureret hvis et aktiv faktureres i flere bidder, uden at der på slutfaktura fremgår en totalpris?

Fra København
Tilmeldt 4. Jan 17
Fra  Cloudify.biz Skrevet kl. 11:52

Hvis "gavekortet" er en delbetaling - så skal denne del af beløbet også fremgå af fakturaen på produktet - jv købeloven. 

Men det gør den ikke - i henhold til oprindelig post. 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)