Hej, Jeg sidder og forbereder mig til eksamen, men har en opgave, som jeg ikke kan løse. Er der nogle kloge hoveder, som kan udregne følgende opgave: Beregn afkastkravet til egenkapitalen (shareholders required rate of return) med anvendelse af følgende antagelser: Netto finansielle omkostninger efter skat (interest rate on net interest-bearing debt after tax): 2,5 pct. på forhånd tak. |
finansfyren:Hej,
Jeg sidder og forbereder mig til eksamen, men har en opgave, som jeg ikke kan løse.
Er der nogle kloge hoveder, som kan udregne følgende opgave:
Beregn afkastkravet til egenkapitalen (shareholders required rate of return) med anvendelse af følgende antagelser:
WACC: 7,0 pct. p.a.Netto finansielle omkostninger efter skat (interest rate on net interest-bearing debt after tax): 2,5 pct.
Virksomheden har en kapitalstruktur, hvor markedsværdien af egenkapitalen (market value of equity) udgør 90 pct.på forhånd tak.
PS gerne med kommentarer, så jeg forstår. :-)
Det må jo være en baglæns øvelse i forhold til beregning af WACC, da afkastkravet til egenkapitalen indgår som et element heri.
WACC = ((EK/EK+Gæld)*afkastkrav til EK)+((1-skat)*(Gæld/Gæld+EK)*afkastkrav til gæld)
Ud fra hvad du oplyser bliver du nød til at opsætte nogle forudsætninger (som jeg ser det i hvert fald):
Umiddelbart kan du ikke beregne afkastkravet til gæld uden at have en Beta, en risikofri rente og et risikotillæg sådan rent teoretisk. Dertil kommer at du ligeledes skal antage en skatteprocent.
Jeg ville nok tage antagelsen om, at de 2,5 % du oplyser er lig med afkastkrav til gælden! Og skattesatsen kan du jo sætte til 22% ud fra begrundelsen om aktuel skattesats for selskaber i DK!
Dermed kommer regnestykket til at se nogenlunde sådan ud:
7% = ((90/100)*afkastkrav til EK)+((1-0,22)*(10/100)*2,5%) = X% (nu er du nede på en ubekendt)